Na de post van shivani, begon het bij mij toch te knagen… onderhoud.
Laten jullie je horloge servicen (onderhoudsbeurt)? En doe je dit via een authorized dealer of bij een horlogemaker? Wat kost het je per keer?
Ik heb het pertinent nooit gedaan, maar het knaagt wel telkens in m’n achterhoofd. Die mooie klokjes verdienen het wel om eens in de watten te worden gelegd. Het is alleen een “kostbare zaak”.
Mijn beredening over de overweging om 't wel/niet te doen. Natuurlijk gaat het over mechanische horloges (automaat & handopwind).
– Als je een relatief goedkoop horloge hebt zou ik het niet doen. Ik bedoel, ik vind mijn Seiko Monster helemaal top. Maar 250 euro (of zelfs als iemand het voor 100 euro kan) vind ik teveel geld. Een nieuwe op de grijze markt kost rond de 150 euro. Tenzij je er echt onwijs emotionele waarde bij hebt.
– Als je meerdere goedkope horloges hebt, zou ik het helemaal laten.
– Als je 1 relatief duur horloge hebt, die je echt lang wilt gebruiken, dan zou ik het wel doen. Dan is die 250 (100) euro het me wel waard. Ik zou het wel uitstellen richting de 10 jaar. De meeste dure horloges houden 't wel goed uit. Je Longines kost op de grijze markt rond de 600 euro. Als je dat elke 5 jaar doet, dan kom je al op 250 x 3 = 750 euro. Misschien dat ie het na 15 zonder service begeeft (betwijfel het), dan kun je met de bespaarde servicekosten een nieuwe halen. Dus het is voor mij een rekensommetje. Kost je horloge 10.000 euro en is service 250, tja, dan zou ik wel iets vaker naar de horlogemaker gaan… want als die kapot gaat :X
– Heb je meerdere dure horloges… tja, dan is de vraag of je het risico neemt of je ermee kan leven dat er eentje het begeeft. Nogmaals, ik ken niet iemand die zwitserse uurwerken serviced voor rond de 100 euro. Maar stel je hebt 15 duurdere horloges. Service kost circa 250. Als je die in serviced kost je dat 15 x 250 = 3750. Als je dat elke 5 jaar zou doen, zou je ook elke 5 jaar een nieuw duur horloge kunnen kopen. Of natuurlijk meerdere goedkope :#
ik kom er niet achter of servicen is voor betrouwbaarheid (=stilstaan), of ook over kapot gaan (tandwielen/veren gaan kaduuk!).
ik denk dat het alleen over “betrouwbaarheid” gaat. lekkende pakkingen met corrosie tot gevolg is hier een uitzondering op. maar pakkingen kosten geen 250 EUR.
dus: laat maar tikken, en zie maar waar het schip strandt.
en vraag Robbie eens hoeveel 40jaar oude Seiko’s hij heeft die nog lopen en nooit geserviced zijn (zijn antwoord is waarschijnlijk: best veel! )
ik heb ehwatch ook wel eens een opmerking op zijn blog zien maken over een net geservicedtdtdte (zo, nu heb ik zeker een dt-fout) seiko: “zo, die kan er weer 50 jaar tegenaan!”
Ik laat ons huis eens in de 4 jaar schilderen en dit kost ons ongeveer 3000 Euro
Wij gaan er vanuit dat we er 30 jaar in blijven wonen maar als we het 30 jaar niet laten schilderen houden we 21000 Euro in onze zak (of zie ik iets over het hoofd)
Zou een horloge ook niet meer (innerlijke) slijtage gaan vertonen als je ze veel draagt ? Lijkt me logisch.
Nu, ik denk dat er hier veel horloge-ge…euh liefhebbers ( ) zitten die zoveel klokjes hebben dat elk horloge slechts enkele dagen per jaar wordt gedragen. Vraag is of dat je die dan om de 10 jaar moet laten servicen ???
Belangrijkste in deze zaak is hoe lang de olie het zal uithouden denk ik.
Is het dan niet voldoende om bij zulke horloges af en toe een beetje olie bij te geven ? Of zie ik het te simpel ?
Als je bv. 40 horloges hebt is het toch niet te doen om deze allemaal te laten servicen ?
Met 40 horloges zou het laten servicen om de 5 jaar wat overdreven zijn.
Maar een ieder van hier heeft denk ik wel een horloge voor dagelijks gebruik en verwacht dan ook dat deze de juiste tijd aangeeft.
Olie gaat naar verloop van tijd verharden en verliest zijn smerende werking door bv temp.verschillen en vervuiling maar ook de hoofdveer zal zijn kracht verliezen waardoor het horloge gaat achterlopen en ook zijn gangreserve zal hierdoor minder worden.
Het is ook niet voor niks dat Rolex bij een service de veerton,derde rad (het rad dat de kracht van de veerton naar de rest van het raderwerk overbrengt), de wisselaar/omkeerrad, rotorlager zal vervangen en elk onderdeel zal worden bekeken op slijtage.
Het oliën van het uurwerk gebeurt vaak met een aantal soorten olie (4) en vetten (3) Dit is allemaal om het uurwerk binnen de specs te laten lopen gedurende een periode van 4 tot 5 jaar.
Ik laat mijn horloge om de 3 jaar servicen niet omdat ik dit leuk vind maar ik wil dat hij 100% waterdicht is, op tijd loopt en niet elke week de tijd een paar minuten moet verzetten.
Als ik een auto koop en ik rij er 100.000 km zonder onderhoud te plegen, dan bespaar ik misschien wel 15.000 euro!
En dan? Auto afgeschreven, nieuwe kopen??
Marnix, ik vind je redenering nogal apart.
Lees je eerst even in, want het merendeel van je aannames klopt niet en data zijn onvolledig.
Enkele voorbeelden: ik betaal voor full service ca. 75 euro.
Geen 250 of 100.
Horloges lopen meestal geen 15 jaar, m.u.v. Seiko, Rolexen en soms wat ander spul. De meeste horloges gaan na ca 5-8 jaar flink afwijken.
Na 15 jaar ongeserviced gebruik zijn diverse onderdelen versleten. Je moet maar hopen die nog te kunnen krijgen.
Verder over het kopen van een nieuw horloge als het oude afgeschreven is: da’s gedrag van boekhouders, niet van liefhebbers… daarbij kijk je niet naar restwaarde. Na service is die Longines uit je voorbeeld ca. 400 euro waard.
Een mechanisch uurwerk is snel gekocht, maar om het ook te onderhouden is een heel andere zaak.Voor mij is het zinloos om een hele verzameling horloges te hebben waarvan er maar enkele zijn die precies lopen, omdat het te duur is om ze allemaal te onderhouden. Ik heb mijn Omega Seamaster 176.007 uit 1972 die ik een paar maanden geleden heb gekocht, in zijn doos liggen, omdat ik aan het sparen ben voor een volledige onderhoudsbeurt. Tot die tijd draag ik hem vrijwel niet meer, omdat ik niet zeker ben dat het uurwerk schade oploopt door gebrekkig onderhoud. Ik weet nu al dat de beurt op minimaal 400,-Euro uitkomt. Dat is dan wel inclusief polijsten van de kast.
E.e.a. zal worden uitgevoerd bij een bekende Omega expert in het zuiden van het land… Ook wil ik nog de wijzerplaat vervangen vanwege een beschadiging. Deze staat in bestelling bij Ofrei in USA. Ik realiseer me dat ik voor het uiteindelijke bedrag zeker een mooi nieuw uurwerk kan kopen, misschien wel twee, maar dat wist ik al toen ik de Omega kocht. Ik heb het er ook zeker voor over omdat ik het gewoon een fantastisch horloge vindt wat vaak zal gaan dragen. Ik heb liever een paar echt mooie horloge die helemaal mijn smaak zijn, als veel verschillende die ik uiteindelijk toch weinig draag, laat staan servicen.
In die zin kan ik de handtekening van Freddie (van het vintage forum) ook volledig onderschrijven:
Mijn horloge is een verlengstuk van mezelf!