Ik heb een drietal alligatorbanden (2x Hirsch en 1x Omega).
Het zijn prijzige banden en ik wil ze daarom zo goed mogelijk onderhouden. Op het Youtube kanaal van Hirsch zeggen ze dat je je leren banden gewoon onder lauwwarm water af moet spoelen en ze dan moeten laten drogen. https://www.youtube.com/watch?v=SpZTgrKNUNE
Nu heb ik altijd geleerd dat het nat maken en weer laten drogen van leer juist slecht is. Omdat het dan uitdroogt, hard wordt en er scheuren in ontstaan.
Omega geeft precies het tegenovergestelde advies dan wat Hirsch geeft.
OMEGA recommends that you follow the steps below in order to preserve the condition of your leather strap as long as possible:
Avoid contact with water and dampness to prevent discoloration and deformation.
Avoid prolonged exposure to sunlight to prevent the colour from fading.
Do not forget that leather is permeable! Therefore avoid contact with greasy substances and cosmetic products. It is not advisable to clean your strap with leather cleaners.
If you have a problem with your leather strap, please contact your nearest OMEGA store.
Dat doe ik zeker. De Hirsch banden heb ik laten voorzien van een quick release springbar om de drempel om te wisselen lager te maken. Helaas kan dat niet bij de Omega band.
Ik draag ze ook vrijwel nooit in de zomer, dan gaan mijn horloges op stalen banden.
Daarvan zegt Omega dan weer: 3. Do not forget that leather is permeable! Therefore avoid contact with greasy substances and cosmetic products. It is not advisable to clean your strap with leather cleaners.
Als het gaat om kleine plekken op het leer, kan ik er in meegaan dat dit vlekken achterlaat.
Schoonmaken met leerreiniger is meestal onschadelijk en doe dat zelf al jaren. Daarna wel verzorgen met een product om het leer soepel te houden.
Diverse schoensmeer (naturel) of kleur werkt prima. Zuurvrije vaseline doet het ook erg goed.
Bedenk wel dat bij een dik lederen naturel band (welke niet of nauwelijks gekleurd is) de crème of schoensmeer de band een tint donkerder kunnen maken. Voor gekleurde banden met een slijtplek (waar de kleur dan ook minder is) gaat het echt prima met schoensmeer van nagenoeg dezelfde kleur.