Onderhoud leren horloge bandjes

Beste forum leden,

Ik zou graag willen weten of jullie producten gebruiken voor het onderhoud van lerenbandjes. Ik zorg er in ieder geval al voor dat de bandjes niet nat worden en niet te veel in de zon komen, maar wil graag weten of jullie producten kunnen aanraden.

Ik heb online een beetje gezocht, maar ben bang dat met de meeste producten het bandje donkerder wordt. Aangezien mijn band vrij licht is wil ik dat niet. Hoe voorkom je de “vouwen” en zorg je er voor dat de lerenbanden het langs mee gaan?

Voorbeeld van mijn leren horloge band:

1 like

Ik gebruik bij sommige banden een waterafstotende spray (koop je voor weinig bij de Action). Ook maak ik veel gebruik van vlindersluitingen. Die buigen de band minder waardoor deze veel langer meegaat dan met een doornsluiting. Los hiervan gebruik ik mijn leren banden niet met warm weer. Gaat zweten en stinken = > Einde bandje :disappointed:

1 like

Een beetje leerconditioner

Dat van die vlindersluiting is inderdaad wel een slim idee! Had ik zelf niet aangedacht. Maakt die spray de band niet donkerder?

Ik gebruik ledervet voor zadels…

2 likes

En de kleur blijft hetzelfde?

Tot nog toe geen kleurverschil gemerkt.
Wel zorgen dat je goed vet koopt en het niet te dik aanbrengt.
Ik veeg het overtollige ook af.

Wassen met neutrale zeep en lauw water, dan goed afdrogen en een beetje Nivea huidcreme.

Nee, de band werd er in mijn situatie niet donkerder van. In eerste instantie wel door de spray, maar als deze is ingetrokken/gedroogd (gaat snel als je de band niet te nat maakt en in meerdere rondes opbrengt) herstelt de kleur zich. Let wel! Dit was mijn ervaring met leren nato’s en geen garantie voor alle vormen van gebruik. Het kan per leersoort verschillen.

Mijn beste,

Ja, ook ik gebruik ledervet voor het onderhoud van mijn lederen horlogebandjes!!
En dit tot volle tevredenheid!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Ga ik dat ook proberen. Zal het eerst even op een wat ouder bandje testen

Als een bandje er niet mooi meer uit ziet gooi ik hem weg en maak ik een nieuwe.

Ko

5 likes

Had vanmiddag een melige bui.

Nu meer antwoorden op je vragen.
Leer veroudert, daar is tot op zekere hoogte iets aan te doen. Maar op een gegeven moment houdt het gewoon op.
Gewoon leer kan prima met bovengenoemde middelen. Soms kan de kleur iets veranderen, meestal wordt het donkerder.

Oppassen met distressed leer. Sommige middelen zijn zo goed dat distressed leer weer als nieuw wordt!

Smeer niets op nubuck en suede banden! Die kunnen daar niet tegen.

Zweetgeur niet maskeren met parfum. Alcohol maakt het leer kapot op den duur.

Probeer de band zo weinig mogelijk te buigen bij het omdoen. Enige vervorming en vouwen krijg je altijd. Vlindersluiting is inderdaad een goede tip.

Ko

2 likes

Harstikke bedankt @Ko-Banden. Was gewoon erg benieuwd. Heb dit bandje en horloge pas net en wil natuurlijk zo goed mogelijk houden. Denk dat ik eerst beetje test om iets anders en daarna pas op bandje

Ik blijf zweren bij vlindersluitingen, maakt erg veel verschil uit met doornsluitingen op de lange termijn.

Ik gebruik Grison Saddle Soap. Soort leder vet maar werkt met vochtige spons. Lijkt dan op zeep. Heel makkelijk in gebruik en geeft bijna geen verkleuring.:thumbsup:

@Ko-Banden

Hallo Ko,

Zou je kunnen uitleggen waarom niet en wat er dan
mis gaat.

Grt.

Kan ik ook… :wink: Niet zo lang geleden zelf een suede bandje verpest op die manier. Al doende leert men… Het suede wordt veel donkerder, en “slaat dood” - ofwel, de minuscule “vezels” gaan allemaal plat; waardoor je hele suede-effect weg is.

O ja - weer “opfrissen” met een koperborstel helpt nauwelijks. Dat werkt alleen bij suede dat ongemoeid gelaten is.

1 like

Goed topic…

Ik ga de tips proberen op m’n nwe hirsch rally die eerdaags op de mat ligt ! 🖒

Die vezels worden dan vettig waardoor die grove ‘harige’ structuur verdwijnt lijkt me.