Momenteel ben ik bezig bovengenoemd uurwerk te servicen. Helaas ontbreekt de veer voor het datumwiel, mijn vraag: heeft iemand dit onderdeel of weet waar ik dit kan bestellen?
Hieronder een voorbeeldfoto’s van betreffende onderdeel:
Dat onderste deel is je tirette.
Deze zorgt ervoor dat de stift in het uurwerk blijft zitten en tevens de standen bepaald.
Je hebt de schroef boven op het uurwerk met het verwijderen van de stift deze te los gedraait en daarom loigt deze los.
Deze moet je weer met de schroef boven vastdraaien
Het onderdeel kan ik je helaas niet aan helpen.
Maar je bent aan het sevicen?
Dan moet je toch weten waar dat onderdeel zit?
Of hoe service je dit uurwerk als ik vragen mag.
Laat ik even vooropstellen dat ik een amateur pur sang ben. Ik heb pas sinds vrij recent écht interesse in horloges en dit is dan ook pas m’n 2e uurwerk die ik volledig open trek.
Er is mij duidelijk iemand voor geweest, vandaar dat o.a dit onderdeel los in de kast zat en (inderdaad) de kroon er lekker makkelijk uit ging. Bedankt, weet ik waar deze thuis hoort.
Wat de veer betreft wacht ik nog even af, en anders fabriceer ik zelf iets dat mogelijk werkt. Maar ja, origineel zou leuk zijn…
De veertrommel zat vast waardoor het uurwerk niet liep, dit is inmiddels opgelost dus heb goede hoop.
1,5 slag is in mijn ervaring de “sweet spot”. Desnoods dan nog heel lichtjes op de tiretteschroef drukken tijdens het uittrekken van de kroon en stift. Check voor het losdraaien wel altijd of-ie niet al een beetje los zit (vaak!).
Lijkt me niet heel belangrijk, als hij het in orde maakt heeft hij het toch gerepareerd? de een noemt het servicen, de ander knutselen…doel is hetzelfde
je gaat knutselen, servicen en repareren nu toch niet op dezelfde manier gaan bekijken zeker.
Knutselen kan iedereen, of het sucesvol is is een andere vraag. Servicen houdt in dat je het uurwerk helemaal uit mekaar haalt, alles grondig reinigt en op de juiste manier op de correcte plaats smeert met verschillende olieën en vetten. Repareren is nog een stapje hoger. Vaststellen waarom een caliber slecht loopt en dat verhelpen is het summuun en zeker niet weggelegd voor de ‘knutselaar’. Maar goed breng jij je uurwerken dan maar naar een ‘knutselaar’ voor zijn volgende service en/of herstelling.
wat een onzin zeg, het is maar hoe zwaar je een een term iets hangt, mijn horlogemaker noemt zelf dat hij regelmatig “knutselt”…serviced en repareert bedoelt hij dan…hij geeft les in Schoonhoven dus hij zal wel weten waar hij het over heeft.
Ga jij dan maar servicen en repareren, ik "knutsel’ zelf lekker verder
tja zo zie je maar dat iedereen dingen anders ziet! Eerlijk gezegd zou ik toch weinig vertrouwen hebben in een knutselende uurwerkmaker die niet weet wat een tirette is.
Jongens, niet zo streng tegen elkaar doen!
Robert ( knutselkoning) is een prima amateur die lekker bezig is. Als een beginner zich tenminste niet voordoet als specialist die er geld voor vraagt is dat toch prima?
Robert: je kunt veertjes van andere horloges soms aanpassen. Al lijkt dit wel een vrij lange…
Ik meen ooit gelezen te hebben dat gitaarsnaren ook het goede metaal zijn om iets mee te fabriceren.
Welk kaliber is het trouwens?
Niet mis met knutslaars hoor, iedereen begint ergens zoals wij dat ook deden of doen maar om dan te stellen dat knutselen en servicen 1 pot nat is.
Bij cousins kan je trouwens staal in verschillende diktes kopen om zelf zo’n veertje te plooien. Of gitaarsnaren aangewezen zijn weet ik dus niet.
Alles is momenteel uit elkaar, inclusief de veertrommel (liep niet lekker). Aangekoekte resten verwijderd met een tandenstoker en vervolgens ultrasoon gereinigd met gedestilleerd water. Droog geblazen en in een licht warme pan gelegd om de laatste restjes vocht in kieren en gaten te laten verdampen.
De kortste weg is een donor uurwerk. Een alternatief is een doosje klikveerstaal op de kop tikken en een veer op maat buigen. Het is basically alsof je een paperclip buigt zoals je hem hebben moet, alleen is de beginvorm al recht