Onderhoud Panerai Assolutamente band

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Panerai Radiomir 1950 met een prachtige kalfslederen Assolutamente band.

Het is een schitterende klok en het is iedere keer weer een feest om hem te dragen. De ruwheid van de band is wat mij aanspreekt echter begint deze kalfslederen band door het dragen wat donkerder te worden en ontstaat er een zijdeglans op de band. Ik denk dat dit komt door vet van mijn hand / arm.
Heeft iemand een tip om de band weer mooi te krijgen?

2 likes

Volgens mij is dit juist het karakteristiek van deze band en hoort het denkerder worden erbij.

Ben ook benieuwd naar verdere reacties aangezien ik deze band om mijn Pam390 heb zitten.

Lijkt me onvermijdelijk met dit soort leer. Twee opties:

  1. Zie het als karakter en patina & leer ( :smile:) het mooi te vinden
  2. Koop een nieuwe band

Het laatste is nog lekker fris ook…

1 like

Dat hoort eigenlijk bij dit type leer, het gladder worden.

Is bijna niets tegen te doen, ik heb een nieuwe kalfslederen band wel eens ingespoten met beschermende spray tegen vlekken en vocht maar op termijn gaat het leer toch gladder worden.

Groeten,

Noel.

Voor als je niet bang bent: onder de warme kraan flink met een nagelborsteltje en wat Andy tekeer gaan.

Wordt’ie mooi ruw van.

Zo heb ik menig nubück schoen weer mooi gekregen.

Zou me daar niet druk over maken, wordt de band alleen maar mooier van vaak!

Je kunt de band ook opruwen met een rubber blokje wat voor suede-leer wordt gebruikt. Maar zoals hierboven gezegd het hoort bij het vintage karakter van de band om verkleuren en wat gladder te worden.

Ik heb dezelfde band… En mijn inziens wordt de band idd mooier naarmate je hem veel draagt. Een tip zou kunnen zijn om de band af en toe af te wisselen met een andere. Zo blijft ie langer mooi :wink:

Patina rules, hoe ouder de band hoe mooier op een Panerai, hoort er een beetje bij gewoon.

Dank voor jullie reacties. Ik heb de band voor gebruik ook ingespoten met een beschermingsspray voor suede maar helaas zonder resultaat. De optie van een extra band wil ik zeker proberen. Ik ben materiaal aan het verzamelen om zelf een lederen band te bouwen. Zo kan ik ze regelmatig afwisselen. Ik heb ook een verhaal gelezen waarbij men babyshampoo gebruikte om suede weer mooi te krijgen. Helaas zijn Panerai banden net iets te kostbaar om mee te experimenteren.