Waarschijnlijk stel ik hier een vraag die vaker voorbij gekomen is op dit forum, maar als ik de zoekfunctie gebruik kom ik niet bij een topic met een bevredigend antwoord. Vandaar dat ik een nieuw topic aanmaak in de hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik ben een beginnende horloge-enthousiast (mijn eerste ‘echte’ horloge een jaar geleden gekocht) en vraag mij af wat wijsheid is op het gebied van onderhoud als we het hebben over automatische horloges.
Moet je een horloge laten ‘servicen’ en zoja, om de hoeveel jaar?
Zijn er verschillende pakketten; kleine beurt, grote beurt - en waarom zou je kiezen voor de één of de ander?
Wat zijn de kosten van zo’n beurt en is dit afhankelijk van het merk?
Wat zijn de eventuele consequenties als je geen onderhoud doet?
Een hoop - wellicht domme - vragen, en er zullen er denk ik nog wel een paar volgen. Kunnen jullie mij op weg helpen? Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Wat is je eerste echte horloge, je zal wat meer moeten vertellen erover en een foto is wel een voorwaarde dan kunnen we je een beter antwoordgeven.
Mvg,
Spooler
‘Echt’ is in dit geval behoorlijk subjectief. Het gaat om een Seiko (zie onder) maar in vergelijking met voorgaande Breil en Fossil-achtige polsklappers voelt het een stuk echter. De vraag over onderhoud is niet specifiek gericht op enkel dit horloge, maar meer in het algemeen. Zijn er bepaalde regels/voorwaarden voor het servicen van automatische horloges, of zijn hier de meningen over verdeeld?
Ja, verschilt per fabrikant. En hoe vaak het horloge gedragen wordt. In ieder geval voordat slijtage optreedt. Vaak gehoord is iedere 5 jaar.
Dat onderdelen gaan slijten en met versleten onderdelen slijt de rest harder, sneeuwbal effect.
De kosten hangen vaak af van merk, soort horloge (handwinder/automaat) , of er onderdelen nodig zijn…
Welke complicaties het horloge verder heeft…een chronograaf met al z’n ingewikkeldheid kost vaak een hoop geld.
Van pakketten heb ik geen verstand. Ik denk bij service altijd aan een complete demontage, reiniging, olie en hermontage.
Dank voor je antwoorden! Onderhoud is dus wel even iets om rekening mee te houden als je een collectie bouwt. Qua verhouding automaat/quartz bijvoorbeeld, al heeft onderhoud bij horloges in de prijsklasse tot laten we zeggen €500 niet heel veel zin. Kun je beter een nieuwe kopen, tenzij het sentimentele waarde heeft uiteraard.
In sommige gevallen zoals bijv je seiko is een uurwerk wisselen in z’n geheel goedkoper dan service. Het is dus geheel fabrikant specifiek, tevens vintage horloges zou ik vaker servicen om tweetal redenen:
1 service geschiedenis is vaak onbekend.
2 door gebrek aan onderdelen of de hoge prijs er van worden vaak de oudere al versleten onderdelen gebruikt, je kan je zoals hier boven ook al gezegd voorstellen dat slijtage met versleten onderdelen niet minder wordt.
Vanwege de kosten voor een beurt heb ik hier de Seiko als proefobject gebruikt.
Toen deze niet lekker meer liep ben ik zelf het uurwerk gaan vervangen.
Kost een paar euro bij Ali en de tools zijn daar ook goedkoop.
Hoop plezier van gehad en geleerd.
Wellicht een idee