Onderhoud JLC Reverso Grande Taille, an ongoing story

Vorig jaar een JLC Reverso Grande Taille gekocht, ik vermoed uit 1989, maar ongedragen, loopt perfect echter het is wel tijd voor onderhoud, schoonmaken, opnieuw oliën, nieuwe pakkinkjes en afregelen.
Dus Ron Sonders gebeld, horlogemaker waar ik goede ervaringen mee heb, echter die kan geen pakkingen krijgen, dus ik ben vermoedelijk aangewezen op een JLC dealer die hem naar de importeur opstuurt. Ik woon in Utrecht dus dat zou Schaap & Citroen moeten zijn. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met S&C en met het onderhoudscentrum van JLC, prijzen, kwaliteit etc? Of is er een mogelijkheid direct mijn horloge bij een JLC servicecenter te brengen?

Naar S&C geweest in de tijdelijke winkel in Utrecht, aardig geholpen en nog even leuk gepraat met de horlogemakers die toevallig ook binnenliepen. Alle JLC’s gaan naar de importeur voor onderhoud, vergeten te vragen of het daar wordt gedaan of ze doorgaan naar Zwitserland. S&C zou dolgrag ook JLC services willen doen, maar tot nu toe wordt dat afgehouden. Ik ben wel geschrokken van de prijs van een service, eur. 650,- OUCH! Zou overigens nog iets minder kunnen worden, aangegeven dat er niet gepolijst hoeft te worden, horloge is nagenoeg krasvrij en ik wil geen nieuwe wijzerplaat (met loupe paar minuscule ouderdomsverschijnselen zichtbaar) en nieuwe wijzers.

tsjah… wie het breed koopt moet het breed laten hangen he … :slight_smile:

1 like

Jongens, jongens,

Voor het eerst onderhoud bij een AD omdat mijn vaste Horlogemaker Sonders uit Leusden geen pakkingen kan krijgen om een service van op je JLC Reverso GT uit te voeren.
Horloge komt uit de nineties, maar is ongedragen, loopt perfect maar ja ik werd wat nerveus vanwege de pakkinkjes, ingedroogde olie etc.

Ik geef bij inname duidelijk aan: niet polijsten, geen nieuwe wijzerplaat (ja ik weet dat met een loep een paar ongerechtigheidjes te zien zijn, no problem), geen nieuwe wijzers.

Krijg ik net een offerte voor:

9300000020 Complete service EUR 505,00
9320000200 Wijzerplaat EUR 860,00
9310003270 Set wijzers EUR 185,00
9320000100 Kroon EUR 70,00

Totaal inclusief BTW (21%) EUR 1.620,00

“Opmerking: Analyse wijst uit dat er oxidatie in het uurwerk is geconstateerd. Derhalve is een complete
service noodzakelijk voor het correct functioneren van het uurwerk. De lak en indexen van de wijzerplaat zijn
aangetast door oxidatie en is noodzakelijk voor vervanging. De wijzers zijn aangetast door oxidatie en zijn noodzakelijk
voor vervanging. De kroon is noodzakelijk voor vervanging om de waterdichtheid te kunnen garanderen.”

Fijn foutloos Nederlands ook …
Nogal wiedes dat er wat oxidatie is na al die tijd, is ook geen probleem, die beurt snap ik dan ook helemaal en die wil ik ook, die kroon is ook geen probleem, maar een nieuwe wijzerplaat en wijzers wil ik niet.

Enfin, ik meld dat en krijg terug:

“Wij hebben voor de wijzerplaat en wijzers navraag gedaan, maar het blijkt dat de oxidatie ook aan de onderzijde aanwezig is, Dit kan roestdeeltjes achterlaten in het uurwerk waardoor het horloge na enkele maanden wederom stil kan gaan staan. Het Jaeger Le Coultre servicecentre geeft hierdoor het advies dit te laten vervangen.”

Grappig trouwens dat er “wederom stil komt te staan” wordt genoemd, tot nu toe heeft het ding perfect gelopen.
Ik heb maar eens een foto van de achterkant van de wijzerplaat opgevraagd.

Iemand nog tips etc?

1 like

Imitatie jlc reverso halen en daarvan de pakking gebruiken. In China maken ze alles nu zo goed na :wink:

Is hun advies vrijblijvend en kun je ervoor kiezen om alleen de service te laten doen, pakking en kroon en de rest te laten zitten voor wat t Is? Of is t alles of niets en krijg je t hele zooitje terug met 200€ onderzoekskosten ofzo?

1 like

Ik neem aan dat ik mag kiezen, immers de klant bepaalt! Haal ik hem terug kost het me (overigens terecht) eur 120,- onderzoekskosten.

Zeker niet aan wijzerplaat/wijzers komen. Desnoods licht laten opschuren die achterzijde. Volgens mij sowieso fel overdreven… Prijs van onderhoud en kroon op zich is er ook al niet naast…

1 like

Juist, beetje opschuren, laagje lak aan achterkant erover prima! maar doen ze dat…? Als ik een niuw horloge had gewild had ik dat wel gekocht…

Dat wordt weer een jaartje bandjes verkopen… :wink:

3 likes

Ik denk niet dat ze 'm servicen zonder nieuwe plaat, wijzers en kroon dus zal het alles of niets worden ben ik bang…

1 like

De reverso duetto van mijn vrouw kwam retour met een kras die er voor de service niet inzat!
Goede koffie daar in de P.C. maar dit viel ons toch wel behoorlijk tegen.
Uiteindelijk is het er wel uit gepolijst maar toch.
Jammer, voor ons geen JLC meer

1 like

Alle JLC’s in Nederland die via het officiele circuit gaan, komen bij Richemont in Amsterdam. Herengracht, uit m’n hoofd. Ben er binnen geweest - die huur moet ergens van betaald worden, mensen. Mega-A-locatie. En een ^&%#$! als head-aftersales, die zorgt er wel voor dat er geschreven wordt.

Ken uit eerste hand een soortgelijk Reverso-verhaal - maar dat werd een prijsopgave van 6 mille. Ik heb 't ding een beurtje gegeven, en toen liep-ie weer. Een plaatselijke goudsmid loste het klemmings-probleempje met de gouden kast voor enkele tientjes op.

Evengoed ben je tot Richemont veroordeeld, tot je iemand vindt die om de problemen heen kan werken, of ze toch op weet te lossen.

Is weliswaar van een well-to-do ex-TV presentatrice, maar 6 mille klopte voor haar toch ook niet… Hier even om mijn pols, klein jaartje terug.

2 likes

Zeau, van de P.C naar de Herengracht en terug, en dat heeft 6 weken moeten duren… zucht

1 like

Ik zou vragen of ze de onderkant van de plaat voorzichtig kunnen opschuren waar de oxidatie zit. Wat een jokers.

1 like

Probeer het eens bij Pijnenburg in Eindhoven. Zij hebben 2 horlogemakers is dienst. Ze verkopen o.a. JLC en zijn gecertificeerd servicecentrum voor diverse merken…