Onderhoud el primero

Goedeavond,

Heeft iemand ervaringen mee het el primero uurwerk (cal 400)? Wat is de tijdspanne tussen 2 onderhoudsbeurten? Ik heb vernomen dat een onderhoudsbeurt bij zenith vrij kostbaar is (600 e). Zijn er horlogemakers die een dergelijk uurwerk onderhouden tegen schappelijke prijzen?

AlvaSt bedankt voor de te nemen moeite bij antwoording…

Beste Sand72,

Van caliber 400 zijn ertussen 1987 en 2003 ongeveer 102.000 stuks geproduceerd (ook voor Rolex) en dat is binnen de 400-reeks redelijk veel. Dat neemt niet weg dat deze sneltikkers zorgenkindjes zijn: ze hebben een behandeling met specifieke (droge) smeermiddelen op molybdeendisulfide-basis nodig en wanneer die revisies niet op tijd gebeuren resulteert dit in een overmatige slijtage van met name de echappementsdelen (die overigens in de fabriek speciaal voorgeprepareerd werden). En in het reviseren van zo’n werkje met een slordige 280 onderdelen gaat behoorlijk wat tijd zitten.

Persoonlijk zou ik een uiterste termijn van vier jaar tussen de revisies niet overschrijden, vooropgesteld dat de kast goed dicht is. En gezien de benodigde, niet gangbare en prijzige olie- en vetsoorten is een revisie bij een Zenith-specialist of bij Zenith zelf ondanks de hoge prijs absoluut aan te raden! Overigens zijn met name de problemen rond de duurzaamheid van die smering doorslaggevend geweest van dergelijk hoge tikgetallen af te stappen; tegenwoordig is het maximum meestal 28.800 tikken per uur.

Succes en vriendelijke groet,
Robbert

1 like

Precisieman Schreef:

Beste Sand72,

Van caliber 400 zijn ertussen 1987 en 2003
ongeveer 102.000 stuks geproduceerd (ook voor
Rolex) en dat is binnen de 400-reeks redelijk
veel. Dat neemt niet weg dat deze sneltikkers
zorgenkindjes zijn: ze hebben een behandeling met
specifieke (droge) smeermiddelen op
molybdeendisulfide-basis nodig en wanneer die
revisies niet op tijd gebeuren resulteert dit in
een overmatige slijtage van met name de
echappementsdelen (die overigens in de fabriek
speciaal voorgeprepareerd werden). En in het
reviseren van zo’n werkje met een slordige 280
onderdelen gaat behoorlijk wat tijd zitten.

Persoonlijk zou ik een uiterste termijn van vier
jaar tussen de revisies niet overschrijden,
vooropgesteld dat de kast goed dicht is. En gezien
de benodigde, niet gangbare en prijzige olie- en
vetsoorten is een revisie bij een
Zenith-specialist of bij Zenith zelf ondanks de
hoge prijs absoluut aan te raden! Overigens zijn
met name de problemen rond de duurzaamheid van die
smering doorslaggevend geweest van dergelijk hoge
tikgetallen af te stappen; tegenwoordig is het
maximum meestal 28.800 tikken per uur.

Succes en vriendelijke groet,
Robbert

Nog terugkomend op problemen door te weinig service:
onderdelen zijn - zo heb ik al een paar x uit “het veld” gehoord - maar zeer moeilijk verkrijgbaar. Veel mensen moeten uiteindelijk alsnog hun Zenith naar de fabriek sturen.

Precisieman Schreef:

Beste Sand72,

Van caliber 400 zijn ertussen 1987 en 2003
ongeveer 102.000 stuks geproduceerd (ook voor
Rolex) en dat is binnen de 400-reeks redelijk
veel. Dat neemt niet weg dat deze sneltikkers
zorgenkindjes zijn: ze hebben een behandeling met
specifieke (droge) smeermiddelen op
molybdeendisulfide-basis nodig en wanneer die
revisies niet op tijd gebeuren resulteert dit in
een overmatige slijtage van met name de
echappementsdelen (die overigens in de fabriek
speciaal voorgeprepareerd werden). En in het
reviseren van zo’n werkje met een slordige 280
onderdelen gaat behoorlijk wat tijd zitten.

Persoonlijk zou ik een uiterste termijn van vier
jaar tussen de revisies niet overschrijden,
vooropgesteld dat de kast goed dicht is. En gezien
de benodigde, niet gangbare en prijzige olie- en
vetsoorten is een revisie bij een
Zenith-specialist of bij Zenith zelf ondanks de
hoge prijs absoluut aan te raden! Overigens zijn
met name de problemen rond de duurzaamheid van die
smering doorslaggevend geweest van dergelijk hoge
tikgetallen af te stappen; tegenwoordig is het
maximum meestal 28.800 tikken per uur.

Succes en vriendelijke groet,
Robbert

Zeer informatief antwoord weer Robert, top!

Wel een opmerking; Zenith maakt uiteraard wél nog steeds hun El Primero uurwerken met een tikgetal van 36.000…

Bernard Schreef:

Precisieman Schreef:


Beste Sand72,

Van caliber 400 zijn ertussen 1987 en 2003
ongeveer 102.000 stuks geproduceerd (ook voor
Rolex) en dat is binnen de 400-reeks redelijk
veel. Dat neemt niet weg dat deze sneltikkers
zorgenkindjes zijn: ze hebben een behandeling
met
specifieke (droge) smeermiddelen op
molybdeendisulfide-basis nodig en wanneer die
revisies niet op tijd gebeuren resulteert dit
in
een overmatige slijtage van met name de
echappementsdelen (die overigens in de fabriek
speciaal voorgeprepareerd werden). En in het
reviseren van zo’n werkje met een slordige 280
onderdelen gaat behoorlijk wat tijd zitten.

Persoonlijk zou ik een uiterste termijn van
vier
jaar tussen de revisies niet overschrijden,
vooropgesteld dat de kast goed dicht is. En
gezien
de benodigde, niet gangbare en prijzige olie-
en
vetsoorten is een revisie bij een
Zenith-specialist of bij Zenith zelf ondanks de
hoge prijs absoluut aan te raden! Overigens
zijn
met name de problemen rond de duurzaamheid van
die
smering doorslaggevend geweest van dergelijk
hoge
tikgetallen af te stappen; tegenwoordig is het
maximum meestal 28.800 tikken per uur.

Succes en vriendelijke groet,
Robbert

Nog terugkomend op problemen door te weinig
service:
onderdelen zijn - zo heb ik al een paar x uit “het
veld” gehoord - maar zeer moeilijk verkrijgbaar.
Veel mensen moeten uiteindelijk alsnog hun Zenith
naar de fabriek sturen.

Onderdelen voor het basis uurwerk 400/3019PHC zijn grotendeels te verkrijgen bij Cousins en ook bij Friederichs in Nederland zijn ze te verkrijgen (voor ongeveer de dubbele prijs van Cousins?!) Heb je er echter een met extra complicaties, dan zal je wel een probleem hebben wanneer je een onderdeel nodig hebt voor een van deze complicaties.
Binnenkort het eindresultaat van mijn opgeknapte El Primero op het vintage forum.

Beste Eddy C.,

Dat is correct, want de ontwikkelingskosten moeten natuurlijk een keer terugverdiend worden. Alleen zal op dit moment niemand meer een dergelijk uurwerk op de markt brengen zonder te zoeken naar betere oplossingen. Zo wordt er hier en daar geëxperimenteerd met bijvoorbeeld keramische materialen, maar ik krijg niet de indruk dat dit het ei van Columbus is.

Je kunt een El Primero eigenlijk nog het best vergelijken met een race- of dure sportwagen: topprestaties leveren, maar wel tegen een zeer hoge prijs.

Olie heeft naast de vervelende eigenschap zonder tegenmaatregelen (epilamiseren) te gaan kruipen ook nog het nadeel letterlijk van snel bewegende onderdelen te worden weggeslingerd. Daarom zijn er specifiek voor dit uurwerk droge smeermiddelen ontwikkeld die op een gedetailleerd omschreven wijze moeten worden aangebracht. En naast de problemen rond het echappement moet ook de naar verhouding zeer hoge druk in het raderwerk niet vergeten worden, want zo’n uurwerk vereist per definitie een krachtige veer.

Wacht je ook maar even te lang met een onderhoudsbeurt dan is het kwaad in de vorm van extreme slijtage snel geschied. Dus al is het duur; beter iets vaker dan net te weinig!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Ik heb zelf geen ervaring met dit uurwerk en service.
Wat ik wel weet is dat een vriend van mij,onlangs een rolex daytona
met dit uurwerk een service beurt heeft laten geven bij Rolex
Dit na 9 jaar de kosten waren €850

GR harb

Beste Harb,

Zoals eerder geschreven: dit zijn kasplantjes. Ik heb zo’n vermoeden dat er in die eerdergenoemde prijs van € 600,-- al een aantal onderdelen meegecalculeerd worden die bij iedere revisie zonder verdere discussie worden vervangen: een soort basis-all-inprijs. Wanneer het allemaal erger blijkt dan het standaardtarief toelaat (en dat is niet zo heel vreemd na negen jaar), dan wordt wordt die prijs natuurlijk hoger.

Maar ja, wat zijn ook alweer de prijzen van een onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld een Ferrari? Eerlijk gezegd zou ik geen El Primero willen bezitten, want de uurwerken zijn ontwikkeld in een tijd dat de techniek er eigenlijk nog niet rijp voor was.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Precisieman Schreef:

Beste Harb,

Zoals eerder geschreven: dit zijn kasplantjes. Ik
heb zo’n vermoeden dat er in die eerdergenoemde
prijs van € 600,-- al een aantal onderdelen
meegecalculeerd worden die bij iedere revisie
zonder verdere discussie worden vervangen: een
soort basis-all-inprijs. Wanneer het allemaal
erger blijkt dan het standaardtarief toelaat (en
dat is niet zo heel vreemd na negen jaar), dan
wordt wordt die prijs natuurlijk hoger.

Maar ja, wat zijn ook alweer de prijzen van een
onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld een Ferrari?
Eerlijk gezegd zou ik geen El Primero willen
bezitten, want de uurwerken zijn ontwikkeld in een
tijd dat de techniek er eigenlijk nog niet rijp
voor was.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Beste Robbert

Ikzelf heb geen enkele ervaring in deze, ik wilde alleen aangeven
Wat mijn vriend deze sevice gekost heeft,als service nodig is na
ca 4a5 jaar dan kom je in het geval van mijn vriend uit op €425
ikzelf vind dit voor mij niet acceptabel, overigens wilde ik alleen
laten weten wat dit mijn vriend gekost had

M.V.G. Harry

Dank jullie vriendelijk voor de antwoorden. Wat ik mij naar aanleiding hiervan echter afvraag:

  • is schade door slijtage een oorzaak van bijv het niet tijd houden? Maw kun je zoiets zonder de kast te openen opmerken?

  • veel van dergelijke horloges worden niet dagelijks gedragen. Even uitgesloten dat zij in een watchwinder terecht komen; heeft het langdurig stilstaan van een dergelijk uurwerk ook nadelige gevolgen of juist niet?

m vr gr

harb Schreef:

Precisieman Schreef:


Beste Harb,

Zoals eerder geschreven: dit zijn kasplantjes.
Ik
heb zo’n vermoeden dat er in die eerdergenoemde
prijs van € 600,-- al een aantal onderdelen
meegecalculeerd worden die bij iedere revisie
zonder verdere discussie worden vervangen: een
soort basis-all-inprijs. Wanneer het allemaal
erger blijkt dan het standaardtarief toelaat
(en
dat is niet zo heel vreemd na negen jaar), dan
wordt wordt die prijs natuurlijk hoger.

Maar ja, wat zijn ook alweer de prijzen van een
onderhoudsbeurt voor bijvoorbeeld een Ferrari?
Eerlijk gezegd zou ik geen El Primero willen
bezitten, want de uurwerken zijn ontwikkeld in
een
tijd dat de techniek er eigenlijk nog niet rijp
voor was.

Met vriendelijke groet,
Robbert

Beste Robbert

Ikzelf heb geen enkele ervaring in deze, ik wilde
alleen aangeven
Wat mijn vriend deze sevice gekost heeft,als
service nodig is na
ca 4a5 jaar dan kom je in het geval van mijn
vriend uit op €425
ikzelf vind dit voor mij niet acceptabel,
overigens wilde ik alleen
laten weten wat dit mijn vriend gekost had

M.V.G. Harry

Een kleine correctie: de Roles variant is robuuster dan de Zenith door diverse aanpassingen. Daaronder reductie van het tikgetal naar 8 tikken per seconde.

28.800 bph dus ipv 36k.

Bij Rolex betaal je ook veel voor bijwerken v.d. kast etc.

Gelukkig heb ik een horlogemaker die een el primero voor een nette prijs kan servicen en ook aan onderdelen kan komen.

Beste Sand72,

Slijtage betekent automatisch meer wrijving en dat uit zich vrijwel altijd door slechtere prestaties: voor- of achterlopen, sneller of zonder enige aanleiding stilstaan. Het vervelende en verraderlijke is dat verouderde, uitgewerkte smeermiddelen dezelfde werking hebben. Het ideale mechanische uurwerk bestaat uitsluitend bij de gratie van het ideale smeermiddel en helaas… dat is, ondanks verwoede pogingen daartoe, nog altijd niet uitgevonden.

Het probleem met plaatselijk gesmeerde mechanieken zoals uurwerken is dat ze moeten blijven lopen om de smeermiddelen de kans te geven zich goed te verdelen. Een smeermiddel wordt ontwikkeld om het contact tussen over elkaar glijdende oppervlakten te voorkomen; er wordt als het ware een film tussen de materialen gecreëerd en die film moet eigenlijk intact blijven. Wanneer zo’n mechaniek langdurig stilstaat kunnen er twee dingen gebeuren: de film tussen de glijvlakken wordt onderbroken en het smeermiddel gaat kruipen (verwijdert zich van de plek waar het een functie vervult).

Resumé: laat een niet al te vaak gebruikt, goed onderhouden horloge eens in de week een dagje lopen, maar doe dat niet wanneer zo’n klokje het al jaren zonder onderhoud heeft moeten stellen of maandenlang onaangeroerd in een la heeft gelegen. Want in dat laatste geval loopt het waarschijnlijk wel, maar slijt het ook!

Met vriendelijke groet,
Robbert

Ik vraag me af hoeveel horlogeliefhebbers / bezitters op gezette tijden onderhoud laten plegen op hun geliefde uurwerken. Bedankt (voor waarschijnlijk een inkopper).

Ik zal maar gauw op zoek gaan naar een goede horlogemaker…

Zeer leerzame stof.

wellicht ten overvloede maar wel een mooi voorbeeld:

http://www.mpetersen.nl/verhaaltje_over_horloges.htm

Dat geeft inderdaad te denken!

Een onderhoudsbeurt om de twee jaar is onzinnig en onnodig.

Als het uurwerk nog goed tijd houdt is een termijn van pakweg 5 a 7 jaar prima.

Hans

er staat ook,…geen overbodige luxe! :slight_smile:
Staat niet dat het MOET.

Je hoeft ook niet elke 4 weken naar de kapper, maar om het een beetje bij te houden gaan een aantal mensen toch vaker dan eens per jaar :slight_smile:

Het lijkt me wel overbodige luxe, dat leert de ervaring in ieder geval.

langejaap Schreef:

er staat ook,…geen overbodige luxe! :slight_smile:
Staat niet dat het MOET.

Je hoeft ook niet elke 4 weken naar de kapper,
maar om het een beetje bij te houden gaan een
aantal mensen toch vaker dan eens per jaar :slight_smile: