Oei niet zeggen dat je WilSeiko bent en een SeikoWil dan!
Da’s prima toch. Als A leest dat B 15% korting geeft, zal hij wellicht naar 17% gaan.
En vanuit klantgroepen bezien: denk jij dat alleen HF-leden korting proberen te krijgen?
Waar kom je vandaan? Ga eerst een keer passen, probeer de week erna een afspraak met dezelfde persoon te maken. Creëer een goed gevoel voor jezelf, maar ook zeker voor de AD. Laat zien dat je serieus bent.
Begin de week erna subtiel over de prijs en je zult zien dat 10-15% makkelijk mogelijk is.
Bij de Seiko boutique kwam ik niet verder dan 15%
Vind ik wel de moeite. Op 3k toch weer € 450!
Ik heb wisselende ervaringen met AD’s. Ik zeg meestal eerlijk welk model ik zoek en dat ik op zoek ben naar de beste prijs. Het gesprek komt dan vanzelf wel op gang. Als ze mee willen bewegen, merk je dat snel genoeg.
Ik kreeg bij van Willigen 10% korting. Meer konden ze niet geven en hadden hier een goede verklaring voor. Wel kreeg ik wat leuke goodies mee ter compensatie. Ik probeerde het ook onder het motto “nee heb je, ja kun je krijgen” en ging er eigenlijk niet vanuit dat ik korting zou krijgen. Daarnaast de service en de tijd die de AD voor me nam, daar was ik ook zeker over te spreken (ik kocht mijn horloge in het begin van de coronatijd en had een soort collect, pay and go principe verwacht, wat de meeste winkels hanteerde). Ik denk dat het ook wel afhankelijk is wat de waarde van het horloge is en hoeveel korting ze er over kunnen geven, wat is hun inkoopsprijs geweest etc, maar 10% vind ik persoonlijk erg netjes.
Ik ervaar meestal dat populaire Rolex modellen geen korting, terwijl bij veel andere horloge er vaak door de verkoper al meteen een korting aangeboden wordt.
Ik heb niet al te lang geleden nog 15% korting gekregen bij jouw eerstgenoemde, op een horloge van een ander merk.
Zij startten na mijn vraag er om met 10%. Toen ik aangaf een ander idee te hebben werd het 15%.
Op een jong gebruikt exemplaar kreeg ik er (een eerdere keer) zo’n 12% korting op de ‘vraagprijs’ van weer een ander merk.
Indicatief mogelijk bruikbare informatie.
Breitling krijg je meestal rond de 20% korting. Of het was een speciaal model waar veel vraag naar was? Dat kan ik mij bij Breitling overigens niet voorstellen (off/topic).
Op Pawn Stars zie je wat onderhandelen is. Niet knipperen met je ogen, goed de lichaamstaal van de ander lezen, je grenzen duidelijk aangeven, eerlijke argumenten aandragen, niet zeuren, respectvol, geduldig, op tijd “yes” of “no”. Hand geven en wegwezen.
De laatste keer, bij een aankoop van mijn Defakto, deze principes toegepast per mail en ik denk, dat aan beide kanten er de overtuiging is van een “fair deal”. Hij blij, ik blij. En inderdaad, zo’n 20%.
Ik heb bij van Baal 1,5 jaar geleden 18% korting gekregen op een Omega PO 600M. Ging vrij makkelijk. Ook omdat de PO toen bij bijna iedere juwelier al met korting werd aangeboden.