Precies @PeterLC. Maar wat voor de een slechts nog geschikt is om de aardappels mee in te kuilen, is voor de ander soms nog bruikbaar. Na mijn postje van net 7 uur geleden inmiddels al 3 (PB) reacties gekregen, waaronder eentje in de sfeer van Joepie daar ben ik al jaren naar op zoek.
Het werkt dus prima om er inderdaad even voor te gaan zitten, te inventariseren en het dan hier op HF aan te bieden. Mijn ervaring: er is altijd wel weer iemand die het kan gebruiken en het kost niks. Dat komt dan mooi uit, want ik hoef er ook niks voor te hebben en ik ben blij dat ik het niet weg hoef te gooien.
En we leefden nog lang & gelukkig!
Georganiseerde en gesorteerde chaos?
Chaos niet, door elkaar wel.
Bijvoorbeeld: een grote doos gevuld met zakjes met elk ongeveer 100 kronen. Maar of er kronen van een bepaald merk bij zijn en hoe groot ze zijn en welke soort dat interesseert hem niet.
Leuke reacties gekregen!
metalen horlogebandjes
balansasjes
Balansveertjes
Assortimentje (sloop) kalibers
Zijn allemaal vergeven aan HF leden.
Ze gaan eerstdaags onderweg.
Veel knutselplezier en restauratiegenot gewenst!
Super. Ik probeer deze week ook een begin te maken aan de concrete oplijsting van de onderdelen de ik kan identificeren (en de rest dan in een “surprise box”). Je weet maar nooit dat iemand hier op zoek is naar een balansveer of staf uit een 1940s Junghans of Roskopf ofzo.
Klopt, maar het blijft een speld in een hooiberg, meestal.
Als je je realiseert hoeveel horlogemerken en modellen en horlogekalibers er bestaan, allemaal met piepkleine onderdeeltjes waarvan vrijwel niks uitwisselbaar is, dan realiseer je je dat het een groot wonder is als je een schroefje, veertje, balansje, asje of radertje kunt vinden wat wèl past. Zeker bij de oudere, vaak zelfs niet meer bestaande uurwerk merken is het een steeds groter probleem om onderdelen te vinden. Sommige briljante horlogemakers, ook amateurs, zijn in staat om dan zelf een nieuw onderdeel te maken of aan te passen, maar het werk wat je daaraan hebt loont meestal niet de moeite van de (betaalde?) tijd die daarin gaat zitten.
Bij de restauratie van een antieke, zeg eens Vacheron Constantin of Philippe Patek met de (museale) waarde van een ton of twee kan dat nog wel, maar voor een willekeurig vintage (zwitsers?) horloge is dat meestal niet te doen.
Dus blijven die dingen in de projectenbak liggen tot je een keer het geluk hebt een donor uurwerk te ‘vangen’ waar het betreffende onderdeel nog heel van is. Als er iets vaak stuk is bij een defect horloge is het wel de balans en wat daar aan vast zit. Dat maakt de kans dan nog veel kleiner.
Des te groter is voor mij het plezier om oude, door mij niet meer te gebruiken onderdelen (zelfs deels new.old.stock) weg te kunnen geven, omdat ze anders toch maar eeuwig in een doosje of laatje blijven liggen. Ik heb absoluut geen expertise om bijvoorbeeld antieke balansveertjes en -asjes te kunnen gebruiken. Ik ben daarom blij als zoiets terecht kan komen bij iemand die er wèl iets mee kan en daarmee de kans heeft om een leuk, mooi, oud en/of kostbaar vintage horloge weer tot leven te brengen.
Het op deze manier gebruik kunnen maken van elkaars spulletjes, vondsten, gereedschap en expertise vind ik, naast het delen van de boeiende, leuke en soms bizarre verhalen en afbeeldingen over alles wat met horloges te maken heeft, een essentiële basis voor het bestaan van dit forum!
Ik denk dat vele ook gewoon uit liefde die inboedels van de (amateur) horlogemaker kopen. Anders wordt het weggeflikkerd en daar wordt je helemaal droevig van.
En heel soms koop je een paar lades en dan zit daar toch wel heel wonderlijke verassingen in.
Zoals dit leuk zwart doosje dat ik kocht van de zoon van een “hobbyist”
Met binnen in een 30tal nos binnenwerken.(ik heb er ondertussen al een paar gebruikt en er soms iemand anders blij meegemaakt.
Of die keer dat ik bij een inboedels opkoper dit doosje voor de spreekwoordelijke appel en een ei meenam.
Bulova A17a cases en onderdelen, Hamilton pocket watches onderdelen, goedgekeurd voor militair gebruik. In '52
Dan vraag je je af, the hell doet dit in een boerendorp in België.
Idd, die reactie dus.