Onderhoud

Hi,

Een vraagje aan jullie:

Wat doen jullie om je horloges in goede conditie te houden? Denk hierbij aan het schoonmaken van het glas en de band, metaal en leer.

Gebruiken jullie speciale poetsmiddeltjes of kan ik iets in mijn keukenkastje vinden wat ook geschikt is?

Ik hoor graag van jullie.

Cheers,
Paddy

Mijn waterdichte horloges met stalen of rubberband gooi ik af en toe in een bakje water met een flinke scheut gloor.Daarna flink afspoelen en hij is weer helemaal fris. Krasjes verwijder ik met doekjes van Cape Cod. Werkt prima. Glaasjes
maak ik schoon met een zelfde doekje als ik gebruik voor flatscreens en beeldschermen. leer vind ik niks want dat krijg je niet echt schoon.
Daar ik nog net geen smetvrees heb wil ik dus geen leer.
Gr,
L.R.

Bij mij ongeveer het zelfde behalve het chloor.

Ik gebruik gewoon een zachte spons of borstel met een beetje dreft of iets dergelijks even een schuimpje van maken met de handen en dan rustig het horloge schoonmaken.

Verder niets simpel!

Met de duikers houdt ik ze onder water en draai de ring een paar keer rond voor eventueel zand of vuil verder zoals boven beschreven.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Gelijk van dit topic gebruikmaken om ook maar iets te vragen:

Moet een rubberband nog speciaal onderhouden worden. Heb ooit meegemaakt bij een Citizen dat het rubber brak. Gelukkig na het duiken op de boot, niet in het water.

Wel altijd na duiken schoongemaakt met schoon (en niet zout) water.

Traveller69 Schreef:

Gelijk van dit topic gebruikmaken om ook maar iets
te vragen:

Moet een rubberband nog speciaal onderhouden
worden. Heb ooit meegemaakt bij een Citizen dat
het rubber brak. Gelukkig na het duiken op de
boot, niet in het water.

Moet je ook niet doen: duiken op de boot…:smiley:

Groet

Chloor: NIET doen! Zo verwijder je de smering van de rubber pakkingen, met name van de kroonpakking(en). Chloor tast ook de glaspakking aan. Eerlijk gezegd: Chloor - hoe verzin je het…!

Beste Peter,
zou je hier nog iets verder op in kunnen gaan?
De o-ringen zijn niet zo zeer het probleem. Deze kunnen met name goed tegen zeer zure en zeer alkalische schoonmaakmiddelen. Afspoelen of neutraliseren is dan natuurlijk wel van belang.
Spittend in de lijstjes kwam ik bij alle rubbersoorten een uitstekende bestendigheid tegen alcohol tegen. Lijkt me ideaal!

Zou dit in alle gevallen het smeermiddel aantasten?
Ik neem namelijk aan, dat dit siliconenvet is, wat volgens mij tegen alcohol kan.

Orisfan Schreef:

Traveller69 Schreef:

Gelukkig na het duiken op de boot, niet in het water.

Moet je ook niet doen: duiken op de boot…:smiley:

Haha, heel scherp, wat een kommaatje vergeten al niet tot gevolg heeft.
Maarreh, hoe doe jij dat dan met al je Orissen (mijn huidige duiker is ook een Oris, echter alleen nog nooit mee gedoken, wel gesnorkeld.)

Hoi,

Peter heeft gelijk. Chloor is veel en veel te drastisch voor een reguliere schoonmaakbeurt.
Bij normale schoonmaakbeurtjes gebruik ik gewone vaatwas, en een zacht borsteltje.
In combinatie met een zachte doek.
Naspoelen met enkel water, van ongeveer dezelfde temperatuur als het sopje.
In extreme gevallen maak ik de band los van de kast, die gaat dan in een ultrasoon triller met vaatwas en een klein scheutje alcohol erin.

De kast kan je dan heel mooi zonder bandje in hetzelfde sopje reinigen. Niet ultrasoon!

Groet,

Nico.

Weer wat geleerd. Geen cloor meer. Ik moet wel zeggen dat ik bleekmiddel gebruikte, dus gloorhoudend. Leek mij met een geschroefde kroon geen kwaad te kunnen.
Enfin, niet meer doen dus.
Gr,
Lone Ryder.

Traveller69 Schreef:

Orisfan Schreef:


Traveller69 Schreef:


Gelukkig na het duiken op de boot, niet in het
water.

Moet je ook niet doen: duiken op de boot…:smiley:

Haha, heel scherp, wat een kommaatje vergeten al
niet tot gevolg heeft.
Maarreh, hoe doe jij dat dan met al je Orissen
(mijn huidige duiker is ook een Oris, echter
alleen nog nooit mee gedoken, wel gesnorkeld.)

aangezien ik nauwelijks kan zwemmen zal mijn eerste duik ook gelijk mijn laatste worden…
Ik maak mijn horloges alleen maar schoon met een (bij sommige horloges bijgeleverd ) doekje. De horloges die wel smerig mogen worden, maak ik eigenlijk nooit schoon. En bij echt smerig werk doe ik gewoon geen horloge om.
Maar een product als chloor zou ik nooit gebruiken, dan liever een niet schoon klokkie…

Groet
Herman