Onderdelen voor oud zakhorloge

Hallo beste lezers,

Ik ben nieuwe op dit forum, en sinds een tijdje bezig met het repareren van pols horloges

Ik ben nu bezig met een goedkoop zakhorloge dat voor mij enige waarde heeft omdat mijn Opa dit gedragen heeft zo’n 120 jaar geleden. Het heeft lange tijd in een laatje gelegen. Is in een slechte staat.

En de achterzijde:

Het vreemde is dat op het loopwerk geen enkel teken of nummer staat maar het lijkt het meest op een Remontour loopwerk. Misschien kopie er van?

Hairspring is aardig vernield en ook balance wheel pivot gebroken. Ook het juweel waar deze in draait is kapot. Tevens tand van escape wheel afgebroken. Ik mag maar twee foto’s plaatsen dus hiervan hier nog geen plaatjes.

Financieel gezien ‘total loss’, maar heeft emotionele waarde.

Er is vast wel iemand die verstand heeft van dergelijke horloges. Zijn hier nog onderdeeltjes voor te krijgen?

groet,
Cees

2 likes

Remontoir is geen merk maar betekent dat het horloge kroonopwinding heeft. Voordat de remontoir gemeengoed werd, moest men het horloge opwinden door middel van een sleuteltje.

Het komt meer voor dat er geen merk of tekens op dit soort uurwerken staat. Er werden onderdelen voor dit soort horloges in allerlei kleine werkplaatsen gemaakt, die tot een horloge werden samengevoegd door één centrale werkplaats.

Dit type uurwerk is een cilindergang uurwerk en er zijn niet veel horlogemakers meer die een pivot van een cilinder kunnen/willen vervangen. Misschien dat @vinwat nog iets voor je kan betekenen.
Het lijkt een uurwerk te zijn met maar 4 robijntjes en daarmee zat ie wel aan de onderkant van de markt.

Bedank voor de snelle reactie. Weer wat geleerd. Ik wacht nog even af.

Wellicht dat “stuck in time” u kan helpen? De man heeft dozen vol spul, en is in de eerste plaats liefhebber.
Hij heeft mij destijds prima geholpen met een scheepschrono

https://www.stuckintime.nl/

2 likes

Bedankt voor de tip. Ik ga daar informeren