Onderhoud horloges

Hi all,

Het is bekend dat horloges moeten worden onderhouden.

Vroeger deed ik het alleen als er iets mis was bij automaten, of alsnog batterij verving of als ik wilde duiken. Anders hoefde ik het niet te doen.
Dat was mij ook altijd verteld.

Nu wordt verwacht dat je horloge vaker in onderhoud brengt.

Als het zo zou zijn? Hoe zit het met de voorraad horloges? Die al langer in voorraad liggen in de winkels?

Worden deze ook geleverd met een zogenaamde aflever beurt?
Begint service termijn vanaf moment dat je het hebt aangeschaft of vanaf productie datum horloge?

Ik wilde namelijk een limited edition horloge kopen uit 2016. Nieuw en ongebruikt.

Alleen als ik deze horloge ga kopen is het eigenlijk al 6 jaar oud. En omdat het een automaat is…loopt het al die tijd al.

Vraag is…moet je dus met horloges kijken naar productie datum?
Moet de winkel een aflever beurt geven?

1 like

Lijkt me onmogelijk dat deze in de vitrine ligt en al die tijd heeft gelopen, hoe is die dan opgewonden als die stil ligt.

Je hebt toch fabrieksgarantie, bij Omega bv 5 jaar dus als er iets met het uurwerk is in die 5 jaar wordt het opgelost door een service onder garantie.

1 like

Eh? :thinking:

3 likes

Als je hem particulier koopt is het anders natuurlijk. Van een winkel 1e verkoop is het zoals hierboven vermeld.

Als hij echt NOS en ongedragen is kan het geen kwaad. Wel direct voelen of alles echt soepel loopt. Loepje mee en checken op beschadigingen.
Even timen en je weet waar je aan toe bent.

Suc6

Normaal met horloges heb je geen idee wat de productie datum is.
Alleen bij deze horloge wel omdat het een LE is.

Dus vertrouw je op de garantie dat het niet kapot gaat?

Het heeft niet de hele tijd gewerkt. Maar bij horloges die stil liggen geeft men ook aan dat je aan de service periode gehouden moet worden.

Ook bij weinig gedragen horloges regelmatige onderhoud.

Ik snap de logica niet helemaal. Ook als het NOS. Wanneer wordt iets NOS eigenlijk? Is het ondenkbaar dat horloges enkele jaren op voorraad liggen? Wat is de gemiddelde voorraad leeftijd van ene horloge eigenlijk in een winkel

Vorig jaar een Seamaster Trilogy 60th anniversary nieuw gekocht bij de Omega boutique in Spanje. Die was uitgebracht in 2017, als binnen 5 jaar het niet volgens metas specificatie loopt stuur ik hem op onder garantie.

Er zijn een paar Speedmaster Apollo 17 40th anniversaries die langer dan 8 jaar in de vitrine hebben gelegen, dus hangt sterk af hoe een bepaald horloge de juiste koper aantrekt.

Tand heeft hier wel een punt .
Als hij dat horloge 6 jaar draagt en alles loopt vast door achterstallig onderhoud, uitgedroogde olie en whatever omdat het horloge feitelijk dan al 12 jaar serviceloos door het leven gaat heeft hij geen poot om op te staan.

1 like

Als er binnen de garantie periode wat gebeurt wordt het opgelost, zie hieronder de woorden van een expert;

Als er niets gebeurt en je stuurt hem in voor service wordt tegen een vast tarief onderhoud uitgevoerd door in mijn voorbeeld Omega of je nou een horloge van 6 jaar of 12 jaar oud hebt.

Overigens is bij vele merken een benadering van de productiedatum uit het serienummer te halen.

1 like

Je bazelt er weer lekker op los… Wat dat krassen betreft heb je echter WEL gelijk, dat is misdadig. Ik gebruik een dunne viltstift.

6 likes