Onderhoud Quartz

Zijn voor een quartz horloge net als bij mechanische horloges ook regelmatige onderhoudsbeurten noodzakelijk?

Ik vraag mij dit af voor mijn bijna 10 jaar oude Omega Constellation quartz. Deze krijgt eigenlijk alleen een batterijvervanging en opnieuw waterdicht afpersen met bijbehorende kroon vervanging bij Omega.

de een zegt service om de 4 jaar, de ander zegt dragen tot hij ermee ophoud. dan ben je om hem compleet schoon te maken net zoveel kwijt als een onderhoudsbeurt. Terwijl hij er misschien pas na 30 jaar mee stopt…

Quartz heeft eigenlijk geen specifiek onderhoud nodig. Gewoon netjes houden en bij batterij wissel een goede juwelier/horlogemaker kiezen (veel juweliers kunnen niet fatsoenlijk een batterij verwisselen), die de batterij op de juiste wijze verwisselt en het horloge ook netjes waterdicht maakt. Overigens, ga je zwemmen met een horloge wat heet waterdicht te zijn, maar geen echt duikhorloge is, kan bij snel opdrogen in de zon de pakking ook te snel opdrogen, waardoor de waterdichtheid weg is (vaak horloge’s waarvan aangegeven wordt 30, 50 of 100 m. waterdicht).

Niels