Onderhoud 7750

Hallo,

Ik ga het uurwerk van een oude speedmaster van een kennis schoonmaken. Heb ik al eerder gedaan. Het horloge is zo’n 25 jaar oud. Ik denk dat er nog nooit onderhoud gedaan is.
Nu vraag ik me af welke onderdelen je het beste gewoon altijd kunt vervangen. De veer kan ik me voorstellen. Maar verder?
Is er bijvoorbeeld een soort 7750 onderhoudskit?

Alvast bedankt!

Iedereen hier zei “veer vervangen”, maar Timefix meldde me dat mijn veer nog prima was. Is het horloge makkelijk te stellen? Ik moest een nieuwe kroon en heb een nieuw tandwiel (weet ff niet welke), maar er is geen basiskit. Timefix meldde me ook dat de O-ring onder het glas moeilijk te vervangen is.
Er is dus volgens mij geen “kit”.

Je gaat het risico van een gebroken veer niet nemen bij een revisie van een chronograaf / automaat. Als de veer na een half jaar breekt dan kun je het uurwerk weer bijna volledig demonteren. De veerton zit diep in het uurwerk en hiervoor moeten ook een paar wijzers gedemonteerd worden.
Minimaal een nieuwe veer maar monteer zelf altijd een ton compleet.

Er zijn zeker nog een aantal andere onderdelen die vaak versleten zijn maar een horlogemaker met 7750 ervaring zal die wel vinden en kennen.

2 likes

Precies, naast de veerton ook natuurlijk de pakkingen bij het deksel en de pushers.
De complete balans lijkt me niet nodig als deze nog mooi beweegt.
Eventueel de wijzers als die versleten zijn.
Ik zal ook eerst de amplitude meten om te zien in welke staat het uurwerk is.

Begin volgend jaar zal ik het kunnen bekijken…

Naast bovengenoemde is de reversing wheel van een 7750 ook vaak aan slijtage ondervonden.

1 like

OK, dan ga ik die eventueel ook vervangen!
Bedankt voor het meedenken.

Er zijn nog veel meer slijtage gevoelige delen bij een 7750 maar als u weinig ervaring met dit uurwerk hebt [ lijkt me uit de reactie ] dan is het een uurwerk dat ik niet direct aan zal raden.

Ook het monteren van de wijzers is een ding! Zonder beschadigingen afnemen is een punt en strak genoeg terug plaatsen is een 2e.

Inderdaad gek dat Ed niet standaard een opwindveer vervangt. Ik doe dat letterlijk altijd. 1 keertje niet gedaan - prompt na twee weken het horloge terug met veerbreuk. Was gelukkig geen chrono… Zeker voor een professional kosten de meeste opwindveren ook niet zo veel.

1 like

Alle door u beschreven opmerkingen /aanpassingen hebben enkelt betrekking op uw horloge, dat begrijpt u,? Het is niet zo als uw kroon vervangen is dat alle kronen vervangen dienen te worden etc :pray:

Met alle respect maar weet u zeker dat u een “duur” horloge als deze gaat service,? U komt op mij over alsof u erg weinig ervaring heeft met horloge maken.

1 like

Ik repareer al jaren horloges en ook al eens een 7750.
Dus weinig ervaring valt wel mee…

ETA gaf vroeger een cursus voor dit uurwerk. Leer je in een paar dagen waar de knelpunten zitten. Een keer dit uurwerk gedaan betekent nog geen ervaring.

Oefenen kun je beter niet doen met een Omega Speedmaster

1 like

Bedankt voor alle goedbedoelde reacties.
Eerst maar eens kijken hoe het horloge er uit ziet en dan kijken we verder…

Ed (Timefix) heeft een 7750 voor mij gereviseerd (maar ook honderden anderen), en hij weet echt wel waar hij over praat.
Mijn 7750 loopt in ieder geval weer fantastisch, met een perfecte amplitude, volle 48 uur power reserve, en een afwijking van minder dan 1 seconde per dag.

2 likes

Een 7750-veer kost een tientje. Dan ga je het risico niet nemen met een oude veer. Maar ik ken Ed redelijk goed, en vakwerk zal hij zeker kunnen leveren.

3 likes