Onderhoud aan Rado

Beste mensen, wat een leuk forum en wat schandalig dat ik jullie pas na het zoeken naar antwoord op een vraag die ik heb, vind. Ik hoop hoe dan ook nog veel te mogen leren hier!

Voor nu zit ik nog met mijn vraag, die me hier heeft gebracht.

Ik heb een ca. 12 jaar oude Rado Ceramica, welke altijd via mijn lokale (Rado-dealer) juwelier naar Rado opgestuurd is geworden voor het ruwweg 2-jaarlijkse ritueel van batterij vervangen.

Nu is deze meneer met pensioen gegaan en heb ik mijn favoriete horloge bij een andere winkel gebracht. Ik zal nog geen namen noemen.

Hier kreeg ik te horen dat het oordeel van Rado was dat het uurwerk geroest is en dat ik de keuze had om akkoord te gaan met reparatie à €350 of anders 25 euro onderzoekskosten moest betalen en het geheel -zonder nieuwe batterij- retour zou krijgen.

Dit is een bijna vertienvoudiging van het normale batterij-ritueel en wellicht is het nodig, maar klinkt dit redelijk? Ik vind het nogal een som geld.

Dank voor jullie inzichten in deze kwestie.

Hallo “Grensgeval”,

Welkom op dit forum !

Goh, minder leuk van je vind ik meteen deze moeilijke vraag :stuck_out_tongue:
Ook antwoord geven op je vraag is moeilijk zonder het uurwerk gezien te hebben.
Goed mogelijk dat het uurwerkje weer te reanimeren is hoor.

Hallo Hub,

dank voor je antwoord. Mijn vraag komt deels vanwege het verrassingselement: het werkte helemaal prima en ik verwachtte alleen een vervangen batterijtje -zoals gebruikelijk- te moeten laten doen.

De twee dingen die mij nu verbazen is ten eerste de prijs van het onderhoud (is die 350 euro redelijk voor wat duidelijk preventief onderhoud is? ik heb geen idee en vooral geen idee welke marge mijn nieuwe juwelier hier op legt)

En ten tweede dat Rado me niet laat kiezen voor slechts alleen de batterij vervangen.
Ze schroeven hem alleen dicht met de oude batterij er in, dus geven niet de gelegenheid dit onderhoud uit te stellen.

Het is best een bedrag inderdaad, maar afhankelijk van wat er kapot (roestig) is, kan het best kloppen. Misschien vervangen ze zelfs wel het hele uurwerk voor die prijs. Bij quartz is vervanging van het hele uurwerk vaak goedkoper dan reparatie (afhankelijk van het uurwerk).

Wat natuurlijk wel zo is, is dat reparatie bij het merk zelf meestal een stuk duurder is dan bij een onafhankelijke horlogemaker. Of dit het geval is kan je echter alleen te weten komen door de onderzoekskosten te betalen, en met het horloge een offerte op te vragen. (bijvoorbeeld bij Hub hierboven, of Wesselink en Vreeker)

Lastig dus. Het is een hoop geld, maar dan is hij wel weer jaren goed. Omdat het horloge al bij Rado ligt, kan je niet makkelijk ergens anders een offerte opvragen.

Ik zou proberen er achter te komen wat ze willen vervangen. Als het het hele uurwerk is, en hij liep hiervoor nog goed, zou ik hem terug laten sturen, en ergens anders de batterij laten vervangen. Het uurwerk vervangen kan dan altijd nog als hij er echt mee stopt.

Grensgeval Schreef:

Beste mensen, wat een leuk forum en wat schandalig
dat ik jullie pas na het zoeken naar antwoord op
een vraag die ik heb, vind. Ik hoop hoe dan ook
nog veel te mogen leren hier!

Voor nu zit ik nog met mijn vraag, die me hier
heeft gebracht.

Ik heb een ca. 12 jaar oude Rado Ceramica, welke
altijd via mijn lokale (Rado-dealer) juwelier naar
Rado opgestuurd is geworden voor het ruwweg
2-jaarlijkse ritueel van batterij vervangen.

Nu is deze meneer met pensioen gegaan en heb ik
mijn favoriete horloge bij een andere winkel
gebracht. Ik zal nog geen namen noemen.

Hier kreeg ik te horen dat het oordeel van Rado
was dat het uurwerk geroest is en dat ik de keuze
had om akkoord te gaan met reparatie à €350 of
anders 25 euro onderzoekskosten moest betalen en
het geheel -zonder nieuwe batterij- retour zou
krijgen.

Dit is een bijna vertienvoudiging van het normale
batterij-ritueel en wellicht is het nodig, maar
klinkt dit redelijk? Ik vind het nogal een som
geld.

Allereerst van harte welkom. En jammer dat je met zo een issue opgezadeld zit.

Wat me persoonlijk wel verbaasd, is dat als het klokje elke 2 jaar netjes geserviced is, ie toch is gaan roesten. Bij de batterijwissel van mijn Ceramica worden standaard de kroon en andere pakkingen vervangen. Ik weet niet wat je eerst voor een batterijwissel betaalde?

Persoonlijk denk ik dat de 350 voor het verwisselen van het uurwerk module is. Als ze daarvoor alleen wat roest weghalen en een paar schoefjes ofzo vervangen… :o

Het is nu even een gok wat te doen. Voor 350 ben je “klaar”. Of 25 euro bovenop een bezoek aan een horlogemaker, zoals Hub, Wesseling of Jan Ubels.

Een nare verrassing inderdaad.

Dit soort van starre reacties door een fabrikant stuit mij erg tegen de borst. Ik ben de eigenaar, dus ik bepaal (en betaal). Kortgezegd, zéér klant-onvriendelijk en arrogant. Ik krijg daar niet het gevoel “de klant is Koning” van.

Wat mij betreft schiet Rado zich hiermee in haar eigen voet. Ze hadden er immers ook tenminste bij kunnen vermelden wat er voor dat bedrag allemaal gedaan zou worden, nietwaar? Kennelijk leven zij zich niet zo in in wat de klant wil. Of stellen ze zich op het standpunt dat “iemand die een Rado kan betalen, niet moeilijk moet doen over een paar honderd euro”. Maar dit is allemaal giswerk mijnerzijds.

Ik wens je veel wijheid met je keuze.

Hallo Marnix, bedankt voor je reactie.

Het klokje is zoals gezegd altijd naar Rado gegaan en kwam steevast terug met de oude afsluiting van de kroon en een enkele keer met meer onderdelen: flensjes/rubbers en ook éénmaal de wijzers, wat me enorm verbaasde. Afgezien van de batterijwissel was alles altijd service overigens.

Per keer was ik normaliter een 40 euro kwijt, de laatste malen denk ik een ietsje meer. Alleszins acceptabel gezien de garantie op waterdichtheid.

Ik heb geen goed gevoel bij de juwelier waar ik het horloge heb gebracht en aangezien het uurwerk prima werkte bij het afleveren voor de batterijwissel, ga ik nu m’n verlies nemen en het gebeuren naar een door het forum aanbevolen horlogemaker brengen voor een opinie van iemand die ik volledig vertrouw.

Als eigenaar van een eigen zaak maak ik er ook een punt van zo veel mogelijk naar andere kleine zelfstandigen te gaan. Ik betaal een stuk liever 350 euro aan een onafhankelijke vakman dan de Swatch Group - nog los van de twijfels die ik heb over het sponsoren van genoemde juwelier.

Het vervolg zal ik uiteraard hier te forum gaan vastleggen.

Ook ik heb geen goed gevoel bij dit verhaal.
Ik zou er niets aan laten doen maar wel het
onderzoeksrapport van Rado zelf vragen voor
het geld dat je moet betalen aan onderzoeks-
kosten. Kijken of je dat er bij krijgt…
(ben bang van niet).

Gewoon aanbieden aan een van de eerder geopperde
herstellers en nooit meer naar een juwelier brengen
(behalve voor garantie) maar direct naar een herstel-
bedrijf. Behalve het voordeel dat een op een contact
geeft scheelt het je ook de kosten die de juwelier in
rekening brengt voor het aannemen van je horloge.

Overigens van harte welkom en laat eens een plaatje zien
wanneer hij weer tip top is.

Succes!

mvg

Scheelt idd circa de helft…

Frans53 Schreef:

Ook ik heb geen goed gevoel bij dit verhaal.
(ben bang van niet).

herstellers en nooit meer naar een juwelier
brengen
(behalve voor garantie) maar direct naar een
herstel-
bedrijf. Behalve het voordeel dat een op een
contact
geeft scheelt het je ook de kosten die de juwelier
in
rekening brengt voor het aannemen van je horloge.

Overigens van harte welkom en laat eens een
plaatje zien

Succes!

mvg

Welkom en succes je Rado, komt goed.

WilSeiko Schreef:

Een nare verrassing inderdaad.

Dit soort van starre reacties door een fabrikant
stuit mij erg tegen de borst. Ik ben de eigenaar,
dus ik bepaal (en betaal). Kortgezegd, zéér
klant-onvriendelijk en arrogant. Ik krijg daar
niet het gevoel “de klant is Koning” van.

Wat mij betreft schiet Rado zich hiermee in haar
eigen voet. Ze hadden er immers ook tenminste bij
kunnen vermelden wat er voor dat bedrag allemaal
gedaan zou worden, nietwaar? Kennelijk leven zij
zich niet zo in in wat de klant wil. Of stellen ze
zich op het standpunt dat “iemand die een Rado kan
betalen, niet moeilijk moet doen over een paar
honderd euro”. Maar dit is allemaal giswerk
mijnerzijds.

Ik wens je veel wijheid met je keuze.

Gewoonste zaak van de wereld hoor voor de gemiddelde consument. Als je DVD speler ofzo na garantie defect is, zeggen ze bij de Mediamarkt/BCC/etc. ook dat ze het kunnen opsturen met prijsopgave voor de reparatie of anders minimaal de onderzoekskosten betalen.

En dat ze niet voor het gemak even het batterijtje verwisselen… tja, iets wat ze bij een dealer terug leveren aan de klant “hoort” of goed of niet.
Sommige accepteren bijvoorbeeld ook niet alleen batterijwissel. Bij m’n Breitling willen ze bijvoorbeeld ook niet alleen een batterijtje verwisselen, maar moet ie meteen een volledige servicebeurt krijgen van 390 euro. En dat elke paar jaar wanneer het batterijtje op is… Voor dat geld wil ik eigenlijk wel elke keer aan dat knopje mogen trekken :wink:

Grensgeval Schreef:

Hallo Marnix, bedankt voor je reactie.

Het klokje is zoals gezegd altijd naar Rado gegaan
en kwam steevast terug met de oude afsluiting van
de kroon en een enkele keer met meer onderdelen:
flensjes/rubbers en ook éénmaal de wijzers, wat me
enorm verbaasde. Afgezien van de batterijwissel
was alles altijd service overigens.

Per keer was ik normaliter een 40 euro kwijt, de
laatste malen denk ik een ietsje meer. Alleszins
acceptabel gezien de garantie op waterdichtheid.

Voor 40 euro denk ik dat alles er onder viel. Ik betaalde dacht ik voor m’n multifunction iets van 6 tientjes.

Ik heb geen goed gevoel bij de juwelier waar ik
het horloge heb gebracht en aangezien het uurwerk
prima werkte bij het afleveren voor de
batterijwissel, ga ik nu m’n verlies nemen en het
gebeuren naar een door het forum aanbevolen
horlogemaker brengen voor een opinie van iemand
die ik volledig vertrouw.

En dat is het belangrijkste. Ik heb wel es een automaatje van een jaartje of 6 ergens preventief laten servicen. Maar achteraf had ik het gevoel dat ie er misschien niks aan gedaan heeft. Geen concreet bewijs, maar het zit je dan niet lekker.

Als eigenaar van een eigen zaak maak ik er ook een
punt van zo veel mogelijk naar andere kleine
zelfstandigen te gaan. Ik betaal een stuk liever
350 euro aan een onafhankelijke vakman dan de
Swatch Group - nog los van de twijfels die ik heb
over het sponsoren van genoemde juwelier.

Het vervolg zal ik uiteraard hier te forum gaan
vastleggen.

Kijk ook eens op het subforum over Ervaring met horlogemakers. Daar staan wat reviews/ervaringen van anderen.

Veel succes en ben benieuwd hoe het is verlopen.

Apart verhaal. Heeft de juwelier je wel ingelicht over de (mogelijke)onderzoekskosten? Het siert een juwelier zeker niet als je een bedrag afspreekt van zeg €40 voor een batterijwissel en dan dit op je bord krijgt.

Voor wat betreft de kosten… Tja. De bekendere merken vragen altijd een boel geld. Bij bijvoorbeeld Rolex mag je altijd minimaal €450 van je zuur verdiende devaluerende euro’s afstaan voor een service, maar dat is wel voor een automatisch uurwerk. Bij Quartz zullen ze toch snel overgaan tot het compleet vervangen van een uurwerk, omdat dat vaak goedkoper is dan tijd te steken in het repareren. Van wat ik zo snel kan vinden gebruiken de Rado Ceramica’s ETA quartz uurwerken. Dat betekent waarschijnlijk dat het niet een heel speciaal aangepast uurwerk is en dus zeker goed door een goede vakman (Hub!) aangepakt kan worden, als het uberhaupt al nodig is. Hoeveel een nieuw uurwerk kost kan ik je niet vertellen zonder te weten wat voor uurwerk erin zit.

Ik zou de juwelier in ieder geval laten weten dat je teleurgesteld bent in de gang van zaken. En het komt vast wel weer goed met je Rado!

(ben bang van niet).

Goede tip, zal het zeker vragen!

herstellers en nooit meer naar een juwelier
brengen

Ik ben al uren aan het dwalen door het forum en daar heb ik in deze ene dag meer van geleerd dan ik ooit had kunnen hopen. Echt leuke verhalen, tips, en top adviezen.

Overigens van harte welkom en laat eens een
plaatje zien

Dank en gaat gebeuren!

Heb de mijne (een Sintra ) afgelopen zaterdag net weer opgehaald na z’n periodieke
Service beurt.
Deze keer had ik em gebracht naar een gevestigde zaak om te zien of er ook verschil in aanpak is t.o.v. een kleine dealer.
De kleine dealer deed de batterij wissel de vorige keer zelf,er werd wel een rubber vervangen maar de kroon niet en ik kreeg toen ook niet de indruk dat ze een druktest
Hadden uitgevoerd.
Nou is ie opgestuurd en kreeg em terug met de vervangen onderdelen en de druktest erbij.koste 70 eurie.
Vind het in jouw geval wel vreemd dat je klok terwijl hij waterdicht zou moeten zijn een verroest uurwerk heeft.
Je zou haast denken dat hij het zelf gedaan heeft .

Het veelgebruikte ETA F 06.111 uurwerk ( door Longines,TAG Heuer, Laco, Certina etc.)kost in de U.S. slechts 21.95 U.S.-dollar…!!!

Beste Grensgeval,

Dit is het geval als een juwelier een horloge naar de Swatch Group stuurt. Echter, tot in tegenstelling wat hier op het Forum wordt beweerd, bepaalt de Swatchgroup ook de winkelverkoopprijzen voor reparatie’s. Dit bedrag bestaat uit de reparatiekosten, verzendkosten plus BTW. Dan blijft er voor de juwelier er nog een marge over ( op €350,- ) van enkele tientjes. Van dit margenaal te verwaarlozen bedrag moet de juwelier uw horloge in Brussel zien te krijgen, u te woord te staan, het horloge verpakken en u op de hoogte houden van het verloop van de reparatie. Voor de juwelier is er geen onderhandeling met de Swatch Group mogelijk. Swatch repareert zoals op de P.O. is aangegeven, of niet. Gelukkig zijn er genoeg goede horlogemakers en juweliers met de juiste mensen om het hele gedoe met de Swatch Group te omzeilen en uw horloge in Nederland op de juiste wijze te laten repareren. Bedenk echter als u uw Rado weer bij de juwelier ophaalt, dat dit de man of vrouw veel geld ( hij moet de rekeningen betalen van het per koerier verzenden ) en tijd heeft gekost, en dat dit ook voor hem of haar een leermoment is geweest. En hoogst waarschijnlijk heeft hij of zij uw horloge met goede bedoelingen naar Brussel gestuurd. Dan waar was uw horloge in betere handen geweest dan bij Rado zelf? Succes!

De Harrie Schreef:

Beste Grensgeval,

Dit is het geval als een juwelier een horloge naar
de Swatch Group stuurt. Echter, tot in
tegenstelling wat hier op het Forum wordt beweerd,
bepaalt de Swatchgroup ook de winkelverkoopprijzen
voor reparatie’s. Dit bedrag bestaat uit de
reparatiekosten, verzendkosten plus BTW. Dan
blijft er voor de juwelier er nog een marge over (
op €350,- ) van enkele tientjes. Van dit margenaal
te verwaarlozen bedrag moet de juwelier uw horloge
in Brussel zien te krijgen, u te woord te staan,
het horloge verpakken en u op de hoogte houden van
het verloop van de reparatie. Voor de juwelier is
er geen onderhandeling met de Swatch Group
mogelijk. Swatch repareert zoals op de P.O. is
aangegeven, of niet. Gelukkig zijn er genoeg goede
horlogemakers en juweliers met de juiste mensen om
het hele gedoe met de Swatch Group te omzeilen en
uw horloge in Nederland op de juiste wijze te
laten repareren. Bedenk echter als u uw Rado weer
bij de juwelier ophaalt, dat dit de man of vrouw
veel geld ( hij moet de rekeningen betalen van het
per koerier verzenden ) en tijd heeft gekost, en
dat dit ook voor hem of haar een leermoment is
geweest. En hoogst waarschijnlijk heeft hij of zij
uw horloge met goede bedoelingen naar Brussel
gestuurd. Dan waar was uw horloge in betere handen
geweest dan bij Rado zelf? Succes!

bedankt voor de relativering. ongetwijfeld dat een juwelier een stuk meer verdiend aan horloges te verkopen dan te laten servicen.

Grensgeval Schreef:

Beste mensen, wat een leuk forum en wat schandalig
dat ik jullie pas na het zoeken naar antwoord op
een vraag die ik heb, vind. Ik hoop hoe dan ook
nog veel te mogen leren hier!

Voor nu zit ik nog met mijn vraag, die me hier
heeft gebracht.

Ik heb een ca. 12 jaar oude Rado Ceramica, welke
altijd via mijn lokale (Rado-dealer) juwelier naar
Rado opgestuurd is geworden voor het ruwweg
2-jaarlijkse ritueel van batterij vervangen.

Nu is deze meneer met pensioen gegaan en heb ik
mijn favoriete horloge bij een andere winkel
gebracht. Ik zal nog geen namen noemen.

Hier kreeg ik te horen dat het oordeel van Rado
was dat het uurwerk geroest is en dat ik de keuze
had om akkoord te gaan met reparatie à €350 of
anders 25 euro onderzoekskosten moest betalen en
het geheel -zonder nieuwe batterij- retour zou
krijgen.

Dit is een bijna vertienvoudiging van het normale
batterij-ritueel en wellicht is het nodig, maar
klinkt dit redelijk? Ik vind het nogal een som
geld.

Beste

Het kan zo maar zijn dat het horloge niet bij ons is. Niet alle juweliers sturen reparaties naar ons! Ook worden onze adviesprijzen niet altijd gehandhaafd. Dat is overigens het wettelijk recht v d juwelier.

Elke 2 jaar een batterij vind ik erg vaak. Is het horloge steeds bij ons geweest? Dan zit er een testrapportje bij. (Waterdichtheidstest enz). De vraag is ook of, indien niet bij ons geweest, steeds de pakkingen vervangen zijn. Indien niet verklaart dit de corrosie.

Mail mij alle gegevens en ik check of horloge bij ons is. Repa nummer, naam juwelier, serienummer, enz

Jos.van.hugte@nl.swatchgroup.com

Top service!