Help: identificatie van (veel!) vintage gereedschap

Ik werkte (nuja, “werkte”) tot voor kort aan mijn gewone bureau als ik iets wou doen met een horloge. Aangezien dat blad op dik 70cm hoog zit, was dat verre van ideaal. Op de lokale tweedehands zoekertjessite stond vorige week plots een werkbank van een juwelier/horlogemaker, “inclusief toebehoren”, uit nalatenschap; toegehapt, en intussen staat die hier… inclusief een berg aan inhoud.

Blijkt dat ik nog een (heel!) pak te leren heb over die toebehoren, want van een groot deel ervan weet ik niet of nauwelijks waar ze voor dienen. Als iemand iets herkent, alle informatie is welkom!

Foto zondvloed incoming; ik heb er voor het gemak telkens een nummer bijgezet.

FOTO 1: een van de makkelijkste - Bergeon 2321, wordt nog steeds gemaakt. Maar dit lijkt wel een erg oud beestje…

FOTO 2: ook Bergeon volgens het kistje, lijkt een precisiemeter te zijn (tot op 0.1mm).

FOTO 3: geen idee.

FOTO 4: vrij gehavend en mist een paar stukken

FOTO 5: case opener met een stuk afgebroken?

FOTO 6: gemotoriseerde alu dildo? Geen flauw idee. De metalen (soort van) koker schuift er bovenop, of zo werd hij toch aangetroffen.

FOTO 7: lijken een hoop sleutels te zijn om een case open te schroeven.

FOTO 8: Bergeon boorkoppen, blijkbaar. Geen model/serienummer jammer genoeg.

FOTO 9: geen idee. Zou best van het “juwelier” deel van de job van de man kunnen geweest zijn.

FOTO 10: vierkant “handvat”, overlopend naar platte “beitel” vorm, 14cm.

FOTO 11: 4.5cm elk.

FOTO 12: aha, dat is wellicht een truing caliper. Maar is die compleet?

FOTO 13: Bergeon 4266 nog met z’n doosje, op de foto in schoongemaakte toestand (zat volgekoekt met vuil + rotte rubber band, schoonmaakbeurt gegeven). De werking kan ik gelukkig nog op YouTube opzoeken.

FOTO 14: blijkbaar was de man ook bezig met brillen, want dit blijkt geen microscoop te zijn maar een hoogbejaarde focimeter. Het licht werkt alvast nog en de zekeringen slaan niet af bij het inpluggen, dus da’s mooi. Al vrees ik dat ik er weinig nut ga aan hebben…

FOTO 15: vreemde tang. Is dit zo’n buigtool om pinnen te krommen zoals ik zag vermeld worden in een andere thread vandaag?

FOTO 16: juweliers handcirkelzaagje ofzo?

FOTO 17: klein tangetje, werking onbekend. Is het wel compleet?

FOTO 18: vreemde tang alweer.

FOTO 19: kort stompje met scherpe pin, 5cm lang.

FOTO 20: soort pincet? E. Boley, type “E”.

FOTO 21: paar gelijkaardige tools, vermoedelijk voor juwelen, niet horloges.

FOTO 22: hola, als dat geen handboor met vliegwiel is… maar die heeft wel een ander touw nodig. Ook niet 100% duidelijk hoe je zoiets efficiënt kan gebruiken. Verwisselbare boorkopjes.

FOTO 23: assortiment verweerde tangen, sommige met uitsparingen. Juweliersgereedschap wellicht.

FOTO 24: plat dik pincet, “N°21”.

FOTO 25: 4cm lang. Geen gereedschap, maar wat het wel is?

FOTO 26: dit ziet eruit als een glazenpers - in hout en zwaar gehavend.

FOTO 27: de groote van een 1-euro muntje.

FOTO 28: ik dacht eerst dat dit ook geen gereedschap was, maar gezien de handvatjes en de verschillende maten wellicht toch. Zat mooi verstopt in een aspirinebuisje, met een prop katoen als stop.

FOTO 29: en om af te sluiten… wat is dit? Het etiket is moeilijk te lezen, maar zegt “Compos REDOR”, Bergeon.

En dat was enkel het gedeelte “gereedschap”. Over de schuiven met honderden kronen in alle materialen en maten, mainsprings, hairsprings, pinions, stems, pins, robijntjes, … zal ik het een andere keer moeten hebben.

Alvast bedankt voor de feedback!

18 likes

Wel gaaf om te zien! :+1:t3:

Foto 16 is een ringzaag. Als iemand z’n trouwring niet meer af kan krijgen kun je hem hiermee loszagen zonder in de vinger te zagen :grin:

Foto 25 en 28 zijn ruimers; om gaten groter te maken, foto 21 ook, alleen dat haakvormige ding niet

1 like

Ha, dat zou wel een zinnige verklaring kunnen zijn. Al probeer ik me in te beelden waar de elektriciteit komt bij kijken - inpluggen is geen optie, de (met stof beklede!) draden zijn zo verweerd dat het blote metaal te zien is.

Aha! Makes sense. Bedankt!

1 like

Foto 10 zouden wel eens tappenvijlen kunnen zijn; zeer fijne vijlen om tappen van tandwielen mee op te zuiveren.

Ik vermoedde eerst ook vijlen, maar ze zijn perfect glad. Gezien de grootte zouden ze ook enkel voor koekoeksklokken kunnen dienen denk ik :smile:

1 like

Om een tap glad te krijgen moet je ook een uiterst fijne vijl hebben, wellicht kun je met een vergrootglas of microscoop toch groeven zien :thinking:

Zo: :grin:

1 like

Is foto 3 geen kastopener?

1 like

1 demagnetiseren
2 precisiemeter
3 denk case holder en opener
4 triebniet
7 openers case
9 heet volgens mij reamers. Met wieltjes.
10 burnisher
11 punches
12 mist wat maar werkt zo ook
15 buigen zakhorloge ring
18 wijzer vasthouder
19 punches
21/28 cutting broach
23 klokkenmaker spul?
25 denk smoothing broaches
27 hoort bij 4
29 polijstpasfa

6 likes

Foto 14 is een topsterkte Meter, voorloper van Nidek, zeker 30 a 40 jaar oud. Museum stuk!:wink:

Foto 20 is een pincet om neuspads te verwijderen van een bril. De geklikt versies.
Ook hulpje voor montage.

16 inderdaad ringenzaag

21 met haakje is een tandarts tool. Maar word ook vaak als krabbertje gebruikt voor hardsoldeer residu.

22 handboor en ik meen dat je hem opdraait door de dwarslat tegengesteld te draaien. Dan druk je deze naar beneden en gaat hij spinnen.

27 is een boorgaten mal. Werd vroeger gebruikt bij glas brillen. Dan wist je welke dikte schroeven Je nodig had zodat het glas niet zou springen.

29 lijkt een (stokoude) polijstpasta, rood voor zachte metalen.

3 likes

1 - demagnetiseren apparaat
2 - micrometer
3 - (Deel van een) kastopener
4 - Ponsendoos
5 - ?
6 - ?
7 - kastopeners
8 - handfreesjes ?
9 - handfrees
10 - Tappenvijl
11 - Ponsjes
12 - balanstool
13 - glas afnemer
14 - ?
15 - ?
16 - ringzaag
17 - ?
18 - tang om bv wijzers te ruimen
19 - pons
25 - Ruimertjes (om gaten te verruimen)
27 - grondplaat van triebniet
28 - ruimers

Mooi vondst. Succes ermee

5 likes

1 - demagnitizeur, oud model, je moet het object zelf langzaam uit de spoel halen en een paar keer herhalen.
11 - drevels
21 - ruimers
25 - ruimers
27 - stake punch plate, voor zetten van tubes
28 - ruimers voor bv wijzers
29 - gokje - polijstmiddel

2 likes

Lijkt er inderdaad op om iets te verwarmen en dan op te rekken door op de koker te kloppen die erover past

1 like

Nr. 9 zijn rolzenkers, deze worden gebruikt bij grotere uurwerken. Als er een asgat is geboord wordt het gat aan de buitenkant met een rolzenker afgerond. Er ontstaat als het ware een kuiltje waar de olie komt te zitten.

Is bij de stenen (jewels) in het horloge ook het geval, maar worden deze afrondingen machinaal aangebracht,

2 likes

Vet leuke Quiz hier!

Thanks! Weer een stukje mysterie opgeklaard :smile:

Tgoh, museumstuk… Als je een geïnteresseerd museum zou weten dan hoor ik het graag :sweat_smile:

Kijk, zo leer je nog eens iets bij :grin: thanks!

Hehe, en nu ik je user avatar zie - er zitten een paar plastic doosjes in de hoop materiaal waarvan ik initieel dacht dat ze leeg waren… tot het doordrong dat er in elk een handjevol minuscule incabloc sluitertjes zit. Whoops. :sweat_smile:

1 like