Onderhoud Submariner

Ik ben me al een tijdje het volgende af aan het vragen:

Stel je bent niet in de gefortuneerde omstandigheid dat een rolex aanschaffen iets is wat je in een gekke bui doet, maar je er een lange poos voor hebt moeten sparen en eindelijk je grail in bereik komt.

Je slaat je spaargeld stuk op een sub en het grote genieten kan beginnen…

Maar er zullen onderhouds/service kosten aankomen. Ik heb wel eens facturen van rolex zelf zien langs komen en daar word ik niet vrolijk van. Natuurlijk heb je de keuze om je klok ergens anders te laten servicen, maar wat scheelt dat? Waar moet je aan denken? Natuurlijk niet bij de eerste de beste ‘horlogemaker’ maar wel een gerenomeerde vakman.

Kortom, hoe vallen de ‘runningcosts’ van een sub uit na aanschaf?

Of is het een kwestie van: Als je een rolex kunt betalen moet je ook niet zeuren over de hoge servicekosten, anders koop je maar wat anders

:slight_smile:

Je kunt ervoor naar een gerenomeerde horlogemaker en als je een beetje preventief te werk gaat, hoeven er geen onderdelen te worden vervangen, behoudens een afdichtrubbertje o.i.d…

Wacht je te lang met een beurt tot ie gaat haperen c.q. veel afwijken, heeft de olie geen smerende werking meer.
Bovendien loop je het risico dat er door het drooglopen radertjes moeten worden vervangen.
Niet iedere gerenomeerde horlogemaker kan aan de originele onderdelen komen en ben je alsnog aan de beurt bij Rolex.

ik denk dat er genoeg rolexxen gedragen worden tot ze stoppen, en ik denk dat het lang duurt voordat ze echt stoppen met lopen :slight_smile:

W&V rekent 240 euro voor algemeen onderhoud aan een Rolex. Dat valt dus nogal mee.

Dit geldt uiteraard voor meer dingen, zolang je de gebruikelijke kosten die erbij komen niet kunt/wilt betalen moet je het niet doen.

Of het nu een grote beurt voor je auto is, of een service beurt voor je horloge is, maakt dan denk ik niet uit.

Maar met je auto heb je ook de keuze om naar de merkdealer te gaan, de fastfitter en beun de haas op de hoek :wink:

Dat is met een horloge niet anders :wink:

Wat betreft je vraag…

Als je een naar bijsmaakje krijgt van bedragen voor onderhoud boven de 800 euro.

Dan zeg ik denk nog even na over de aanschaf van een Rolex.

Er staan soms lagere bedragen her en der maar mijn ervaring is er komt altijd een hoger bedrag uit.

En onderdelen voor nieuwere Rolexen zijn voor horlogemakers die niet aan Rolex verbonden zijn een stuk moeilijker te verkrijgen idd.

Mijn ervaringen zijn niet gebaseerd op Rolex horloges.

Maar ik heb het echt dure spul de deur uit gedaan puur omdat ik het geen leuke hobby meer vind om 1/5e of 1/4e deel van de aanschafprijs aan onderhoud af te tikken.

Ik vindt de prijzen voor onderhoud van premium of high-end horloges volslagen onzin.

Stel je eens voor dat je met je Range Rover naar de garage gaat voor een grote beurt en je moet 1/4e of 1/5e van de prijs van je bolide aftikken voor groot onderhoud?

Zelfs een tijdrovende revisie van het motorblok zou niet zo hoog uitvallen als 1/4e van de aanschafprijs.

Misschien een vreemde vergelijking, maar toch!

Aan de andere kant zijn er gevallen bekend van Rolex horloges die meer dan 20 jaar probleemloos lopen zonder onderhoud, Als je na zo’n lange tijd een keer diep in de buidel moet tasten o.k!

Groeten.

Noel.

Dat is indd wat ik bedoel ja… 240 betalen voor een onderhoudsbeurt (elke 2 a 3 jaar?) zou wat mij betreft geen probleem zijn.

Maar zoals Noel hierboven schetst, bedragen van 800 enz. daar zou ik ook niet aan moeten denken

Nog nooit €800 of meer voor een onderhoudsbeurt aan mijn Rolexen hoeven betalen.
Max was €450 in de 27 jaar dat ik Rolex horloges draag.

+1

En mijn persoonlijke ervaring is dat deze high end merken soms ook een heel ander idee bij het begrip “service verlenen” hebben…en daarbij heb ik ook twijfels gekregen bij de kunde van desbetreffende gecertificeerde uurwerktechnicus en (optische) controle van het horloge voor verzending als je net onderhouden Breitling afgeleverd wordt met op 3 verschillende plekken vet op de wijzerplaat!!!

IWC3799 Schreef:

+1

En mijn persoonlijke ervaring is dat deze high end
merken soms ook een heel ander idee bij het begrip
"service verlenen" hebben…en daarbij heb ik ook
twijfels gekregen bij de kunde van desbetreffende
gecertificeerde uurwerktechnicus en (optische)
controle van het horloge voor verzending als je
net onderhouden Breitling afgeleverd wordt met op
3 verschillende plekken vet op de wijzerplaat!!!

Ook hier zulke ervaringen… SMP 300 chrono tot 3 keer toe teruggekregen conclusie… puinwerk afgeleverd voor hoge bedragen.

En bij het aankaarten van het zoveelste probleem…

Als antwoord: Dat ze vinden dat ze meer dan coulant geweest zijn bij Omega en dat ik voor verdere problemen beter contact op kan nemen met de plaatselijke juwelier waar het horloge gekocht is?

Maar ja dit zijn onze ervaringen…

On-Topic moet ik wel toegeven dat ik in mijn omgeving nog nooit een klacht heb gehoord over een Rolex die niet correct werkend terug is gekomen van service.

Dus tja t is duur onderhoud aan een Lex…

En doet me denken aan dit gezegde: Kwaliteit kent geen recessie!

En dat is gelukkig wel waar ze voor staan bij Rolex.

Groeten.

Noel.

Erik11 Schreef:

Dat is indd wat ik bedoel ja… 240 betalen voor
een onderhoudsbeurt (elke 2 a 3 jaar?) zou wat mij
betreft geen probleem zijn.

Maar zoals Noel hierboven schetst, bedragen van
800 enz. daar zou ik ook niet aan moeten denken

Elke 2 a 3 jaar een service aan een Rolex?
Lijkt mee een beetje veel, volgens mij is 5 a 6 meer aan de orde.
En als het dan 500 kost is het ook niet zo verkeerd …

1 like

Precies, maar ook die kosten geld en als je dat niet kunt/wilt betalen, dan houd het ook daar op :wink:

[quote=Erik11]
Maar met je auto heb je ook de keuze om naar de merkdealer te gaan, de fastfitter en beun de haas op de hoek ;)[/quote]

louis Schreef:

Erik11 Schreef:


Dat is indd wat ik bedoel ja… 240 betalen
voor
een onderhoudsbeurt (elke 2 a 3 jaar?) zou wat
mij
betreft geen probleem zijn.

Maar zoals Noel hierboven schetst, bedragen van
800 enz. daar zou ik ook niet aan moeten denken

Elke 2 a 3 jaar een service aan een Rolex?
Lijkt mee een beetje veel, volgens mij is 5 a 6
meer aan de orde.
En als het dan 500 kost is het ook niet zo
verkeerd …
En dan mag je er vanuit gaan dat je het horloge tijdens die 5 a 6 jaar dagelijks draagt.
Meestal worden bij “ons soort stumpers” de horloges ook nog eens regelmatig afgewisseld, waardoor die periode nog wel wat verlengd kan worden.
Maar wachten tot ie stil valt (zoals hierboven ook wel is aangegeven), lijkt mij niet wijs.

No worries…
Open een aparte rekening en stort automatisch E10 elke maand.
Na 10jr staat er ruim E1200…en gebruik dit puur voor je Rolex onderhoud.
Tuurlijk is bijvoorbeeld E800 verschrikkelijk veel geld maar zo doet het een stuk minder pijn…

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Wat denk ik het allerbelangrijkste is, is dat ondanks deze high end merken een monopoli positie proberen te creëren (door bijvoorbeeld de onderdelen alleen via eigen kanalen te laten lopen) men de ware betekenis van “service verlenen” nooit uit het oog verliest! Ik ken uit mijn directe omgeving zo al enkele schrijnende gevallen van het rekenen van hoge prijzen voor uit de lucht gegrepen herstelwerkzaamheden of zeer slecht uitgevoerde onderhoudsbeurten, en daarbij vaak nog een arrogante houding op de koop toe.

Dat horloge liefhebbers voor onderhoudsbeurten e.d. van hun dierbaar klokje (gedwongen) uitwijken naar een gerenommeerde en vrijgevestigde uurwerk-technicus heeft vaak niet of niet alleen met prijs te maken maar meer met het gevoel je waardevolle bezit ook echt toe te vertrouwen aan iemand die weet wat hij doet en de service verleent waar sommige zogenaamde “high end” merken nog heel veel van kunnen leren en in mijn ogen soms ook onderschatten hoe waardevol dit stukje service verlenen kan zijn!!!

Erik11 Schreef:

Dat is indd wat ik bedoel ja… 240 betalen voor
een onderhoudsbeurt (elke 2 a 3 jaar?) zou wat mij
betreft geen probleem zijn.

Maar zoals Noel hierboven schetst, bedragen van
800 enz. daar zou ik ook niet aan moeten denken

Ik moet er wel bij vermelden dat er voor de prijzen die ik schets dan ook onderdelen vervangen worden.

Dus als je horloge prima loopt en er is weinig aan de hand, Denk aan:

Nakijken nieuwe olie op sommige plaatsen en eventuele pakking of afdichtring en test waterdichtheid.

Dan zal het niet de spuigaten uitlopen maar bij een service waar als conclusie uitkomt dat er uurwerk onderdelen vervangen moeten worden, Dat is vaak erg prijzig.

Groeten.

Noel.

Mijn kroon(antieke Breitling) ligt er uit, terwijl ik het bijna nooit draag. En was ook nog eens naar Zwitserland gestuurd, gelukkig door de vorige eigenaar maar alsnog…