Onderhoud Lemania 5100 (Omega cal 1045)

Hallo,

Ik heb mijn Omega Speedmaster MK 4.5 ter reparatie/servicebeurt aangeboden bij mijn lokale juwelier.
offerte was tussen de 600-700 euro, mijn vraag is dit een reële prijs voor een servicebeurt van een Lemania 5100 of dien ik ergens anders te gaan kijken?
Alvast bedankt.

2 likes

Full service bij Omega begint nu bij €900 voor een chrono. Overigens is dit een uurwerk waar niet veel mensen graag aan werken. Het is geen beginners uurwerkje met nogal wat kunststof onderdelen. Je zou eens hier kunnen proberen of iemand zich er aan wil wagen. De juwelier telt er altijd nog eens een aardige prijs voor zichzelf er bovenop.

4 likes

Ik zou de juwelier mijden en direct een horlogemaker contacteren… …dit zijn wel bewerkelijke uurwerken en onderdelen zijn schaars en duur.

Mooi horloge, had er vroeger ook eentje!

6 likes

Je was me net voor :sunglasses:.

1 like

Dank jullie wel voor jullie feedback. Weten jullie zo een horlogemaker?

Kijk even in het meest donkerblauwe deel van het forum, “Ervaringen met horlogemakers”.

Ik waag me zelf aan diverse vintage Omega’s, maar niet aan deze…!

2 likes

Onlangs er nog 1 gedaan en voor een ervaren horlogemaker zeker te doen. Het werkje zit net even anders in elkaar als je gewent bent. Kan je alleen nu niet helpen ik zit vol.

1 like

Veel kunststof….

Ook totaal anders is hoe de veerton op zijn plek gehouden wordt. Het is gewoon een lange as die met een soort bajonet systeem vast gezet wordt.

2 likes

en da’s wa duurzaam da kunststof ja?

Zelfsmerend voor een deel en zeer schokbestendig.
Ook duurzaam, als je maar niet de fout gaat maken het met de metalen delen in een badje te stoppen…

De Lémania 5100 is geroemd om zijn duurzaamheid, nu juist in militaire horloges.

2 likes

Het is niet dat ik er tientallen voorbij heb zien komen maar die ik op mijn bank heb gehad heb ik niet kunnen betrappen op problemen met de kunststof onderdelen. Het is zoals Bernard aangeeft, nooit kunststof onderdelen in dezelfde reiniging als de metalen.
Maar blijft toch een vreemde gewaarwording, zo’n doorzichtige motorkap.

3 likes

Lémania had wel vaker hele bijzondere oplossingen.
Een voorbeeld: de chronograafmodule van de RO/Baume & Mercier chronografen.

Dat ding was totaal verbijsterend voor horlogemakers.
Compleet vernieuwend.

1 like