onderdelen...

Besten,
Heeft het zin om een setje extra wijzers en een bezelrand aan te schaffen bij mijn nieuwe moonphase speedy?
Ik heb er hier nog nooit wat over gelezen, maar als er aan te komen is zou dat in de toekomst wellicht een hoop moeite schelen. Stel dat er over 30 jaar een wijzer vervangen moet worden dan is die dan (over 30jaar) dus even oud als het horloge als ik het setje nu koop. Ik ben geen grote verzamelaar en denk zeker te weten dat ik dit horloge nooit meer weg doe, heeft het zin om ‘spares’ te kopen?

Graag jullie mening!
Groet ger

Interessante vraag, maar als ik erover doordenk dan lijkt me dit redelijk nutteloos, want welke onderdelen ga je dan kopen ?
Je weet nooit vooraf wat er kapot gaat (en dat zijn meestal niet de wijzers). De meeste merken hebben voldoende “spares” in voorraad om nog lang alles te kunnen repareren.

Zelfs van een van m’n omegas (56 jaar oud) waren alle nodige onderdelen nog op stock. (je betaalt er dan wel “zwitser”-prijzen voor ::o ).

Als je dan toch “stukken” in reserve wil houden (en in de correcte omstandigheden wil bewaren) dan moet je vooral veren, opwindstiften, kronen,knipveren , balansen en spiralen kopen… Je begrijpt dat dit weinig realistisch is.

Dus “spares” vooraf kopen lijkt me niet echt nuttig.

Vriendelijke Groeten,

Morse.

ik vond het ook een interessante vraag … en idd je zult altijd zien dat je het verkeerde hebt spare hebt liggen… :wink:

Dank voor jullie reacties, ik kom er eigenlijk op omdat de omega die ik van mijn vader heb gekregen uit '72 een geoxideerde wijzerplaat heeft, het horloge is inmiddels twee maal gereviseerd maar een nieuwe plaat is niet meer te krijgen. Daar komt bij dat als je er een nieuwe plaat in laat zetten het horloge naar mijn idee niet meer ‘orgineel’ is terwijl dat wel het geval is indien de plaat gekocht was bij aanschaf (krom?)…

Hoor graag nog wat meer meningen

Als je er een New Old Stock wijzerplaat in laat zetten, is het horloge m.i. nog altijd origineel.
Maar zeg nou eens, hoe groot is de kans dat de wijzerplaat van jouw Speedy gaat oxyderen? En als je over dertig jaar een keer de wijzers zou moeten vervangen (áls dat al nodig zou zijn, áls je het horloge dan nog hebt, áls jij dan nog leeft), dan zie je dan wel weer hoe dat moet.
Bovendien hebben ze bij Omega best wel een paar reserve-onderdelen op de plank liggen.
Overigens… als ik de broek aan zou hebben bij Omega, dan zou ik een legendarisch model als de Speedmaster nóóit meer uit de collectie halen.

Weet niet wat de levensverwachting hier is maar ik ben nog geen dertig dus denk dat mijn speedy en ik het nog wel even uithouden…
Verder ben ik het wel met je eens en ik heb net even op ofrei zitten kijken, een setje onderdelen waar ik over na zat te denken komt op enkele honderden dollars, daar kan ik ook een mooie vintage omega voor kopen.

Groet en hoor graag nog van anderen
Ger

Dat bedoel ik. Die paar honderd dollar kun je beter aan iets anders besteden en niet aan iets wat je misschien over dertig jaar eventueel nodig zou kunnen hebben en wat je tegen die tijd wellicht ook nog probleemloos kunt krijgen…