Ik heb gisteren weer even mijn horloge schoongemaakt met wat water en een klein borsteltje. Nu zit hier een lederen band bij en deze wordt dan ook een beetje nat.
Wat voor een onderhoud moet je/ kun je plegen aan een lederen band om het in een goede conditie te houden.
Welke dingen moet je helemaal niet doen? Als de band nat is laten opdrogen bij een warme bron lijkt me niet zo slim. Insmeren met blanke schoenpoets 1x per jaar?
p.s. Ik draag het horloge veel.
Bedankt rob.
Hallo Rob,
Ik smeer mijn leren band altijd in met spul wat ik voor mijn leren bank ook gebruik.Werkt prima gaat het ook niet zo stinken.
Kan je bij een meubelzaak kopen.
Groet Peter
Bedankt peter,
hoe vaak doe je dit ongeveer? Kun je bijvoorbeeld de band schoonmaken met water, rustig laten drogen en dan insmeren?/uitpoetsen?
In mijn grote poets en creme-schuur !! ligt nog een blanke zelfglans (verzorgt,beschermt en kleurt op staat op de tube) creme voor alle kleuren, kan dit ook? Dit is voor schoenen.
Alvast bedankt.
Ik doe het gewoon met diervet, een pot die ik ooit bij een paar Timberland-achtige schoenen heb gekregen (Paraboots). Praktisch reukloos.
Behandeling net als met m’n schoenen: schoonmaken met een warme, vochtige lap, en meteen het vet erop (met dezelfde doek). Door het warme vochtige afnemen gaan de porien in het leer open, waardoor het vet beter wordt opgenomen. Dit is me ooit geleerd als de manier om geoliede schoenen bij te houden. Alleen doe ik daar meestal veel meer vet op, en borstel dat de volgende ochtend goed uit.
Ik doe dit 's avonds, op die manier kan het intrekken, en is er minder kans op vette manchetten. Bij een nieuw bandje zou ik dit 2 of 3 keer (avonden) herhalen, als je het goed tegen water wilt beschermen, en dan eens in de zoveel tijd herhalen. Bv. als je ziet dat water druppels opgenomen beginnen te worden, of de binnenkant er niet zo gezond uitziet als je het bandje recht buigt.
Houdt er wel rekening mee dat dit de kleur i.h.a. donkerder maakt (zo mogelijk), en een enigszins mat aspect geeft. Het lijkt me ook niet de ideale manier om een glanzend krokodillen of slangeleren bandje te behandelen (behalve de binnenkant dan).
Hallo Rob,
Ik smeer mijn leren bandjes 1 keer in de drie maanden in.
Ik zou het bandje niet met water schoonmaken als er namelijk veel kalk in het water zit, en je laat het bandje drogen heb je kans dat je witte vlekken krijgt in je bandje.Als je zo`n flesje koopt voor je bank in te smeren zit er ook altijd een flesje bij om je leer te reinigen , dat kan je ook gebruiken om je bandje te reinigen.
Ik gebruik zelf geen schoensmeer omdat daar meestal een oliedistilaat in zit gaat het een beetje stinken om je arm( ik kan het weten ik heb het meegemaakt toen ik zelf schoensmeer gebruikte) en bovendien kan de schoensmeer gaan irriteren op je huid.
Succes
Groet Peter
RJVB,
bedankt voor je uitleg. Ik heb nog een pot Beeswax van de footlocker, dit ter beschermming en is waterafstotend.
Aardig vettig substantie en ruikt een beetje naar uienzalf. Zou ik dit kunnen gebruiken? Of toch maar iets voor een bankstel aanschaffen wat “2006” al aangaf?
Blanke creme is wel belangrijk ivm kleur en stiksels van horloge, zie foto.
rob.
Vaseline lijkt me wel OK, bijenwas ook, of Natusan (als het goed voor babybilletjes is … bovendien was leer ook ooit huid!). Product voor een bankstel zou kunnen gaan irriteren, dan moet je even kijken wat er inzit.
Zoals ik al zei, je bandje zal waarschijnlijk wel iets donkerder worden, dieper van tint. Als je dat niet wilt kun je misschien beter zo’n spuitflesje Colloid (of hoe het dat ook weer) kopen, om schoenen tegen vlekken en water te beschermen.
Ik zou me niet zo druk om kalkvlekken maken. Het water hier in Parijs is erg hard, en ik heb nog niets wits gezien. Maar ik maak het dan ook uniform niet kleddernat, en doe er meteen vet overheen.
Op mijn breil kult zit een geel leer bandje met daarop bruine vlekken. Weet iemand hoe ik die vlekken eraf kan krijgen zodat het bandje weer toonbaar is?
Alvast bedankt.
Het onderhoud gaat zeer goed met de witten zonnenbrandolie van nefea .
Ik heb deze gouden tip van een fabrikant die dagelijks lederen kleding reinigt en deze daarna behandelt met boven genoemde olie.
Hij heeft mij er nog bij verteld dat de duren olie die je koopt om leer te behandelen niet tegen dit goedkopen maar zeer doeltreffende middel van nefea op kan.
Dit is niet zo heel vreemd: zoals ik al eerder schreef, is leer ook ooit huid geweest. Dus alles wat goed is voor de (geïrriteerde/getraumatiseerde) huid, is waarschijnlijk ook goed voor leer…