Onderhoud leren horloge bandjes

Ja, dat gaat ook glimmen en zo.
Bij mijn Clarks was dat juist weer een must.:grin:

Maar men kan als het echt warm is beter geen lederen bandjes
dragen, dan zijn ze in 1 zomer naar de haaien.
Metaal, rubber of nylon is dan mijn keuze.

Grt.

Ik kon voor een paar schoenen met een kleur tussen geel en lichtbruin in, zeg maar honing of cognac, geen passende onderhoudsmiddelen vinden (misschien niet lang genoeg gezocht). Ik heb deze schoenen altijd behandeld met een kleurloos middel. (type dikke vette pasta, dus geen vloeistof cq emulsie). Ik heb het altijd heel zuinig opgebracht. Na 3 jaar zijn deze schoenen in prima staat van onderhoud, maar de kleur is heel geleidelijk vele tinten donkerder geworden.
Niet lelijk, maar niet de kleur die ik gekocht heb.

Op suède gebruik ik alleen een waterafstotend middel, zoals al gezegd is moet je dat nóóit invetten/poetsen. Ik heb nog nooit heel licht gekleurd suède schoenen gehad (ik koop ze niet omdat het zo kwetsbaar is), en weet dus niet goed of het suède hiervan donkerder wordt. Horlogebandjes zouden toch net iets langer mooi moeten blijven dan schoenen, dus ik zou wel eens een lichter suède bandje kunnen proberen.

Iemand met ervaring met kleurbehoud van lichte tinten suède na behandeling van waterafstotend middel?

Nog ter aanvulling, nubuck is leer waarvan de toplaag geschuurd is. Er ontstaan fijne vezels die zacht aanvoelen.
Suede is leer waar de toplaag helemaal afgesneden is. Een te dikke huid wordt gesplit. Je houdt twee vellen over. Een normale vel leer en een vel suede. Er ontstaan grovere vezels in het suede stuk.
Met vettige onderhoudsmiddelen smeer je de vezels dicht zoals hierboven aangegeven.

Ko

2 likes

Blijft lastig wil echt niet dat het bandje verkleurd. Misschien toch maar gewoon dragen en idd niet met te warm weer.

1 like

Koop suede bandjes bij Alibaba, lichtbruin, bruin of zwart. 20 mm, 10 gaats met Quick Release. Topkwaliteit, €8,20 p.st. (MOQ 10 st. per kleur). Prijs incl. verzendkosten + verzekering. Prijs hier €45,00 p.st.
Suede

O ja en Tina Wu controleert mijn bestelling. Zij stuurt mij ook een mailtje om de juiste kleur te checken. Is dat service of niet? :upside_down_face: :wink:

Tina is blij met jou!
Heel eerlijk vind ik hem er niet heel fraai uit zien, ben benieuwd naar de kwaliteit.

met die vlindersluitingen ben ik het helemaal eens. de band knikt dan niet. verder gebruik ik brooks zadelvet en bij warm weer maak ik de band wat losser voor minder huid/zweet contact.

1 like

Ja lijkt op foto scheef afgesneden. Is in werkelijkheid OK. Vind suede soepel en comfortabel. Ben bescheiden verzamelaar, koop altijd quartz. Vervang fabrieksbandje meestal door suede of mesh. Hekel aan vlindersluiting. Ieder zijn smaak!

1 like

je kan beter gewoon een Hirsch performance band kopen, heb je leer met rubber van binnen :slight_smile: gaat voor eeuwig mee, blijft mooi en is super comfortabel!