Onderhoud Microbrands

Wat ik mij al een tijdje afvraag als relatieve leek is het volgende:

De grote horloge merken hebben natuurlijk een groot scala aan onderdelen voor onderhoud. Denk hierbij aan pakkingen voor het achterdeksel, de kroonstok/stam/ding etc.etc.

Maar mircobrands laten vaak hun kasten maken in het verre oosten soms met afwijkende maten/vormen. Hoe krijg je daar na 5 of 10 of 15 jaar nog een bijpassende pakkingset voor? Of zijn hiervoor industriestandaard maten (gatgrootte een standaard afmeting voor een SW200/NH35/ETA uurwerk bijvoorbeeld)?

Ik heb momenteel een paar horloges in m’n kist die nu niet direct van de grootste namen uit de wereld komen en mochten zij het lang genoeg uithouden zullen ze een keer onder de loep moeten bij de horlogedokter. Over onderdelen voor de daadwerkelijke uurwerken maak ik me niet direct zorgen; dat zijn de werkpaarden.

1 like

Goedemorgen Dirk,

helaas leg je hier precies de vinger op een van de “zere plekken” van microbrands.

De grotere merken, garanderen vaak dat tot bijv. 20 jaar na aanschaf onderdelen aanwezig zijn. Zijn de pakkingen, wijzerplaten, wijzers, etc binnen de tijd op, dan laten ze die bij maken om aan die belofte te kunnen voldoen. Longines heeft dit uitgelegd tijdens een bezoek vorig jaar, dus ik ga ervan uit dat dit redelijk gelijk is voor andere merken van Swatch.

Microbrands zullen deze belofte niet snel maken, al is het omdat het waarmaken van zo’n belofte als “eenmanszaak” toch wel erg lastig kan zijn. Bestaat je bedrijfje simpelweg nog wel over 20 jaar? En zal iemand echt op voorhand voldoende onderdelen op voorraad nemen om aan deze belofte kunnen voldoen?

Voor een simpele ronde glaspakking zal wel een alternatief gevonden kunnen worden, maar het wordt al lastiger bij gekke vormen. Hetzelfde geld overigens ook voor andere kast onderdelen zoals glazen, kronen, etc. Gaat het stuk, dan is de kans dat je het kan vervangen voor een identieke onderdeel klein… En assommige gevallen, bijvoorbeeld bij vreemd gevormde glazen, kan het een echte crime worden om een nieuw glas te vinden…

Daarnaast hebben veel microbrands geen horlogemakers in dienst, dus voor service maakt het weinig uit of je naar een onafhankelijke horlogemaker gaat. De assemblage voor de verkoop wordt in vele gevallen om deze reden ook al uitbesteed.

Met vriendelijke groet,
Koen

7 likes

Precies wat @koen vermeld, foto hierboven is daar een perfect voorbeeld van. Toffe unieke stijl, en heeft een dik bol glas bovenop. Hij heeft lang in de kast gestaan en had een barst toen ik hem weervond.

Ben al een jaar opzoek naar een glas/plexi, hoog bol van 42,5mm vind je echt niet. Was een custom job, merk bestaat wel nog maar kan geen stukken leveren.

Het dichtsbij dat ik kwam was een custom made glas laten maken voor circa 300 euro. Wat de tweedehandswaarde van de horloge overtreft.

Microbrands zijn leuk, maar let goed op met exoyischr modellen. Model hierboven heeft msrp 1000 euro (heb hem voor 50 euro gekocht destijds van iemand die hem cadeau had gekregen) dus stel je voor dat je zoveel betaald en hem dan jarenlang niet kan herstellen.

1 like

Deze al eens geprobeerd?

Watchme Winkel
Nieuwe Nieuwstraat 29
1012 NG Amsterdam, NL

1 like

€ 7,37 5% Off | Groothandel 5 stks/partij Assort Size Enkele Koepelvormige Horloge Glas 16.5mm ~ 46mm Enkele gebogen oppervlak Horloge Crystal Glas vervangend onderdelen

Deze heeft 42.5mm in zijn lijst staan, maar volgens mij krijg je dan 5 verschillende maten (42.5, 43, 43.5, 44 en een 44.5). Ze geven aan dat als je contact opneemt ze zelfs specifieke glazen leveren. Misschien zelfs de jouwe wel.

1 like

Nee nog niet, ben van belgie maar zal eens een mailtje sturen

Bedankt voor de suggestie, echter is dit een single dome. Het glas die ik zoek is echt een hoog dome. Ik heb ali al zotgezocht, ik vind wat ik nodig heb tot 40mm en vraag of ze groter konden leveren ging niet.

Zie deze grafiek van wat ik nodig heb:
glasreign

Ach over 20 jaar print elke gerespecteerde horlogemaker die onderdelen zo uit de 3d printer :sunglasses:

2 likes

Ik denk wel dat 3d printen een revolutie gaat betekenen…

Weg magazijn. Alles lekker printen. Vraag is wel wat het doet met puristen zoals wij.

2 likes

Ook (safier)glas?

Tuurlijk, als je kijkt wat voor enorme stappen er nu al zijn gezet op dat gebied. Tel daar 20 jaar bij op…

Heb je wel eens door de catalogus van Sternkreuz gebladerd? Kost even wat moeite maar die hebben een uitgebreid assortiment plexi en mineraal glazen in bijna iedere denkbare diameter.

Yep, eerste dat ik deed, leveren tot 40mm in hoog koepelglazen. Vond het apart dat ik ze ook een mail stuurde maar ze kwamen terug met dat ze die niet kunnen leveren.

Ik had ook verwacht niet zoveel moeite te hebben om een glaasje te vinden, maar die horloge heeft me verslaan :stuck_out_tongue: ligt mooi in zijn doos te wachten op de dag dat ik hem kan herstellen. Voor de rest wel cool en een NH35 uiteraard.

Ik betwijfel dat toch. Sommige dingen blijven erg lastig om goed en sterk genoeg te krijgen, met name dat hele fijne spul.

Er zijn hele stappen gemaakt in de afgelopen 10 jaar, maar vooral prijstechnisch en niet in kwaliteit.