Onderhoud: wanneer, hoe vaak en hoeveel?

Dit is een beetje afhankelijk van de staat van het uurwerk.Als er niet te veel slijtage inzit en je haalt het uurwerk uit elkaar dan denk ik dat je bij een horlogemaker rond de 200 euro kwijt zult zijn.En dan bedoel ik niet via de juwelier maar rechtstreeks bij de vakman.

Klopt maar dan is het meer een revisie en worden alle delen vervangen die slijtage vertonen.Je horloge is dan weer in top conditie!

Hallo,

ik zit nu nog in de situatie dat ik twijfel tussen de jazzmaster chrono en de viewmatic

En ben dus benieuwd wat het prijsverschil is in onderhoud.

En ik weet ook wel dat het een hobby is maar iedereen heeft zijn prijs.

Vandaar kijk ik ook bij hamilton en niet bij rolex of iwc.

Gr,

Klaas

Toch wel even een maar m.b.t. bij de vakman op de hoek :

Een aantal merken produceren hun eigen “Eta” varianten in licentie (zoals Breitling)
Je mag er dus van uitgaan dat hierin onderdelen zitten exclusief geproduceerd door deze fabrikanten, deze fabrikanten leveren dus geen OEM onderdelen aan niet geautoriseerde reparateurs.

Vervanging zou dus plaats kunnen vinden d.m.v. ETA out of the box onderdelen, soms iets minder van afwerking of nog erger > Chinese makelij.

Als je de revisie van een mooie klok bij de merkdealer gaat rekenen t.o.v. een autoreparatie bij de dealer (a 70 euro p/u) dan zijn de kosten niet TE hoog

• Uit elkaar halen van het geheel
  • Ultrasoon reinigen
  • Assembleren van het uurwerk > tot 7 soorten smeermiddel.
  • Controleren van de fysieke toleranties binnen het uurwerk
  • Vervangen van pakkingen en overige afdichtingen
  • Vervangen hoofdveer
  • Reguleren van het uurwerk binnen COSC
  • Polijsten en matteren van band en kast
  • Afpersen

Mooie filmpjes

Jack

Zie toch behoorlijk wat verschillende ideeen en bedragen voorbij komen.
Hoe ik het zie ligt het dus een beetje aan het gevoel bij een horloge?

Het is een gebruiksvoorwerp-> horlogemaker-> 70-100euro
Het is het allermooiste horloge wat ik heb en ik zou het niet erg vinden als dit mijn enigste horloge was-> terug naar de fabriek -> 500-900euro

Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar in beginsel wel een beetje de waarheid denk ik.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

Gr,
MB

Ik las 60-70 euro voor een 2824-2 beurt. Ik heb voor iemand gewerkt die dat soort prijzen vroeg. Je wilt echt niet weten hoe ik die servicebeurten uit moest voeren - je uurwerk was beter af geweest als je de beurt niet had laten uitvoeren (spoelen met veerton & raderwerk gemonteerd en al bijvoorbeeld). Wil je kwaliteit, dan kom je er voor dat geld niet meer. Het dubbele (je levert ook een hoop in aan de fiscus en afschrijving) is zeker niet onredelijk.

Aan de andere kant zit in veel Breitlings inderdaad ook een 2824-2. Of een 7750 (kost mij hooguit een uurtje langer werk). Waar betaal je die 500 euro dan aan? Welnu - ongeveer 200 euro gaat naar de juwelier. Die heeft daar dus vrijwel geen werk aan behalve de aanname, administratie en afgifte. De 300 euro die het dus feitelijk kost, is inclusief volledige polijstbeurt van kast en band, vervanging veerton en wisselaars, uiteraard totale demontage en schoonmaak van het uurwerk, nieuwe pakkingen - 11 stuks in een B-1 om maar wat te noemen, nieuwe wijzers, afregelen, WD-check, 3- tot 5 daagse gangcontrole en eindcheck. Wat Jack allemaal al schreef dus. :wink: Verschil is dat ik er zelf gewerkt heb, en de kantjes worden er daar echt niet af gelopen.

Uiteraard betaal je loon naar werken en bij een aantal merken krijg je inderdaad een polijstbeurt en uitgebreid reguleren erbij. Voor de duidelijkheid: dat het meer kost bij het merk zelf dan bij een goede horlogemaker, dat snap ik en daar heb ik weinig op tegen. De omvang van het verschil is vers 2.

Ik moet er toch op wijzen, dat ik een horlogemaker heb die zeer netjes werkt en uurwerken volledig gedemonteerd reinigt. Ook het oliën doet hij op de correcte wijze. Ik heb het ook al eerder gezegd: je moet dan wel zoeken naar een goede horlogemaker.

Een 7750-beurt duurt inderdaad ongeveer een uurtje. Mijn horloges worden gewoonlijk niet gepolijst omdat ze dat niet nodig hebben (geen krasjes of zodanig weinig dat ik een polijstbeurt, waarbij materiaal weggenomen wordt, niet wil).
Te veel polijsten is slecht: vormen worden minder en op een bepaald moment heb je een kast die niet meer “scherp” is.

Voor een 7750-beurt wordt bij sommige grote merken (Omega, Breitling etc.) heel wat meer gevraagd dan de 500 Euro voor een 2824-beurt.
Dat er een prijsverschil is, dat snap ik. Maar dat verschil is vaak aanzienlijk.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de Omega-restauratieprijzen (al zou ik eerder naar Ferry gaan). Dergelijke restauraties zijn fantastisch werk, maar wat bij sommige merken gevraagd wordt voor een reguliere service + waterdicht maken van een horloge van 3-7 jaar oud, daar kan ik met mijn verstand soms niet bij.

Dat is precies de reden dat ik wat tegen heb op sommige merken. Mensen met onze horlogehobby worden hoe langer hoe meer uitgemolken.
Enkele voorbeeldjes:

• de regelmatige (Rolex-)prijsverhogingen, 1 a 2 x per jaar hoor ik veel over weer 10 a 20 procent erop. Waanzin. Omega SMP in 1996: Hfl. 2.000,-, wat doet die nu (retail)?? In elk geval is de prijsstijging heel wat meer dan de inflatie. Een merk als Panerai vraagt ca. 4 mille voor bepaalde modellen met een Unitas uurwerk dat ik recent voor 6 tientjes nieuw heb gekocht. Ik vind dat er een bepaalde scheefgroei is ontstaan.
  • de servicekosten bij sommige merken. In het guldentijdperk betaalde ik 2 a 300 gulden voor een full service van een Omega, nu zijn er merken die zonder met de ogen te knipperen 500 Euro vragen.
  • onderdeelprijzen: recent zijn die ook aanzienlijk verhoogd, geen first hand experience, maar ik heb het van een paar horlogemakers al gehoor.

Overigens verbaast je bericht me op 1 punt: je hebt het over “nieuwe wijzers”, kun je dat eens toelichten? Mijn SMP uit 1996 heeft nog de originele wijzers (mooi verkleurde tritium-wijzers!!) en is steeds bij Omega geserviced…
Ik zou bloedlink worden als ik 'm terugkreeg met nieuwe SL-wijzers…

Deze post zal ongetwijfeld wel weer reacties oproepen dat merk X, Y of Z zoveel aan de horloges doet, of dat het werk aan de kasten zoveel geld kost… Het zal allemaal wel, die discussie ga ik absoluut niet voeren. Ik wijs er alleen op, dat bijv. Eddie Platts zijn kasten veelal van Fricker kocht en dat die zeer scherpe prijzen kon en kan rekenen, terwijl de kasten van hoge kwaliteit zijn en zeer goede waterdichtheid bieden.

Nico den Haak Schreef:

Hoi,

Klopt. Mijn Milestone met Eta 2824 was vorig jaar
voor 80 Euro incl weer het heertje. Loopt weer
perfect nu.
500 Euro voor een standaard 5 jaarbeurt van dit
uurwerk lijkt me een rekening die geschreven is
met een vork ipv een pen of pc. Sorry hoor,
compleet de weg kwijt, en ook niet te
rechtvaardigen door een duur kastje wat eromheen
zit. Hoeveel liefhebber je ook bent, dat is gewoon
misbruik maken van een klant die het “beste” wil
voor zijn/haar horloge.

Een woord waar keukenladen en bandenlichters in
voorkomen komt onwillekeurig dan toch in mijn
hoofd op…

Groet,

Nico.

Tsja Nico, dat is dus ook de reden dat ik zacht gezegd niet dol ben op de modus operandi van bepaalde merken. Let wel: tegen de merken an sich heb ik niet veel, maar op het moment dat een toolwatch-fabrikant de “bling”-kant opgaat en de prijzen laat “exploderen” (zowel aanschafprijzen als onderhoudsprijzen), dan ben ik uitermate kritisch.

Kritiek daarop komt je tegenwoordig echter te staan op opmerkingen over je studie (lekker relevant trouwens…).

Ach, so be it. “De honden blaffen, de karavaan trekt voort”