Onderhoud quartz mogelijk

Beste leden,
Ik heb 2 kleine moonphase (swiss) quartz horloges. Ze lopen allebei rommelig.

Ze zijn niet veel waard, maar de rechter heeft emotionele waarde. Ik heb de linker erbij gekocht om mogelijk het uurwerkje over te zetten, maar ook dit uurwerkje loopt haperend.
Soms een dag goed en dan blijft weer hangen.
Kunnen/moeten quartz horloges ook geserviced worden?

Is er binnen het forum een expert die hier wat mee kan, of is het hopeloos? Tips?

1 like

De vraag is of de uurwerkjes geserviced kunnen worden. Veel van de nieuwere quartzen zijn niet gemaakt om te worden gerepareerd maar om vervangen te worden.

1 like

Meestal is een quartz vervangen goedkoper dan een servicebeurt.

Tot het vintage uurwerken zijn die niet langer te koop zijn. En dan zit je met een probleem :grimacing:

1 like

Ja inderdaad, dan is hopen het dat er een vervanger is uitgebracht. Of dat je een donor kan vinden.

Zijn er geen horlogemakers die onderdelen opnieuw kunnen solderen? Kan mij voorstellen dat dit met vintage quartz nog kan. Of als het modern is kijken of de fabrikant service aanbied natuurlijk.

Ik ben natuurlijk een liefhebber en een leek, maar kan er mogelijk niet gewoon wat vuil zitten. Anders zou het iets elektrisch moeten zijn. Contactspray?

Of een forumlid die eens wil kijken (tegen een redelijk vergoeding natuurlijk).
Waar zou ik dat moeten posten op het forum?

Onder de categorie ervaring met horlogemakers staat een topic met een kaartje. Misschien dat je daar er een vind die quartz doet en deze opdracht aan wil nemen.

Zwitserse quartz uurwerken kunnen meestal wel geserviced worden. De olie kan stroperig zijn geworden en dan gaan ze een beetje raar lopen. Dus zoek even een uurwerkmaker in de buurt en vraag even of ze je kunnen helpen.

1 like