Onderhoud aan vintage Tag Heuer quartz

Beste HF leden!

Graag zou ik mijn (quartz) Tag Heuer Chronograph F1 FIA eens willen laten nakijken/onderhouden. Voor zover bekend nog niet eerder geserviced. Chrono wijzer staat ook niet helemaal netjes op 12 uur. Verder alle pakkingen willen laten vervangen zodat die weer voor de 200m test slaagd. Iemand een adres waar ik deze vintage met een gerust hard kan achterlaten voor een nette prijs?

1 like

Voor de chrono hand zou je dit kunnen proberen:

Trek de kroon van het horloge helemaal uit tot de uiterste stand (instelmodus).
2. Druk op de bovenste of onderste knop (afhankelijk van het horlogemodel) om de chronograafwijzer te verplaatsen.
3. Houd de knop ingedrukt om de wijzer sneller te laten bewegen en stem af totdat de chronograafwijzer exact op de 12-uur positie (de 0-positie) staat.
4. Laat de knop los en druk de kroon weer terug in de normale positie om de instelling te bevestigen.

Dan hoef je alleen nog de pakkingen te laten vervangen. Dat kunnen heel veel horlogemakers.

3 likes

Dank voor de tip, ga ik proberen!!

1 like

Ik heb er ook een, witte dial en stalen band. Ooit naar TH gestuurd via een AD… De chrono wijzer is al opgelost, zie ik :wink: ik kreeg mijn horloge keurig geserviced terug, zelfs de krasjes op de band waren verdwenen als sneeuw voor de zon… Zo schrikbarend duur was het ook niet…

1 like

Via TH ben ik hem waarschijnlijk een hele tijd kwijt. Het is een ETA quartz, dus zo onwijs gecompliceerd moet het niet zijn lijkt me. Vandaar dat ik naar een horlogemaker zocht in Nederland die dit op korte termijn kan doen, en dan gelijk de pakkingen kan vervangen en een druktest kan uitvoeren.

1 like

Klopt inderdaad dat je hem dan even kwijt bent. Maar hij wordt dan ook wel flink vertroeteld :wink: en je hebt er een TH-opbergdoosje bij …

De pakkingen voor de Tag Heuer kunnen tegenwoordig alleen nog maar door een gecertificeerd horlogemaker besteld worden. @Floris155 is zo iemand.

Uurwerk is niet zo’n eenvoudig kwarts ETA als andere [ deze heeft 5 motoren], e-blok zit midden in het uurwerk en de raderen en spoelen komen er dan opgebouwd.

2 likes

Een n iet TAG Heuer gecertificeerde horlogemaker heeft geen toegang tot de nodige onderdelen om hem weer correct waterdicht te maken. En eventueel wijzers indien nodig zou blijken.

Ik raad dus toch aan om een gecertificeerde horlogemaker op te zoeken.

Ook bij Tag Heuer zelf zou het niet langer dan 3 a 4 weken mogen duren.

Klopt helemaal, en voor België kan ik steeds helpen indien nodig.

Jaaa, men onderschat soms het werk hé voor een simpel Etaaatje… :wink:

3 likes

Ik onderschat het werk niet zozeer, maar ETA is een veel gebruikt uurwerk waar je over het algemeen bij veel horlogemakers mee terrecht kan.

Ik spreek over het algemeen…

En ja, als het een goedkope quartz is kan elke horlogemaker er een nieuwe in zetten, maar niet elke horlogemaker kan een chrono quartz onderhouden, of heeft de houder om de wijzers weer te plaatsen wegens te prijzig. :wink:

Een pakking is toch niets meer dan een rubberen afdichting van diameter x en dikte x. De maat en dikte zal toch wel te achterhalen / passen zijn en te vervangen voor een universele pakking van de zelfde dikte/diameter, of denk ik nou veel te makkelijk? :sweat_smile:

Zo gemakkelijk is dat niet altijd. Materiaal is ook van invloed, in rubber zijn er veel verschillende “shore” types en je wilt het risico toch niet nemen dat hij ineens vol loopt met water!

De fabrikanten testen uitvoerig het materiaal en ik zou het risico niet nemen om op die paar tientjes te besparen. Daarnaast moet een horlogemaker ook tijd in het zoeken naar alternatieve pakkingen steken.

2 likes

Ik ben geen horlogemaker of anderszins expert, maar als mensen met verstand van zaken zeggen dat er niet aan te komen is geloof ik dat onmiddellijk. Zelfs met mijn beperkte kennis meen ik te weten dat er ook pakkingen met bepaalde profielen bestaan, om maar eens iets te noemen.

2 likes

Nee zeker niet, als er nog TH pakkingen te krijgen zijn, heeft dat ook de absolute voorkeur! Als ik op model zoek zie ik dat de originele pakkingen ook nog worden verkocht door een paar plekken. Ik heb @Floris155 al bericht. Wordt vervolgd :grin:

1 like