Onderhoud Junghans horloge met 620.02 binnenwerk

Hier ben ik dan nog maar eens met een horloge waar service aan gebeurd, tussen mijn drukke job door de tijd gevonden om deze aan te pakken.

Het horloge is van een vriend van me zijn overleden grootvader en vroeg me of ik er een bandje kon aan zetten, de vriend van me handelt in lederwaren, dus een goedkoop bandje had ie al uitgekozen. :zipper_mouth_face:

Ik dacht oké, zal het dan maar ineens een beurtje voor je geven, kan het nog jaren mee, want het had wel wat emotionele waarde.

Het gaat om een Junghans horloge van +/- '70 met het 620.02 binnenwerk.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Junghans_620_02

Hier een “voor” foto, wat me direct opvalt is dat er een niet zo kundig horlogemaker aan geprutst heeft, zo is te zien dat de minutenwijzer is samen genepen, de wijzerplaat is beschadigd door de wijzers af te nemen en het binnenwerk staat vol krassen rond de schroeven, duidelijk een horlogemaker die niet fier is op zijn werk.

De wijzerplaat vertoond ook ouderdomsverschijnselen.

Demontage, let op het binnenwerk komt er langs vooraan uit:

Even het glaasje nameten, heb ik ééntje op voorraad? Anders snel al eentje bestellen, maar ik heb het gewoon liggen, heb de meest gangbare maten op voorraad, zodat ik niet telkens hoef te gaan bestellen en wachten.

Nu het horloge uit de kast is, even de kast reinigen en het deksel een opknapbeurtje geven op de Polymaxx, krassen op deksel zijn vrij diep, dus 100% wordt het niet.

Nu even wijzers weghalen en wijzerplaat en de minuutwijzer wat proberen rechten, maar ben bang dat hij zou breken, dus op tijd gestopt, ook deze is weer niet 100%
De lume was ook voor een deel weg, dus ook even nieuwe lume aanbrengen.

Verdere demontage:

Nieuwe veer ook maar even bestellen…

Alles klaar voor de wasmachine en droogtrommel… :wink:

Netjes!

Zal ik even van ver kijken dat het netjes is? ( Vanuit de schuilplaats tegen rondvliegende horlogeveertjes :wink: )

Nieuwe veer plaatsen…

Alles kan weer in de kast.

Het resultaat van het gevraagde werk, een bandje op het horloge monteren:
Geen perfect horloge, maar dat kon ook niet meer in deze staat voor een normaal bedrag.

Bedankt voor het kijken.

21 likes

Geweldig! Ik zou een closeup van het uurwerk (eindresultaat)waarderen. Maar geweldig dat zo’n oudje wat liefde krijgt! :smiley:

1 like

Dit vind ik de mooiste verhalen op HF.

2 likes

Leuk projectje weer; dank voor het verslag. :+1:

Wat ik me dan altijd afvraag, hoe krijgt iemand toch zoveel krassen op een wijzerplaat? Mikken ze gewoon de wijzerplaat bij de onderdelen in de schoonmaakmachine? Of heeft dit horloge een poos zonder glas in een rommellaatje liggen schuiven? :thinking:

Vooral om zonder beschermfolie de wijzers er af te wippen… met waarschijnlijk schroevendraaiers. :sweat_smile:

Maar ik zie overal beschadigingen, ook langs de rand. Lijkt me niet dat dat met wijzers verwijderen gebeurd is. Of is dat alleen veroudering?

Denk dit :point_up_2:… Volgens mijn leraar kan je met haarlak er over gaan om dat wat minder opvallend te maken, maar heb het maar niet gedaan. Zal ik eerst eens proberen met een wijzerplaat van een horloge dat er niet toe doet.

2 likes

Heel netjes :+1:

1 like