Ik heb een horloge uit 1985 met een rubber band. De band is er nog wel prima aan toe opzich maar ik vroeg me af of er manieren zijn om het rubber goed te houden. Zijn er manieren om het rubber soepel te houden en te zorgen dat het niet bros word? Net als het invetten van de pakkingen van een horloge bijvoorbeeld.
In de autowereld wordt voor het behoud van deur- en raamrubbers ofwel talkpoeder ofwel zuurvrije vaseline gebruikt. Dat is aan de pols niet zo’n fijn gevoel ben ik bang.
Ik vraag me wel af of je rubberen horlogebanden zou kunnen laten “curen” in bv de vaseline, om het er daarna af te vegen. Geen idee of het er in kan trekken, maar het is wel een natuurlijk materiaal.
Edit: siliconenspray wordt ook gebruikt.
Siliconenvet is prima. Wel eerst de band goed schoonmaken met een redelijk onschuldig middel zoals groene zeep & een tandenborstel. Laten drogen & uitpoetsen voor zover nodig. That’s all
32 jaar is ook wel oud voor rubber. Autobanden en raamrubbers gaan zo lang echt niet mee. Als het eenmaal scheurt is er niets meer aan te doen ben ik bang.
In de autobranche wordt talkpoeder en zuurvrijevaseline inderdaad gebruikt, als preventie van aan elkaar plakkende rubberdelen. Niet ter conditionering. In de regel helpt dit namelijk niet tegen veroudering. Ik heb zelf goede ervaringen met Motip rubber conditioner. Als er dan iets (enigszins) helpt dan is het dit:
Onze rubber horlogebanden zijn in feite siliconen banden. Daar kun je niets aan onderhouden. Om de levensduur te verlengen zou ik ze alleen wel in het donker bewaren aan de Noordzijde van de woning.
UV licht is de belangrijkste oorzaak van veroudering van rubber idd. En absoluut, hoe dichter bij de Noordpool hoe beter
Maar er wordt wel degelijk natuurrubber gebruikt voor horlogebanden hoor. En de goedkopere banden zijn niet alleen van siliconen gemaakt maar van een hoop andere materialen als bv polyethyleen, polyurethaan, elastomeer, neopreen. Hebben allemaal andere eigenschappen.
Echt natuurrubberen banden:
http://rubberb.com/en/standard
Ik zou zeggen, tijd voor staal!
Wij doen de rubber manchetten van onze droogpakken (zeezeilen) ook met talkpoeder. Idd tegen het plakken, maar ook om droogtescheurtjes te voorkomen. Talkpoeder is nl ietwat vettig.
Babypoeder van Zwitsal kan, het ruikt lekker, maar in de dumpwinkel koop je talkpoeper met militaire specs voor een fractie.
Bij Sinn verkopen ze alleen silicoontjes. Ben dan wel nieuwsgierig wat de betere keuze is. Natuurrubber of silicoontjes. Niets mis met silicoontjes overigens het blijft dezelfde elasticiteit behouden
Latex is een ander woord voor natuurrubber hoor.
edit: hee, wie heeft zijn post verwijderd? dat ontging me
Klopt…kwam te laat achter m’n blunder
Zolang je geen handschoentjes van de Shell dieselpomp gebruikt als condoom is er weinig aan de hand lijkt me.
Thanks voor alle feedback. Ik zal eens kijken of ik nog van dat spul heb thuis. En het bandje goed bewaren natuurlijk.
Ik denk al, waar blijft de reactie.
gewoon vaseline gebruikt. Maar ik had niet het idee dat het veel heeft uitgehaald.