Onderdelen gezocht voor Roskopf penanker uurwerk.

Hoihoi, mijn schoonvader heeft een zakhorloge liggen dat van zijn schoonvader is geweest maar het horloge doet het niet. Er is in het verleden al eens naar gekeken en aan gesleuteld maar dat is niet goed uitgevoerd en nu ben ik vorige week bij Allwatch langs geweest en die heeft ook bevestigt dat het penanker defect is en dat het balanswiel verbogen is (dacht ik). Nu is mijn vraag: is er hier iemand die nog onderdelen heeft liggen of een misschien nog een werkend uurwerk heeft om deze mooie Roskopf weer werkend te maken??

2 likes

Je mag met jouw TL-status eigenlijk nog niet naar onderdelen zoeken, maar heb hem toch maar even verplaatst. :innocent:

3 likes

Oei… dat wordt een lastige… alleen een donor of een hele handige horlogemaker die onderdelen kan draaien, zou je kunnen helpen.
Donoren zijn nog wel op MP en zo te vinden, zakhorloge zijn niet zo gewild meer.

Succes!

@wbcoupe. Of @vouwfietser misschien?

3 likes

Oooh sorry, wist ik niet.
Dacht dat ik geen horloge’s mocht verkopen!!

2 likes

Dat mag je ook nog niet. :wink: Maar zoeken naar onderdelen vind ik zelf niet zo’n probleem voor TL-1.

2 likes

Ik geloof dat @vinwat best wat Roskopf onderdelen heeft liggen, mocht hij wat hebben dan zal hij vast wel reageren.

4 likes

In die Roskopf uurwerken zitten nog behoorlijk wat verschillen, dus je kunt niet zomaar een balans van de ene in de andere zetten.

3 likes

Daar was ik al een beetje bang voor. Wordt dus lastig om het juiste uurwerk te vinden.

Een horlogemaker die vaker met zakhorloges werkt moet dat wel kunnen, Roskopf is enorm courant. Moet je inderdaad het juiste type hebben, maar een tekort aan potentiële donors is er zeker niet :smile:

1 like

Wel, wel, ik ben weer eens genotificeerd.
Tja @deheerdejong, daar heb je zowat, schoonvaders he, he.
Wel hier mijn opmerking;

Er is kennelijk in het verleden naar gekeken en ook nog eens aan gesleuteld en dat is kennelijk ook niet goed uitgevoerd.
Nu dan ook bij Allwatch geweest die heeft geconstateerd dat het penanker defect is en dat het balanswiel verbogen is.

Tja, wat zal ik zeggen, op de site van Allwatch staat het volgende;
Allwatch legt zich toe op reparatie, onderhoud en service van alle typen en soorten horloges, voor juwelier en particulier. Als gediplomeerd en gecertificeerd uurwerktechnicus stel ik hoge eisen aan mijn werk. Voor elk uurwerk word de tijd genomen die nodig is om uw waardevolle bezit weer jarenlang perfect te laten functioneren.

Wel, er is door Allwatch geconstateerd dat het penanker stuk is en de balans verbogen. Dat is immers, voor een horlogemaker die pretendeert dat hij alle typen en soorten horloges onderhanden neemt als gecertificeerd uurwerktechnicus, een relatief simpele klus.
Ik begrijp dan niet waarom Allwatch het niet heeft gerepareerd. Misschien ging dat boven zijn pet, of had hij er geen zin in. In ieder geval had ik een beter antwoord verwacht aan de eigenaar. Ik denk dat hij er geen zin in had.

Ik heb de foto eens goed bekeken en kom tot het volgende, de spiraal ligt niet lekker om de balans, maar dat is een simpele handeling om die weer in orde te krijgen.

Er werd gezegd ook dat de balans verbogen is, als ik goed naar de foto kijk, ondanks dat de foto niet scherp is, denk ik te zien dat er geen lagersteen en geen deksteen in de brug zit.

Als ik verder kijk, dan zie ik dat er een puntje behoorlijk uit het midden zit in het lager gat, dat puntje moet de tap zijn van de balans as, immers als er een lagersteen in zit met een deksteen erop, dan zal dat puntje niet zichtbaar zijn en zeker niet uit het midden van dat gat.

Conclusie, de balans zal dan nooit recht bewegen, dat er wordt gezegd dat het is verbogen, is volgens mij dan niet juist en lijkt mij vreemd, eerder denk ik dat de balansbrug met balans nooit los is geweest bij het onderzoek. En dat er met een pincet de balans is bewogen en de conclusie heeft genomen dat het is verbogen. Maar ja wie ben ik.

Dan komen we nu aan de werkelijkheid, het horloge functioneert dus niet meer, dat kan diverse redenen hebben, inderdaad kan het penanker stuk zijn, dat hoeft in eerste instantie niet zo te zijn, een van de escape pennen kan verbogen zijn waardoor het stagneert.

Als er inderdaad geen lagersteen in de brug zit, dan zal het zeker niet functioneren.

Eindconclusie, het zal overnieuw bekeken moeten worden.

@Scudo heeft het al correct aangegeven, In die Roskopf uurwerken zitten nog behoorlijk wat verschillen, dus je kunt niet zomaar een balans van de ene in de andere zetten.

Dan hebben we @TKH ook nog met de opmerking , Ik geloof dat @vinwat best wat Roskopf onderdelen heeft liggen, mocht hij wat hebben dan zal hij vast wel reageren.
Dus een notificatie waarop ik dan zou moeten reageren.
Bij deze dan, ja ik heb heel veel Roskop onderdelen in voorraad liggen en ja ik kan het repareren.

Het penanker repareren als er een pen weg is of volledig onbruikbaar is kan worden gemaakt.

De moderne horlogemakers zijn niet meer thuis met dit soort reparaties en beginnen er niet eens meer aan, kost tijd en kunde die er volgens mijn niet meer is bij deze groep.
Lagersteen inzetten is ook niet meer door iedere horlogemaker te doen, missen van de juiste gereedschap en lagerstenen. Ook missen van de kennis door het vrijwel nooit te doen.

De echte oude horlogemakers hebben de kennis wel, ook het juiste gereedschap, maar van die groep zijn de meeste al aan het hemelen, zoals gezegd gezellig aan de borrel bij Petrus.

Beste deheerdejong, was het de bedoeling om er zelf aan te sleutelen of het uit te besteden.

Om het zelf te doen zal je zeker de juiste onderdelen erbij moeten hebben, het penanker zal eerst goed bekeken moeten worden, is het nog te repareren of niet en zo niet dan zal er een ander moeten komen in die plaats. Kortom wat is de bedoeling.

Op dit forum zijn zeker een aantal leden die in staat zijn om een dergelijke reparatie uit te voeren.
Een Roskop zakhorloge in werkende staat is zeker een leuke aanwinst in een collectie, maar nog fijner als er een emotionele waarde aan gegeven kan worden.
Mijn advies is dan ook om het weer in een goede werkende staat terug te krijgen.
Hieronder de foto met de aanwijzing die ik heb geconstateerd.
Dixi

9 likes

Je hoeft niet te reageren hoor, zal je de volgende keer met rust laten.

3 likes

@vinwat, het lijkt bij jou wat verkeerd te zijn geschoten, terwijl ik in de posts hierboven eigenlijk complimenten voor jou, je kennis en kunde lees… Het bericht van @TKH kwam op mij beslist niet vervelend over.

Kennis die je in je bericht ook prachtig etaleert.

Onderaan de streep komt hier iemand met een hulpvraag. Iemand waarvoor het om een zakhorloge met emotionele waarde gaat. Wellicht kun je daar met jouw kennis - en onderdelenvoorraad - iets in betekenen. En iedereen snapt dat zoiets jou tijd (en dus voor degene die je in wil schakelen: geld) kost…

3 likes

@vinwat Je reactie komt bij mij ook over alsof het in je verkeerde keelgat zit.
Ik geef gewoon eerlijk aan wat er met het zakhorloge gebeurd is.
Bij Allwatch is er naar gekeken en hij heeft mij gezegd wat er met het uurwerk aan de hand is maar misschien had ik de uitleg beter kunnen schrijven ipv onthouden en heb ik de simpele versie voor beginners en leken onthouden. Er is mij verteld dat er een pennetje van het penanker af is en dat er nog iets aan mankeert.
Gezien je reactie heb je veel kennis van de Roskopf zakhorloge en dus ben jij het juiste adres om deze eventueel te kunnen repareren voor mijn schoonvader.
Mijn vraag is nu: Wil jij naar dit zakhorloge kijken om te zien wat er aan mankeert en daarna het horloge te repareren voor mijn schoonvader (en mij)

Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand aan te vallen!!
Allwatch heeft mij gezegd dat er onderdelen vervangen moesten worden die hij niet heeft en dus mij niet verder kon helpen met de Roskopf, vandaar dat ik verder aan het zoeken ben omdat mijn schoonvader het zakhorloge weer graag werkend zou zien.

2 likes

Wel, het is jammer dat mijn opmerking over een notificatie dat ik zou moeten reageren niet helemaal goed is overgekomen. Misschien had ik het anders moeten formuleren.

Beter zou zijn geweest als ik ha, ik word weer genotificeerd. had geschreven.

Ja zoiets komt misschien wat beter over, echter de term die ik heb gebruikt is in feite als reactie op het stukje wat is geschreven door de eigenaar van het betreffende horloge en wel drie punten die ik constateer.

Ik lees dat er naar is gekeken, dat er aan is gesleuteld wat kennelijk niet goed is uitgevoerd.

Dan is er door een beroeps horlogemaker opmerkingen gemaakt naar de eigenaar die ik niet direct vind passen als gesteld door een beroeps horlogemaker. Zie zijn website. Kennelijk kan/wil die man het niet maken. Zoiets schiet dit soort dingen dan bij mij in het verkeerde keelgat.

Ik kom veel van dit soort zaken tegen, ik krijg vaak reparaties te doen die relatief simpel zijn, maar doordat er dan andere figuren aan hebben gezeten die het probleem niet hebben opgelost maar wel andere onderdelen hebben beschadigd waardoor de reparatie langer in tijd gaat duren en vaak ook nog eens extra andere onderdelen moeten worden vervangen.

Dan kan u mogelijk begrijpen dat ik best wel eens ietwat kregelig word van de onnodige acties die zijn losgelaten op een horloge. Mijn reactie is dan eerder zo van waarom moet zoiets.

Ook ik ben een horlogemaker, maar van de oude stempel, ik restaureer en repareer uitsluitend vintage horloges en ben ik ook bezig met oude zakhorloges, tot voor 1800.
Roskop is als penanker horloge uiteraard een essentieel onderdeel van het geheel.

Als mijn opmerking niet is bevallen, dan is dat zeker niet mijn bedoeling geweest, de gang van zaken m.b.t. dit object is iets waar ik geĂŻrriteerd door wordt.

Dan als laatste, als ik niet genotificeerd wil worden, dan had ik ook niet een dergelijk stuk geschreven, dan had ik niet eens gereageerd.

De kennis die ik in de jaren heb opgedaan wil ik zeker overdragen, dat heb ik dan ook altijd met plezier gedaan middels o.a. diverse horloge clinics aan diverse forumleden.

Dus resulterend, mij notificeren kan altijd en als het onderwerp interessant genoeg is, dan zal ik zeker actie geven en mijn steentje bijdragen.

Ik ga er vanuit dat bij de leden zoals o.a. @TKH die mijn opmerking niet appreciëren deze nabeschouwing enigszins kan volgen waarom ik op die manier heb gereageerd.

dixi

5 likes

Wel, ik heb inmiddels al antwoord gegeven op wat misvattingen, nu terug op jouw vraag.

Dus er is een pennetje van het anker afgebroken. Wel, dat kan gemaakt worden.

Dat er nog iets meer aan mankeert, kan ik alleen zien als ik het in handen heb.

Ik wil wel naar het horloge kijken om de schade vast te stellen en aan te geven wat zoiets ongeveer zal gaan kosten om het weer in orde te krijgen.

Stuur mij maar en PB en wat meer info en scherpe foto’s van het uurwerk.

dixi

2 likes

Ik zal van de week het horloge ophalen bij mijn schoonvader en zal dan duidelijke foto’s van het uurwerk via PB naar u sturen.

Alvast bedankt

1 like

Ik begrijp het helemaal. Als vintage liefhebber heb ik een horlogemaker die regelmatig steen en been klaagt over verziekt “reparatie”-werk van voorgangers…

Ik lever hem vaak “andermans ellende” :rofl:

Overigens, ik zou graag eens deelnemen aan zo’n cursus…

1 like

Prima, ik zie het wel aankomen.

Ik volg dit draadje met interesse…ik peilde je reactie als zijnde niet geïrriteerd naar @TKH overigens…

Ik peil even bij Dixi of er mogelijk een clinic voor wat gevorderden kam komen met @lassale die ik ook even tag…

Uitleg over de triebniet en ook hoe gebruik ik dat ding goed? Spiraalveer richten… balansas vervangen of zo?

Misschien typ ik wel iets stoms, maar excuses op voorhand. Ik wil het graag van “ouwe rotten” leren… forgive my language…

Ik weet zeker dat je interesse gewekt krijgt…

3 likes

Neem even contact op met @lassale, Harry, ik ben door omstandigheden tijdelijk even buiten gebruik. Er zijn inderdaad veel geĂŻnteresseerden en ik heb er zeker weer zin in samen met mijn vaste kluskeniers club Harry en Clim.

2 likes