Deze week kocht ik een automaat en die krijgt na bijna een jaar een gratis servicebeurt. Daarna eens om de drie jaar? Of is eens in de vijf jaar voldoende?
Verder bezit ik drie Quartz horloges en ik vraag me af of deze ook een servicebeurt nodig hebben.
Zo ja, om de hoeveel jaar?
Ze zijn 11 en 8 jaar oud.
Gaarne jullie deskundig advies.
Hallo Rene,
Voor quartz horloges geld eigenlijk hetzelfde als voor mechanische horloges. Het probleem is de olie die naverloop van tijd opgebruikt is en vervangen moet worden. ( Zie de uitleg in het forum: “Nauwkeurigheid mechanische polshorloges … effe polsen” en dan mijn reactie van 23 januari 2007 onder de naam jovadca) Ik hoop dat je daar iets aan hebt en als je nog vragen hebt stuur gerust een e-mailtje of stel een nieuwe forumvraag.
Quartz is een vies woord op dit forum geloof ik Rene… dus een goed antwoord op je vraag zul je wel niet krijgen ik krijg meestal geen reactie als ik iets over een quartz horloge schrijf. Maar in ieder geval een quartz horloge heeft onderhoud nodig niet zo vaak als een mechanische maar er zitten n.l. ook draaiende delen in.
Sorry Argon, ik moet je toch ff tegen spreken. Zoals ik ook bij het onderwerp “Nauwkeurigheid mechanische polshorloges … effe polsen” heb geschreven, geld zeker ook voor een quartz horloge. Het probleem zit 'm in de olie, want door de veroudering van de olie ( door invloeden van buitenaf en de eigenschappen van de olie zelf) gaat de werking verloren. De bedoeling van olie is het constant houden van de wrijvings weerstand. Als de olie deze eigenschap verliest, dan gaat het werken als slijpmiddel i.p.v. smering. Ik heb in m’n loopbaan als horlogemaker al heel wat horloges gezien waarvan de tappen ( as einden) niet meer glad waren, maar gegroefd. Ook van quartz horloges, neem dat maar van mij aan! Ik denk dat verzamelaars zoals jullie toch lang plezier willen hebben van je kostbaarheid, nietwaar?
Allemaal bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik bij een batterijwissel ook een controlebeurt of onderhoudsbeurt laat doen.