Vraagje, de datejust uit ongeveer 1980 van mijn vader heeft in 2010 zijn laatste (en tevens eerste) onderhoudsbeurt gehad. Nu loopt alles nog prima, maar de kroon is losgekomen. Schroefdraad is prima, maar bij losdraaien komt hij helemaal los. Kan ik dit ergens lokaal laten verhelpen, of moet hij voor een beurt naar Rolex?
Zo te zien is de bus uit de kroon gekomen… deze zit met een veertje op de schroef-stift geperst als t ware.
Dit is niet te repareren maar er moet echt een nieuwe kroon op.
Tipje : Nico Rijsman heeft ze zover ik weet op voorraad
Als je de kroon er nog op kan draaien dan is hij alleen losgedraaid, in dat geval kan elke uurwerkmaker door de losse stift in te klemmen de kroon er gewoon weer op draaien, daar is geen Loctite voor nodig.
Wel is het zo dat je de kroon vaak losdraait omdat de tandwielen te stroef lopen doordat het uurwerk geen recente onderhoudsbeurt heeft gehad, dus de kans dat het weer gebeurt is vrij groot. Dus ik zou gewoon overwegen om het hele horloge te laten servicen. In dit geval hoeft hij daarvoor echt niet naar Rolex maar kunnen de meeste uurwerkmakers dit zonder problemen voor je doen.
Ok, kroon vervangen dus. Kan Schaap & Citroen dat zonder hem op te sturen voor een complete beurt? Of wellicht toch maar wel doen ivm de 10 jaar zonder sevice, met ook weer een vers plexiglaasje etc…
Ik zou een forum-horlogemaker of Nico Rijsman in Culemborg even contacten. Een service incl kroon is aan te raden. Via S&C kan uiteraard ook , kost wel iets meer maar wel 100% originele delen.