Onderhoud: wanneer, hoe vaak en hoeveel?

Beste mensen,

Zag laatst bij een onderwerpje voorbij komen (weet even niet welke) dat een onderhoudsbeurt voor een Breitling ruim 500,- gekost zou hebben. Daar schrok ik toch behoorlijk van.

Inmiddels heb ik zelf een Tag Heuer in bestelling met een van horen zeggen eta2824 uurwerk. Ik kan natuurlijk zelf ook wel op mijn klompen aanvoelen dat het compleet andere uurwerken zijn en appels met peren aan het vergelijken ben.
Maar ik wilde voor de zekerheid van te voren toch even weten aan wat voor getallen ik moet denken?

Je komt met zo’n horloge toch in een prijsklasse dat je een horloge wel graag werkend wil houden. Het is nou niet echt een citizen promaster die ik, hoe tevreden ik er ook mee ben, echt niet laat nakijken zolang deze het nog doet.

Ben zeer benieuwd naar de reacties! Bedankt alvast!
Begrijp overigens ook wel dat je elk horloge graag werkend wil houden! :wink:

Gr,
MB

Geleerden, of zij die daar voor door willen gaan, zijn het niet altijd eens over de termijn waarbinnen je een service moet laten uitvoeren. zelf vind ik tussen de 5 en 8 jaar prima, behalve als er eerder problemen optreden. Handelaren roepen dat 3 jaar toch wel de juiste termijn is…

De prijs van een servicebeurt hangt natuurlijk af van datgene wat men aantreft en evt moet vervangen. Bij een normale beurt zullen dat geen essentiele onderdelen zijn, behalve pakkingen en zo. Als voorbeeld: een servicebeurt voor een 30 jaar oude Rolex, waarbij ook onderdelen zijn vervangen heeft mij pakweg 500 Euro gekost. Een standaard servicebeurt voor een goed werkend, niet te oud horloge (Omega) kan voor 200 ook uitgevoerd worden. Er van uitgaande dat het uurwerk ook uit elkaar wordt gehaald en gereinigd. Ook het merk en de complexiteit van het uurwerk bepaalt in hoge mate de hoogte van de servicekosten alsmede door wie je het laat doen: de handige buurman of de horlogemaker van de AD.

succes!

hans

Breitbling B12 is ETA 2824…

Eens per 5 jaar onderhoud bij gemiddeld gebruik, eerder bij veelvuldig gebruik.

Bernard Schreef:

Breitbling B12 is ETA 2824…

Dat vind ik nou jammer, waarom niet gewoon een merk correct spellen? Er zijn voldoende andere forummers die toevallig wel graag een Breitling zien.

Van een niet-horlogeliefhebber kun je zoiets verwachten maar van een liefhebber!? Dergelijke “spelfouten” vind ik eerder een beetje infantiel of anders van jaloezie getuigen.

Smaak is persoonlijk dus laten we elkaar svp respecteren.

Hear Hear! Maar dat zal de Breitblingposter wel niet snappen…

Zucht, dat vrees ik ook :frowning:

Toch heeft hij “gestudeerd” :#

Dan ben ik benieuwd naar zijn verklaring voor een dergelijke spelfout >X

En dat voor een moderator van DZVL >X

Gaat helaas een beetje de verkeerde kant op met het onderwerp, maar goed!
Terwijl ik portemonneetechnisch behoorlijk interessant onderwerp vind!
Ben verder absoluut niet gierig ofzo, maar wel realistisch!

gr,
MB

Ik heb mijn Breitling B2 laten servicen bij Breitling voor 890 Euro (incl nieuw AR glas)

Is erg duur, weet ik, maar ik heb er toch geen spijt van.

Nieuwere horloges boven een bepaald aanschaf bedrag laat ik liever bij de fabrikant servicen om op die manier de papieren/geschiedenis op orde te houden.

Minder dure en vintage horloges laat ik bij een goede horlogemaker servicen en dat kost dan meteen een flink stuk minder.

500 euro bij sommige zwaar over de kop gegane merken.

Een 2824-beurt is ca 60/70 euro.

Bernard Schreef:

500 euro bij sommige zwaar over de kop gegane
merken.

Daarmee bedoeld B waarschijnlijk bij een lokale horlogemaker om de hoek. Die 500 is waarschijnlijk bij de dealer.

Hoi,

Klopt. Mijn Milestone met Eta 2824 was vorig jaar voor 80 Euro incl weer het heertje. Loopt weer perfect nu.
500 Euro voor een standaard 5 jaarbeurt van dit uurwerk lijkt me een rekening die geschreven is met een vork ipv een pen of pc. Sorry hoor, compleet de weg kwijt, en ook niet te rechtvaardigen door een duur kastje wat eromheen zit. Hoeveel liefhebber je ook bent, dat is gewoon misbruik maken van een klant die het “beste” wil voor zijn/haar horloge.

Een woord waar keukenladen en bandenlichters in voorkomen komt onwillekeurig dan toch in mijn hoofd op…

Groet,

Nico.

marnix_moed Schreef:

Bernard Schreef:

500 euro bij sommige zwaar over de kop gegane
merken.

Daarmee bedoeld B waarschijnlijk bij een lokale
horlogemaker om de hoek. Die 500 is waarschijnlijk
bij de dealer.

Inderdaad.

Eventuele onderdelen kosten natuurlijk extra geld.

:sunglasses: Hmm, is dat dan waarom ik liever op dit forum zit?

Onderhoud is ongeveer iedere 6 a 7 jaar aanbevolen.Daarna loopt het uurwerk droog en zal de slijtage toenemen.Vandaag nog mijn Masterpiece van Maurice nog een servicebeurt gegeven.Zag er nog prima uit.Binnen kort is mijn chrono 7750 aan de beurt toe.:smiley:

XXoF Schreef:

:sunglasses: Hmm, is dat dan waarom ik liever op dit forum
zit?

Yup(pie), ik zit hier ook liever, Marc ! :wink: :wink: :wink:

Hallo,

Dit is ook waar ik nieuwsgierig naar ben.

Wat kost een service beurt aan een 7750?

Is dit bv veel duurder dan aan een uurwerk wat b.v in de hamilton viewmatic zit?

Gr,

Klaas

Hallo verzamelaars,

Ik heb mijn Rolex uit 78 helaas na een maand na koop,moeten laten repareren.
Dit is door Heetman gebeurd en er is veel aan onderdelen vervangen in het uurwerk. Verder hebben ze ook de wijzers vervangen, “glas”, kroon, netjes de kast en band schoongemaakt, garantie en een originele reisetui.
Dat alles voor € 595,00. Het is een hoop, maar ik ben dik tevreden, want hij loopt weer geweldig. Het ziet er verder uit als een nieuw horloge.

Ik denk dat dat de consequenties zijn van het hebben van een duur horloge.
Maar dat is een beetje met alle dure dingen. En daarbij komt ook de liefde voor
het horloge, heb je het er voor over.

Gr Ben