Help: identificatie van (veel!) vintage gereedschap

Deze gebruiken wij in het vliegtuigonderhoud voor het verwijderen van seals.

2 likes

Wel, een aardige toevoeging van wat gereedschap.
Succes met sleutelen aan projectjes.
Zoals ik kan lezen hebben er al heel veel HF leden hierop gereageerd en ingevuld wat het zo ongeveer is.
De meeste stukken zijn al goed benoemd, maar ik geef hier mijn lijst door met de benamingen zoals ik die meen te weten.
dixi
1 - demagnetiseer module
2 - micrometer
3 – werkhouder en kastopener
4 - Ponsen
5 - ?
6 - ?
7 - kastopeners
8 – horlogemaker boortjes
9 – zenkers inzetstukken met houder
10 - Tappenvijl
11 – tampon inzet ponsjes (voor cilinder balansen)
12 – caliper
13 - glas afnemer
14 - ?
15 – beugeltang (zakhorloges)
16 - ringzaag
17 – trueing caliper voor balans wielen, heel oud gereedschap
18 – wijzer borgtang om bv wijzers te bewerken
19 – centreerpons
20 – ?
21 – ruimers
22 – handboog boor
23 – diverse tangen
24 – ? ik gebruik deze als spiepin houder voor inzetten van tapse pin bij borgen van spiraal op de balans brug. Met dit pincet kan je meer druk geven op de pin zodat de pin niet telkens wegschuift en dus gemakkelijker is te bewegen om de insteek te maken.
25 - Ruimers
26 - glazenpers
27 – werkaambeeld voor bewerken van o.a. tandwielen en onderdelen met een as
28 – ruimers
29 – polijst pasta

4 likes

Is het elektrisch deel van nummer 6 geen verwarmingselement? Zodat je het werkstuk (soort ring of band?) wat je over de conus schuift, met hitte kunt laten uitzetten om een grotere passing te verkrijgen?
Waarschijnlijk zie je dan een of meerdere spoelen/spiralen in die voet.

Had ik ook al vermeld, TS zou de bedrading moeten maken en eens zien hoe warm het word . Ben zeer benieuwd wat nr 6 nu echt is

17 – trueing caliper voor balans wielen, heel oud gereedschap

Aha, is dat wat het is! Bij nazicht zijn er inderdaad minuscule gaatjes in de binnenste “tanden”. Mooi.

1 like

Over het hoofd gezien :face_with_hand_over_mouth:
Er is tegenwoordig weer hele mooie gedraaide “canvas” draad te koop waarmee je het optisch zelfs periodecorrect zou kunnen restaureren. Wel eerst ffkes die wikkelingen van het element schoonborstelen :fire:

1 like

Ja, die bedrading valt absoluut niet meer te redden. Lang geleden dat ik dat soort draad nog gezien heb überhaupt… bij de opruiming van de werkplaats van mijn grootvader wellicht, 30+ jaar geleden.

2 likes

een vriend gepensioneerd juwelier /goudsmid denkt ook dat de koker opwarmt en dan iets erover om op te rekken door met de losse koker te kloppen. Is dat losse stekker? of vast , anders open maken en nieuw draadje erop

Zo, en intussen kan de Bergeon 4266 ook terug aan het werk met een officiële rubber band, eerder dan een haarelastiekje van de dochter. :+1:

5 likes

Het is wel een onhandig stukje gereedschap. Ik gebruik zelf een heel ander model.
Veel handige, alleen zie je die niet meer zo veel, bijna niet meer te vinden.
Deze gebruik ik om balansen te richten;

1 like

image

Klopt! Zgn. 'Parijs Rood". Een zeer fijnkorrellig polijstmiddel. Wordt veel door juweliers en edelsmeden gebruikt om goud en andere (edel) metalen hoogglanzend te polijsten. Een beetje van het spul oplossen in wat olie en dan poetsen maar! In deze hoeveelheid voor de hobbyist genoeg voor zo’n 200 jaar!
Ik geef zelf de voorkeur aan een kant en klaar middeltje in een tube. ‘Unipoets’ Een zachte rose pasta in een knijptube die polijst en glanst als een malle. Waarom rose? Het effectieve bestanddeel is Parijs Rood!
image

5 likes

Zeker wetende dat hier weinig echt goud te vinden is! Ik vermoed dat ik best ver weg blijf van plated goud en dergelijke met dit ding. Had sowieso al een blik Cape Cod staan voor wat basis polijsten…

1 like

Cape Cod slijpt veel progressiever! Dat bevat fijn diamant poeder. Als je met Cape Cod gaat poetsen op gold plated voorwerpen zit je in no time op het basismetaal. Ik gebruik wel Cape Cod doekjes voor RVS, dat werkt geweldig. Met Parijs Rood kom je op RVS niet zo ver. Te zacht en te fijn. Wel voor hoogglans, maar niet voor krasje op RVS. Die koker zoals op jouw foto gebruik je trouwens niet zo in zijn geheel. Het is gewoon voorraad. Het is een soort klei. Je schrapt met een mesje een beetje van dat blok af en lost dat op in een beetje olie. Alleen de hoeveelheid die je nodig hebt.

Leuk draadje, trouwens, dit!
Ik zou nog wel wat meer te weten willen komen over #4.
Het lijkt mij inderdaad wel een soort ponsenset, misschien behorend bij een tribniet, zoals @Jenneke veronderstelt. Maar dan ontbreekt wel het grootste deel van het tribniet apparaat zelf.

image

Maar misschien is het ronde bolle ding in het midden een zelfstandig stuk gereedschap waar je m.b.v. een hamer en de ponsjes gaatjes mee kan prikken? Of is het gewoon het voetstukje van een (verdwenen) tribniet apparaat?

Hoort no 27 niet bij no 4?

1 like

En zo ziet die van mij er ook uit… als klei. Het werkt wel maar die kleur :see_no_evil: moet je niet mee smeerpoetsen.
afbeelding

En @LVA heb je 27 al gepast in 4? Ik denk dat dit de voorloper is van de luxe triebniet waar de ponsen gesteund worden (zoals in plaatje van @Lexaf) . Met beetje vaste hand ongetwijfeld geschikt voor grotere uurwerken (zakhorloges). Maar dan moet er wel zo’n rond aambeeldje in zitten.

En @LVA heb je 27 al gepast in 4? Ik denk dat dit de voorloper is van de luxe triebniet waar de ponsen gesteund worden (zoals in plaatje van @Lexaf) .

Intussen wel en inderdaad, het lijkt prima te passen:

Er zitten ook twee “andere” en veel grotere stukken in:

Ik denk niet dat er een stuk ontbreekt om er een “gewone” tribniet van te maken, er hangen nog overblijfselen van scharniertjes aan die suggereren dat het een op zichzelf staand ding was:

2 likes

Dat zijn de resten van de deksel

1 like

En past dan een gewoon ponsje door die grote stukken? Zou dan toch misschien iets zijn voor stabilisatie? Of gewoon groot iets voor een klok. :rofl:

Als je met Cape Cod gaat poetsen op gold plated voorwerpen zit je in no time op het basismetaal.

Hola, dat is goed om weten. Merendeel van wat hier in de “nood aan TLC” schuif ligt is chrome plated of gold plated.

Het is een soort klei. Je schrapt met een mesje een beetje van dat blok af en lost dat op in een beetje olie. Alleen de hoeveelheid die je nodig hebt.

In wat voor olie los je dat op? Geen extra vierge olijf gok ik :sweat_smile: en hoe weet je hoeveel - tot het wat pasta-achtig wordt oid?

2 likes

Welke olie gebruik je hiervoor lexaf? Heb wel wat horloges die ik hoogglans wil poetsen, maar waar ik geen materiaal vanaf wil halen.

Ow @LVA was me voor. Niet goed gelezen.

1 like