Onderdelenvondst

Een tijdje geleden kocht ik op de lokale tweedehands zoekertjessite een werkbank van een juwelier/horlogemaker, “inclusief toebehoren”, uit nalatenschap. Daar zat een pak gereedschap bij dat met een pak hulp van iedereen op het forum geïdentificeerd werd..

Er zat ook nog een hele berg onderdelen in de lades. Een overzichtje!

Wijlen de eigenaar was ook juwelier, en deze doos vol (veronderstel ik heel erg nep) parels, kettingen en “edel” stenen is nutteloze ballast. De kans dat daar plots een echte 10 karaats diamant in ligt is vrij beperkt zullen we maar zeggen.

En als je onder de kettingen gluurt krijg je al meteen een voorsmaakje van de rest:

Wijlen meneer horlogemaker slash juwelier deed ook brillen dus.

Kijk eens aan: 150+ pakjes in alle soorten en maten. Al had wijlen meneer een handschrift dat uitvissen welke soort/maat het is, wel eens moeilijk zou kunnen worden voor sommige pakjes.

Een pak ringen, sleuteltjes in alle afmetingen, een verloren gelopen hamerkop… en hij was wel een optimist, denkende van in dat potje veertjes ooit nog iets nuttigs terug te kunnen vinden!

Een pak van de dingen lijken eerder voor pocket watch of (veel) groter te zijn. Hopen random klokonderdelen, maar ook wijzertjes…

Kijk, zelfs een paar quartz onderdelen! Toch nog een klein beetje met z’n eeuw mee.

Kronen in de uitverkoop! 50+ buisjes, plastic blisters, zakjes en potjes met alle mogelijke maten, vormen en uitvoeringen (verguld, rood goud, chromé, …). En als je dan kijkt naar wat op het eerste zicht wat bijeengekoekt stof is in de hoek van de kartonnen doos… :sweat_smile:

Iemand nog robijntjes nodig, trouwens?

De lade bevat nog een pak andere zaken; een pak mainsprings in verschillende maten, zowel pols- als zakhorloges; een aantal stuks balansstaf, een paar balansveren, en nog wat onderdelen links en rechts.

Sommige hebben de tand des tijds goed doorstaan… andere net iets minder goed.

Van sommige verpakkingen dacht ik eerst dat ze leeg waren, maar nee hoor…

De laatste lade heeft een voorraadje pins allerhande, dus die moet ik de komende 20 jaar niet meer bijkopen. En dan weer de verplichte hoop potjes met onderdelen wiens enige hoop op identificatie in het hoofd van wijlen meneer zat.

Kijk, zo leer je nog eens iets bij over pins!

Om af te sluiten nog een paar duidelijke voorbeelden van “ja hoor, ik ga die ZEKER ooit nog wel herstellen”.

Zo. En dan rest nog te proberen beslissen wat mag blijven, en wat toch maar de vuilnisbak in gaat wegens niet meer te redden of 100% nutteloos. Maar voorlopig vind ik het allemaal nog te interessant dus dat is iets voor (alweer) later :wink:

39 likes

De ontdekkingstocht alleen al is de moeite waard :grin:

Lijkt wel een hamster.

Altijd leuk zulke oude voorraden; lekker snuffelen :grin:

(niet te letterlijk nemen dat snuffelen; je weet nooit hoeveel radiumhoudende rommel er tussen zit, al zie ik zou gauw niks op de foto’s) :roll_eyes: :grin:

2 likes

Ah, nu je 't zegt… dit metalen potje met een intussen versteend goedje is wel verdacht. Afgaande op de vorm van de stukken was het iets smeerbaar, ooit. Ik zal er maar beter niet even van proeven.

1 like

Ik gok een polijstmiddel geweest ofzo, maar ik durf het ook niet met zekerheid te zeggen :sweat_smile:

Zoals het devies van elke horlogemaker,……vooral niets, maar dan ook niets weggooien. :wink:

2 likes

Dat kurken ETA doosje is wel erg mooi

Altijd leuk die oude dingen te vinden en te hebben :wink:
Dit zijn een paar opnames van mijn favoriete winkel:

De eigenaar weet min of meer waar alles ligt

16 likes

Radium zat volgens mij als poeder in kleine flesjes en werd als het nodig was aangemengd met een of andere vloeistof en daarna met een penseeltje aangebracht.

De “radiumgirls” likten altijd aan het penseel om het dun en spits te krijgen.

ik geloof het meteen: briljant :smiley:

Stralend gezond :grimacing:

1 like

Als ik het allemaal zo zie, ben je de komende jaren hier nog wel mee bezig. in dat gereedschap zat toch aardig wat van Bergeon, zal destijds ook niet goedkoop geweest zijn. Wat een uitzoekerij zeg, je kan ook eens contact opnemen met lexaf heeft ook een heleboel oude meuk. Kunnen jullie samen ruilen :smiley:. Die juwelier zal wel uiteindelijk een brilletje nodug gehad hebben :grin:. Wens je veel succes met het uitzoeken.

1 like

Jeetje Maurits, die man moet echt een olifanten geheugen hebben :smiley:

Te leuk!

Ik heb ook wat spullen gekregen en zie hier toch wat herkenbare dingen terug. Halve uurwerken, pakjes met onderdelen, klok dingen, doosje met veertjes, die metalen busjes. Gelukkig slechts 1 lade vol :laughing: Stelletje rommelaars die horlogemakers.

Ik mis de glaasjes, die moeten er ook zijn toch?

Parels zouden nog wat echte tussen kunnen zitten (zie wat geknoopt). Niet dat dat veel waard is.

@LVA Leuk wel hoor een keer zo’n avontuur met een berg meuk. Zoals @fredpanarai1 al aangaf had ik dus ook een tas vol van dat spul. Helaas zonder de berg best wel interessant gereedschap wat jij liet zien trouwens, LVA. Voor zoiets als mooi oud gereedschap kan ik nog wel eens een keer enthousiast worden om dat mee naar huis te slepen. Maar aan horloges en daaraan min of meer gerelateerd klein spul was het bij mij ook een tafel vol.

Over enkele horloges daarbij die nog wel de moeite waard waren heb ik inmiddels al een paar postjes gemaakt. Zoek maar op ‘boodschappentas’… :slight_smile:

Ik ben inmiddels wat verder met het uitzoeken van de resterende meuk uit diezelfde boodschappentas. De krenten zijn nu wel zo’n beetje uit de pap. Ik heb hier en daar, ook op het forum, al wat dingetjes weggegeven en wat mensen in mijn vriendenkring blij gemaakt met weer tot leven gewekte (dames) Quartz horloges.

Hieronder zie je wat er nog over is. Voornamelijk oude quartz lijken, doosjes met onduidelijke onderdelen, wat (dames) kalibertjes en wijzerplaten. De uitdrukking ‘lijk uit de kast’ is hier wel van toepassing.
Als er iemand iets tussen ziet liggen wat hij of zij nog kan gebruiken… stuur maar een PB tje!
Als er over zeg eens een maandje geen belangstelling is gaan deze stoffelijke resten naar de Reiniging.

Wat er nog over is…

Quartz lijken en aanverwante onderdelen…

Voor de antiekliefhebber: Doosjes vol met balansasje voor wekkers en voor cylinderganghorloges.

Onderdelen van en voor Quartz horloges, veel defect spul. Ook niet zo mijn kopje thee…

Wie wil mag het hebben!

Groeten, Lex

4 likes

Misschien wat voor @LVA 1+1 = toch 2 , je weet maar nooit en misschien valt er nog wat te ruilen met hem. Jij blij, hij blij :wink:

Lijkt op Elemi- hars of benzoé-hars. Maar weet niet of dit type hars in de horlogebranche gebruikt werd. (was voor politoeren van meubelen vroeger)

Bloody hell, dat lijkt mijn kast wel met all die spullen, min de brillen en juweeltjes.
Mooi.

sorry, verkeerd geplaatst en dus weer weg.

Leuk! Heb ook een paar van dergelijke partijen voor weinig. Maar je kunt er vaak net niks meer mee. Meestal idd opwindstiften en balans-assen van volkomen in onbruik geraakte uurwerken die je in de vintage-markt niet of nauwelijks tegenkomt, ladingen half-gesorteerde stenen (rubies), veel zakhorloge-grut waar je beter kuilen in je stoep mee kunt opvullen. :grin:

Met een hoop geduld heb ik er toch nog wel aardig wat bruikbaars uit weten te filteren, dus ga er gewoon eens een keer rustig voor zitten. :+1: :relaxed:

2 likes