Vintage incoming (Deel 2)

Let wel, detectiebuis zit helemaal aan de andere kant van het apparaat, aan de rechterkant.

3 likes

:point_up_2:t3: dat dus…

2 likes

Zo tot grofweg 5 uSv/h zou ik persoonlijk wel dragen. Uiteraard wel onder voorwaarde dat het horloge onbeschadigd is. Inwendige besmettingen met verf tijdens het openen is het grootste gevaar.

Oké, ff foto gemaakt met horloge aan de andere kant.

En deze is met de kroon uitgetrokken!!:flushed::flushed:

Toch maar even wat verder uit de buurt leggen.

4 likes

Die hoge waarde komt niet door het uittrekken van de kroon. Maar omdat je de meter nu op het glas houdt biven de wijzers. Dus het meest dichtbij de bron zit (en metaal meer tegenhoudt). De polskant (die dus op je lijf zit), zal ook laag zijn.

3 likes

Beetje off-topic hier, maar eerder een gevolg van de incoming dingen. Ik had na de aankomst van het pakketje uit Japan namelijk… te weinig plaats. Gewoon te veel spullen. En ik kon niks terugvinden - want slecht georganiseerd. Dat werkt slecht bij mij, want als de werkbank begint vol te liggen met random stukken en gereedschap en weetikveel, dan heb ik vaak gewoon al geen zin om er nog aan te werken. Dus dat schiet dan ook al niet op met de backlog :smile:

De voorbije dagen/weken dus zoetjesaan beginnen opruimen en stuctuur brengen. En ook… inventariseren. Want veel van de dingen die ik liggen heb zijn nog uit de nalatenschap van wijlen Josef, en verre van alles was al uitgeklaard. Veel lag nog in de originele stoffige dozen, met wel een vaag idee wat, maar meer niet.

Dus… begonnen met de ergste. De “tiges”, zoals Josef ze noteerde.

De slecht leesbare, verfrommelde papiertjes uitpakken, opzoeken wat het nu eigenlijk is en in een nieuw fris doorzichtig en luchtdicht zakje (AliExpress, hoera). De originele Ronda zakjes heb ik wel proberen bewaren als die niet té hard vergaan waren.

En dan een systeem in de licht opgefriste doos opgesteld:

Ik ben nog niet helemaal rond hiermee, sommige van die bekrabbelde papiertjes gaan serieuze studie nodig hebben, maar voorlopig al best tevreden. 73 verschillende Ronda nummers in de inventaris tot nu toe. Als iemand weet welk Ronda nummer de tige van een AS 5150 heeft, laat eens weten, ik krijg er een punthoofd van.

Ook alle partijen glazen uitgespit en netjes gesorteerd. Een pak NOS glazen voor Zodiacs opgegraven (en niet enkel glazen - ook wijzerplaten, wijzers, en een paar kasten) waardoor die samen met de spanring-glazen mooi het plastic prulletje opvullen waar een ander lot glazen ooit in aankwam.

Een groot deel van de veren zit netjes samen, past als een handschoen.

Bijna alle slopers/donoren/kandidaat-patiënten zijn ook netjes geklasseerd en in een genummerde plaats opgeslagen, met details in een werkblad op de computer.

En om af te ronden elk stuk gereedschap en onderdeel een vaste plaats gegeven, en met de labelprinter netjes aangegeven op de schuif. Ja, in het Engels, sorry, dat is nu eenmaal de voertaal hier thuis :wink: Labelen is een godsgeschenk, scheelt elke keer toch weer een paar minuten godveren wegens waar ligt dat onding nu weer. En plots blijkt dat ik eigenlijk wel ruim genoeg plaats heb voor alles, als alles niet los uit de pols door elkaar ligt.

Oef. Weer een excuus minder om niet aan een horloge te werken. :sweat_smile:

24 likes

Zo lekkere verzameling hoor! En niets beter dan een goed geordende voorraad :+1:

3 likes

Er is geen betere raad dan voorraad!!

3 likes

Beter voorraad dan dure raad :sweat_smile:

1 like

Wat een formidabele voorraad! Ik kan me voorstellen dat je achteraf veel voldoening hebt van je arbeid, heel mooi om te zien.

1 like

Niet dramatisch maar wel veilig opbergen voor andere familieleden in huis. Aan de achterzijde zal het dosis tempo lager zijn door het metaal. Deze kun je best af en toe dragen.

1 like

Wauw, flinke klus maar mooi resultaat. Scheelt veel zoekwerk.

1 like

Ik had deze Eweco met facet glas al eerder gepost hier maar zag vandaag dat het een Frankensteiner is. Dit is het eerste incabloc automatic Quartz horloge!!!
Kast hoort niet bij de wijzerplaat met uurwerk.
Op de achterdeksel staat “incabloc automatic” maar het is toch echt een Quartz uurwerk.
Maar het geheel past en staat wel heel erg mooi dus Boeje!! Niemand die het ziet!

Wie heeft meer info over het Lorsa Quartz uurwerk wat er in zit. Ik vind alleen maar Lorsa mechanische uurwerken op het web.
Ik zou graag achterhalen hoe oud het uurwerk ongeveer is.

Eweco heb ik wel gevonden en is in 1945 geregistreerd.

Alvast bedankt.

5 likes

Lekker bezig. Zoiets wordt natuurlijk altijd uitgesteld. Ik heb ook nog een hoop glaasjes die ik moet uitzoeken… van uitstel komt afstel.

1 like

Leuke horloges die certinas.

1 like

Met laag bod gedaan op deze Ricoh, was niet opgeboden, koper was akkoord met m’n bod en hij komt er dus binnenkort aan

Alleen deze slechte foto van Tradera

9 likes

Wat een heerlijk primitieve kwarts :heart_eyes:
Ik zie zogauw alleen een uurwerk voor onderdelen staan op ebay.
Misschien de meneer van onderstaande site ff vragen.

2 likes

Dat ben ik maar eens gaan uitzoeken, zo op de zondag avond.
Intrigeerde mij want dit merk en quartz uurwerk nog niet eerder gezien en dan wil ik het fijne weten ook.

Via beeld zoeken, bleef ik steeds maar terug komen op dit vroege quartz uurwerk: Universal 94.
Is het niet, maar lijkt er met enige fantasie wel op.
image
Microsoft AI chat erbij gehaald. Die maakte er zo’n zootje van qua desinformatie, dat ik die maar weer naar het rusthuis heb gestuurd.
Uiteindelijk vond ik dit artikel, achter een betaalmuur maar niet doorheen te komen. Hij bestaat die Lorsa QS en is zeldzaam volgens de titel. Das seltene Quarzkaliber von Lorsa - Gold'Or
Dus verder gaan zoeken in de altijd betrouwbare en positieve Europa Star en na wat ‘rabbit holes’ … Mijn antwoord op je vraag:

Is het Eweco horloge een Frankenstein??
Ik denk dat het zo gefabriceerd is en geen Franken gedateerd ergens 1976-1978.

Ik baseer dit op hieronder:
De kast en uurwerk past goed, ook het datum raam trouwens.
Europa Star 1976, artikel over French watches and electronics:

(De horlogemarkt was toen in lichte paniek en kasten lagen er waarschijnlijk genoeg, dus kosten besparing en gewoon die gebruiken, zou zo maar allemaal kunnen😊)
Uiteraard is dit mijn conclusie van de info, het kan ook zomaar anders zijn, maar een bijzonder horloge lijkt het me wel. Hoe dan ook veel plezier ermee.

10 likes

@MartijnV en @Marbleu bedankt voor de informatie.
Het lijkt er heel sterk op dat het toch wel een origineel zo gemonteerd horloge is omdat er in het artikel staat dat het in een automatic behuizing past.

Bedankt voor het meezoeken!!

2 likes