Heb nu al enige tijd een Doxa jumping second (tikkend mechanisch horloge uit de jaren ‘50). Hij loopt erg goed op tijd maar heeft twee probleempjes:
na het uittrekken van de kroon om de tijd in te stellen, wil hij wel eens vastlopen. De secondewijzer loopt dan vast tegen de minutenwijzer. Met een klein tikje loopt hij daarna gewoon verder zonder problemen. En
het opwinden gaat met wat weerstand. De kroon lijkt wel terug te willen (als je begrijpt wat ik bedoel?). Hij windt wel op en loopt gewoon.
Mijn vraag is nu. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn en wat het kost om dit te verhelpen?
Heb eerder gehoord dat een tikkend uurwerk bij een mechanisch horloge een (vrij) zeldzame complicatie is, dus hoop niet dat het al te kostbaar is om te verhelpen… onderstaand een foto van het beestje in kwestie: Doxa, jaren ‘50, 21 jewels, antimagnetic
Als de wijzers elkaar raken dan moet ze er even af en opnieuw worden geplaatst. Ik denk echter dat het uurwerk sowieso een service kan gebruiken ivm het stroef opwinden. Even contact opnemen met Jan Ubels, die heeft hier ervaring mee.
Ik heb zelf ook een Chezard 7400 seconde morte, maar dan in een Olma Time Signal. Jij hebt de eerdere Chezard 116.
Klinkt idd alsof die wel een beurtje kan gebruiken. Zit een mooi Chezard werkje in. Ze hadden er drie 115,115 en 7400. Ik gok op de eerste serie (115,116).
De betere horlogemaker zou dit kunnen. Dus afhankelijk van waar je vandaan komt even een horlogemaker raadplegen. Zijn genoeg goede te vinden op/via dit forum.