Onderhoud datejust ivm losse kroon?

Vraagje, de datejust uit ongeveer 1980 van mijn vader heeft in 2010 zijn laatste (en tevens eerste) onderhoudsbeurt gehad. Nu loopt alles nog prima, maar de kroon is losgekomen. Schroefdraad is prima, maar bij losdraaien komt hij helemaal los. Kan ik dit ergens lokaal laten verhelpen, of moet hij voor een beurt naar Rolex?

Alvast bedankt voor jullie info!

1 like

Zo te zien is de stift afgebroken, ik ben derhalve bang dat hij naar Rolex zal moeten.

2 likes

Als het schroefdraad nog goed is, is het wellicht gewoon een kwestie van een drupje loctite?

1 like

Locktide? De stift zit toch niet geschroefd in de kroon? Ik bedoel de schroefdraad van kroon en kast.

1 like

Zo te zien is de bus uit de kroon gekomen… deze zit met een veertje op de schroef-stift geperst als t ware.
Dit is niet te repareren maar er moet echt een nieuwe kroon op.
Tipje : Nico Rijsman heeft ze zover ik weet op voorraad :wink:

5 likes

Als je de kroon er nog op kan draaien dan is hij alleen losgedraaid, in dat geval kan elke uurwerkmaker door de losse stift in te klemmen de kroon er gewoon weer op draaien, daar is geen Loctite voor nodig.

Wel is het zo dat je de kroon vaak losdraait omdat de tandwielen te stroef lopen doordat het uurwerk geen recente onderhoudsbeurt heeft gehad, dus de kans dat het weer gebeurt is vrij groot. Dus ik zou gewoon overwegen om het hele horloge te laten servicen. In dit geval hoeft hij daarvoor echt niet naar Rolex maar kunnen de meeste uurwerkmakers dit zonder problemen voor je doen.

2 likes

Wat HorloG zegt idd.
Vaak is het busje uit de kroon zoals op onderstaande foto waarbij een deel vd kroon. Nog op de stem zit.

Hier moet de kroon vervangen worden. Op jou foto is niet duidelijk te zien of dit het geval is.

Als de kroon er zo uit ziet kan hij er waarschijnlijk terug op geschroefd worden

Als hij er zo uit ziet kun je t vergeten

9 likes

Ziet er inderdaad uit als de laatste. Helemaal zonder dun stukje, maar met een gat erin.

3 likes

Een zeskant? Dan is de bus uit de kroon gekomen

2 likes

Een zeskant inderdaad.

image

3 likes

Die kroon is overleden 🥴

2 likes

Ok, kroon vervangen dus. Kan Schaap & Citroen dat zonder hem op te sturen voor een complete beurt? Of wellicht toch maar wel doen ivm de 10 jaar zonder sevice, met ook weer een vers plexiglaasje etc…

2 likes

Ik zou een forum-horlogemaker of Nico Rijsman in Culemborg even contacten. Een service incl kroon is aan te raden. Via S&C kan uiteraard ook , kost wel iets meer maar wel 100% originele delen.

2 likes

Bedankt allemaal! Ik ga overleggen met mijn pa en kijken waar hij zich goed bij voelt…

3 likes

WoW wat een goed topic en wat een goede antwoorden!
En weer wat geleerd !

4 likes

Daar ontvangen we ook een riante betaling voor elke maand…

2 likes