Onderhoud mechanische horloges

Beste horlogekenners,

Wellicht een interessante (tevens eenvoudige) vraag: hoe kan een mechanisch horloge het beste onderhouden worden ? Van sommige mensen hoor ik dat het horloge iedere dag gedragen moet worden, om de draaiende delen en de veer e.d. “soepel” (?) te houden, weer anderen suggereren dat je hem zo weinig mogelijk moet dragen en af en toe eens een paar dagen moet laten lopen ( voor verzamelaars belangrijk natuurlijk, je kunt niet alles tegelijkertijd dragen). Of moet je hem helemaal niet dragen (ik heb het hier natuurlijk over echt dure verzamelobjecten) - dan slijt er ook niets. Moeten de onderdelen af en toe gesmeerd worden , kan de smeerolie indrogen en moet de veer ook weleens vervangen worden ? Een kennis vertelde laatst dat een van zijn dure mechanische horloges pas na een paar keer goed schudden/bewegen op gang kwam ( had ruim een jaar stilgestaan- ( het horloge bedoel ik)). Zou dat de oorzaak zijn geweest? Wellicht dat U als horlogekenner hier iets meer over kunt zeggen , lijkt mij wel een nuttig onderwerp aangezien sommige mensen een beetje op onderhoud bezuinigen, heb ik het idee.

Bij voorbaat dank,

Mvg,

Ed