Onderhoud quarts

Dag allemaal,

bij mechanische horloge’s is bekend dat er om de zoveel tijd even naar gekeken moet worden om het horloge lopende te houden. Maar hoe zit dit met kwarts?

Afgezien van de batterijwissel, moet deze ook eens in de zoveel tijd nagekeken of afgeregeld worden? Daarnaast, als je dus je kwarts goed onderhoud, kan die dan net zo oud worden als sommige vintage’s van tegenwoordig? (vroeger had je voornamelijk mechanisch, maar hoe zit dat tegenwoordig met kwarts, zien we die over 50 jaar ook nog opduikken in goede staat?)

Voor zover ik er verstand van heb:

  • Indien het een analoge kwarts is, zal die ook af en toe eens een drupje olie nodig hebben.

  • Ik denk wel dat ze heel lang meegaan, maar je zal er minder makkelijk nog onderdelen voor vinden.

Dus indien mogelijk gewoon je klok dubbel kopen :smiley:

Dan ben je toch min of meer zeker.

Qua HEQ heb ik een Omega Marine Chronometer 2400 en ik denk wel dat Omega die nog wel zal kunnen herstellen zolang ik leef. De MC2400 is imers één van de paradepaardjes van Omega.

Ik heb ook een oude PULSAR P2, maar die is digitaal, dus geen bewegende delen. Deze loopt haast zo perfect als de MC 2400.

Ik heb hier gaandeweg ook mechanische horloges leren waarderen, maar ik krijg toch nog steeds een ferme kick van de precizie van mijn MC 2400 ! ! ! :wink:

Ah, enne voor alle horloges: regelmatig de dichtingen eens laten nakijken.

Bedankt Marc, het gaat in dit geval om een analoge. Eentje met eigenlijk alleen een uur- en minutenwijzer, dus geen maanstanden, datums etc.

In elk geval bedankt voor je reactie en ik zal er nog eens over nadenken, onderdelen zullen denk ik geen probleem worden. Hetgene wat me voornamelijk tegenstaat is het prijsverschil in kwarts en mechanisch + de periodieke kosten. Mechanisch is al duurder dan kwarts en als je dan ook iedere keer een X bedrag moet neerleggen om het lopende te houden, dus stel dat een kwarts eenmalige aanschafkosten met zich meebrengt en daarna lekker 50 jaar doortikt zonder extreme bijkomende kosten…

Tja, een kwarts kost ook jaarlijks een batterijtje, maar als je voor je mechanische een winder moet kopen … voor die prijs kan je veel batterijtjes kopen :slight_smile:

Ik heb nog kwarts horloges uit de jaren zeventig, Jemis, Citizen, Seiko, Casio en Omega lopen allemaal nog prima zonder afwijkingen. Bij de Omega en de Seiko laat ik om de zoveel tijd door een juwelier een onderhoudsbeurt geven ze worden dan ook weer waterdicht gemaakt. Bij de anderen doe ik zelf een batterij inzetten.

Dank je wel Hennie, ik denk ook zo onderhand dat kwarts prima mee kan door de jaren heen. Alleen heb ik nu een mooie gevonden, mechanisch én ver onder de prijs in NL dus ik blijf bij de handwinder in dit geval. :wink: (tu)

Jaap-Wim Schreef:

Dank je wel Hennie, ik denk ook zo onderhand dat
kwarts prima mee kan door de jaren heen. Alleen
heb ik nu een mooie gevonden, mechanisch én ver
onder de prijs in NL dus ik blijf bij de
handwinder in dit geval.

ik wilde net zeggen jw, welke quartz heb je op het oog.
Ik ben ook benieuwd naar de huidige stand van zaken van je collectie .