onderhoud

Hoi medeforumlezers,

Even over het onderhoud van een Eta automaat , is er bij een automaat met praktisch geen complicaties ook minder snel onderhoud nodig ? lijkt me eigenlijk best logisch ( minder spanning / wrijving in het uurwerk ) Ik draag mijn Certina day/date nu tegen de twee jaar , dus kan nog wel paar jaartjes wachten lijkt me. En wanneer laten jullie je horloge testen op waterdichtheid ?? moet dat echt ieder jaar , of hangt dit af van hoeveel atm het klokje heeft ( deze is 20 atm ) ik hou m vaak aan onder de douche , vandaar de vraag.

sanderCertina Schreef:

Hoi medeforumlezers,

Even over het onderhoud van een Eta automaat , is
er bij een automaat met praktisch geen
complicaties ook minder snel onderhoud nodig ?
lijkt me eigenlijk best logisch ( minder spanning
/ wrijving in het uurwerk ) Ik draag mijn Certina
day/date nu tegen de twee jaar , dus kan nog wel
paar jaartjes wachten lijkt me. En wanneer laten
jullie je horloge testen op waterdichtheid ?? moet
dat echt ieder jaar , of hangt dit af van hoeveel
atm het klokje heeft ( deze is 20 atm ) ik hou m
vaak aan onder de douche , vandaar de vraag.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAYE4U8Q-D.jpg

Minder complicaties idd minder onderdelen. Maar het hangt denk ik ook af van de complicatie. Afgezien daarvan blijven de andere ‘standaard’ onderdelen wel onderhevig aan slijtage. Dus hoeveel precies… zou het niet durven zeggen. Meestal houdt men het gemiddeld preventief op een jaartje of 5 a 7 voor een basic klokje.
Ben wel benieuwd hoe het zit met een perpetual calendar of een astrolabium ofzo.

En testen op waterdichtheid? De meeste van m’n klokjes komen hooguit een paar spetters van een kraan tegen, die laat ik niet testen. De toolklokjes zoals een G-shock ook niet. Wanneer die op zijn, zijn ze voor mij op. En na 15 jaar is er nog geen 1 ‘op’ door WR problemen.
Eigenlijk m’n daily beater laat ik eens om het jaar testen.

Douchen blijft een hekel punt, vanaf welke wr kan dat wel of niet? Met 200 meter wr moet douchen zeker kunnen! Ik zou kijken bij een juwelier hoeveel het kost om te laten testen, als dat een tientje in het jaar is; waarom niet?

Betreft onderhoud: volgens mij (maar correct me if i’m wrong) heeft onderhoud te maken met het voorkomen van slijten van tandwieltjes. Bij elk mechanisch horloge wordt dus aangeraden om elke 5 jaar een beurt te geven ivm het uitdrogen van de olie. Of je dan 10 of 100 onderdelen hebt, de olie droogt uit en moet ververst worden om slijtage tegen te gaan.

Ik doe mijn horloge af onder de douche, ben ik nu vreemd?

Wellicht tijd voor een poll.

Wie houdt:

zijn horloges aan onder de douche?
zijn bril op onder de douche?
zijn ondergoed aan onder de douche?
zijn sokken aan onder de douche?
zijn kleding aan onder douche?
zijn schoenen aan onder de douche?
zijn jas aan onder de douche?
zijn paraplu op onder de douche?
zijn douche voor gezien?

Mauzer Schreef:

Douchen blijft een hekel punt, vanaf welke wr kan
dat wel of niet? Met 200 meter wr moet douchen
zeker kunnen! Ik zou kijken bij een juwelier
hoeveel het kost om te laten testen, als dat een
tientje in het jaar is; waarom niet?

verschilt volgens mij ook per merk en periode. oudere horloge beweren bij 30m al mee te kunnen zwemmen. tot n aantal jaren terug was dat pas vanaf 50m, want 30m was ineens alleen nog maar tegen spetters. en onlangs was ik al genruiksaanwijzingen/folders tegengekomen waarbij werd aangegeven dat pas vanaf 100m mee gezwommen kan worden, want 50m was ineens… je raadt t al.
overigens waren er vroeger al vanaf 150m en nog langer geleden nog minder bestempeld als duiker. maar ja tijden en specs/(iso) normen veranderen…

overigens geldt dit alles voor de waterdruk waar ie tegen bestendig is. zeep, douchegel, shampoo en andere vetoplossende middelen zijn dacht ik niet bepaald lekker voor de pakkingen. die kunnen daardoor eerder water doorlaten.

Nu we het er toch over hebben. Ik heb het vermoeden dat voor 20bar WR testen je naar de fabrikant of servicecenter van de fabrikant moet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn de ervaring hebben met alternatieven.

Gr.
Han

Hoi,

Gewoon af doen. Waarom het risico nemen.

Elf.

Ik kan me vergissen maar is het niet zo dat zeep uiteindelijk een negatieve invloed heeft op de waterdichtheid? Ik zou hem gewoon afdoen.

Ik draag mijn waterdichte horloges al jaren probleemloos onder de douche. Nooit iets mogen merken van problemen door zeep of wat dan ook. Is het zout in zeewater niet nog veel schadelijker dan?

Han R Schreef:

Nu we het er toch over hebben. Ik heb het
vermoeden dat voor 20bar WR testen je naar de
fabrikant of servicecenter van de fabrikant moet.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn de ervaring
hebben met alternatieven.

Gr.
Han

volgens mij hangt dat af vh testapparaat wat ze in huis hebben. ben juweliers en horlogeries tegengekomen met n metertje tot 50m. die willen/kunnen niet verder garanderen dan dat je er mee kunt pootje baden.

maar een tijdje terug vertelde ruud v clockwise dat ie ook duikhorloges kon testen, weet alleen niet of t 200m of meer was.

Er zijn volgens mij bepaalde duikers waarvan gezegd of beschreven wordt dat ze aardige temperatuur schommelingen aan kunnen.

Dat zijn er een handjevol.

Duiken tot op grote diepte is iets anders dan heet douchen of je horloge omhouden in de sauna.

Is niet goed voor een horloge.

Dus de mijne gaat altijd af.

Groeten.

Noel.

Hoi,

Zo wie zo kunnen duikers uit titanium al weer wat beter tegen temperatuur schommelingen t.o.v. hun stalen broeders en zusters.

Elf.

n visser Schreef:

Er zijn volgens mij bepaalde duikers waarvan
gezegd of beschreven wordt dat ze aardige
temperatuur schommelingen aan kunnen.

Dat zijn er een handjevol.

Duiken tot op grote diepte is iets anders dan heet
douchen of je horloge omhouden in de sauna.

Is niet goed voor een horloge.

Dus de mijne gaat altijd af.

Groeten.

Noel.

Dank voor alle ( serieuze ) antwoorden, maar de vraag was niet of ik mijn horloge aan mag doen onder de douche , maar hoe vaak en of jullie m laten testen , verder was ik benieuwd of een horloge met weinig complicaties ook langer zonder onderhoud kan.
Ik begrijp dat als je een horloge met lederen band hebt , of een ouder klokje , of een spatwaterdicht exemplaar je niet onder de douche je horloge aan moet houden.
Mijn Certina DS (double securety) met verstevigde kast en 3 afdichtingen in de schroefkroon en met stalen band ,moet echt wel tegen een douchebeurtje kunnen zo nu en dan , anders heb ik het verkeerde horloge gekocht.:stuck_out_tongue: Alleen ik hoor m wel te laten testen op WD zo nu en dan , vandaar de vraag over het laten testen.
Ik heb van die dunne witte stoffen handschoenen van mijn werk meegenomen die ik na een douche met horloge aantrek , en ff t klokje goed droog wrijf , waarna die weer blinkt als een nieuwe.:~
Dit is dus de reden van het horloge aan houden onder de douche zo nu en dan.

sanderCertina Schreef:

Mijn Certina DS (double securety) met verstevigde
kast en 3 afdichtingen in de schroefkroon en met
stalen band ,moet echt wel tegen een douchebeurtje
kunnen zo nu en dan , anders heb ik het verkeerde
horloge gekocht.:stuck_out_tongue: Alleen ik hoor m wel te laten
testen op WD zo nu en dan , vandaar de vraag over
het laten testen.
Ik heb van die dunne witte stoffen handschoenen
van mijn werk meegenomen die ik na een douche met
horloge aantrek , en ff t klokje goed droog wrijf
, waarna die weer blinkt als een nieuwe.:~
Dit is dus de reden van het horloge aan houden
onder de douche zo nu en dan.

als je t zekere voor t zekere wilt nemen, zou ik denken om em elk jaar te testen op wr op 200m, elke 3 jaar alle pakkingen wisselen, elke 6 jaar service. vermoed (!) dat de pakkingen t ook met douchen wel 3 jaar uithouden.

of n andere strategie is elk jaar testen, elke 5 jaar n servicebeurt en dan ook alle pakkingen laten verwisselen.

"als je t zekere voor t zekere wilt nemen, zou ik denken om em elk jaar te testen op wr op 200m, elke 3 jaar alle pakkingen wisselen, elke 6 jaar service. vermoed (!) dat de pakkingen t ook met douchen wel 3 jaar uithouden.

of n andere strategie is elk jaar testen, elke 5 jaar n servicebeurt en dan ook alle pakkingen laten verwisselen."

Tsja dacht al dat dit wellicht ieder jaar laten doen t veiligste is , vraag me dan alleen nog af wat het nut van zo een test is ( zolang er geen water in loopt is ie waterdicht) en de pakkingen en andere afdichtingen kunnen vast niet gecontroleerd worden. Of zie ik dit verkeerd , en kunnen ze met zo een test wel vaststellen hoe het met de pakkingen staat ?

Sorry hoor, ik heb nu al jaren waterdichte duikers gehad. Nooit laten testen, pakkingen laten vervangen bij service na een jaar of zes. Nooit enig probleem mogen ondervinden, ook niet na 6 jaar douchen.

sanderCertina Schreef:

vraag me dan alleen nog af
wat het nut van zo een test is ( zolang er geen
water in loopt is ie waterdicht) en de pakkingen
en andere afdichtingen kunnen vast niet
gecontroleerd worden. Of zie ik dit verkeerd , en
kunnen ze met zo een test wel vaststellen hoe het
met de pakkingen staat ?

Bij zo een test kunnen ze dacht ik meten of de pakkingen van het klokje lucht doorlaat. Als het al lucht door laat, laat het potentieel ook water door en zijn ze hoognodig aan vervanging toe.

marnix.moed Schreef:

sanderCertina Schreef:

vraag me dan alleen nog af
wat het nut van zo een test is ( zolang er geen
water in loopt is ie waterdicht) en de
pakkingen
en andere afdichtingen kunnen vast niet
gecontroleerd worden. Of zie ik dit verkeerd ,
en
kunnen ze met zo een test wel vaststellen hoe
het
met de pakkingen staat ?

Bij zo een test kunnen ze dacht ik meten of de
pakkingen van het klokje lucht doorlaat. Als het
al lucht door laat, laat het potentieel ook water
door en zijn ze hoognodig aan vervanging toe.

Dank je , weer wat geleerd :~