Onderhoud NOS?

Door deze post http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,717602 vroeg ik me iets af.

Als je een NOS (New Old Stock, nieuw horloge uit oude voorraad/collectie) horloges koopt die bijvoorbeeld al ruim 5 jaar (termijn dat veel producenten aanhalen) in de verkoop staat, is ie dan al toe aan een onderhoudbeurtje? Ik bedoel, d’r zijn verhalen over uitdrogen van pakkingen of olieen onder hete halogeen lampen, maar ook weer over speciale af-fabriek vetten die gebruikt zijn juist met het ook op lange opslag.

En zou je dan om een onderhoudsbeurt of korting vragen?

Dat is iets wat ik mij vannacht ook afvroeg…

M’n mint snowflake (30 jaar oud, 20 x gedragen voordat ik het klokje kocht) heb ik preventief naar Ferrie Schweitzer gebracht. Vervolgens kreeg ik het horloge terug omdat het perfect liep en het uurwerk in perfecte staat was. Het rubbertje in het deksel heb ik wel laten vervangen.

Jaren 70 Omega’s die ik NOS kocht hebben rubberen pakkingen die vaak vergaan zijn. Deze stroopachtige substantie komt dan vaak (te) kort bij het uurwerk in de buurt. Hoewel de klokjes het vaak niet waard waren, heb ik die toch laten servicen. Olie uit de jaren 70 schijnt ook van mindere kwaliteit (andere specificaties) te zijn geweest.

Conclusie; IMHO steeds kijken naar wat je in je handen hebt en op basis daarvan een afweging maken.

Gr. Roel

Geld IMHO niet alleen voor jaren 70 olie. Heb het met een paar veeeeel recentere horloges van gerenomeerde merken (JLC & Zenith) ook al bij de hand gehad.

Maar goed, als je er op tijd bij bent - dus er niet mee gaat doorlopen - is het schoomaken en opnieuw oliën door een reguliere horlogemaker te fixen.
Als er specifieke onderdelen moeten worden vervangen (ongeveer een jaar geleden was hier over een Blancpain op het forum te lezen) ben je “aan de beurt”, want dan moet het horloge worden opgestuurd.

Brutus Schreef:

Geld IMHO niet alleen voor jaren 70 olie. Heb het
met een paar veeeeel recentere horloges van
gerenomeerde merken (JLC & Zenith) ook al bij de
hand gehad.

Maar goed, als je er op tijd bij bent - dus er
niet mee gaat doorlopen - is het schoomaken en
opnieuw oliën door een reguliere horlogemaker te
fixen.
Als er specifieke onderdelen moeten worden
vervangen (ongeveer een jaar geleden was hier over
een Blancpain op het forum te lezen) ben je “aan
de beurt”, want dan moet het horloge worden
opgestuurd.

Dus G… hebben we dezelfde conclusie, niet?

:wink: :smiley:

Gr. Roel

Brutus Schreef:

Maar goed, als je er op tijd bij bent - dus er
niet mee gaat doorlopen - is het schoomaken en
opnieuw oliën door een reguliere horlogemaker te
fixen.

Zou dit dan ook onder garantie vallen? De olie is toch immers niet goed meer? Kan me voorstellen dat als je 50% ofzo korting hebt gehad, dan het dan een beetje anders ligt. Maar voor een servicebeurtje wordt door sommigen over de 200 euro voor gerekend voor een niet-chrono/complicatie horloge. Daar gaat je korting.

Als er specifieke onderdelen moeten worden
vervangen (ongeveer een jaar geleden was hier over
een Blancpain op het forum te lezen) ben je “aan
de beurt”, want dan moet het horloge worden
opgestuurd.

Voor een NOS neem ik aan dat het gewoon onder de garantie valt.

Ja hoor R, we zitten op dezelfde golflengte.:wink:

M’n Zenith had ik op de Rikketik gekocht, dus eigen rekening.
De JLC was nét uit de garantie. Als ik vanuit het Gooi de JLC naar S @ C Den Haag (waar ie door de vorige eigenaar was gekocht) zou moeten terugbrengen en weer ophalen, was ik minstens zoveel kwijt aan tijd en benzine, dan een beurtje bij m’n reguliere horlogemaker, die een kwartiertje fietsen verder woont.