Wel, zag dat mijn naam eerbiedig werd genoemd in dit topic en zie de vraag over een servicebeurt voor een15 jaar oude JLC reverso.
Peter geeft aan dat ik JLC adem, maar schrijft gelukkig ook dat ik er zin in moet hebben om een dergelijke klus te doen.
Tja, een apart horloge met complicaties van een gekende manufactuur is al prijzig in de aanschaf. Het onderhouden ervan kost dan ook veel meer dan een simpel horloge. De bezitter zal dan toch zeker moeten weten dat een complicatie als deze van een hoger segment niet even kan worden onderhouden door een standaard horlogemaker.
Het antwoord van @Horloge24 is al duidelijk genoeg en spreekt voor zich. Dit soort objecten zijn nu niet direct simpel uit te voeren. Vakmanschap, kennis, de juiste gereedschappen en in dit geval ook gecertificeerd zijn om aan een dergelijk horloge te mogen en kunnen werken. Ik weet dat Horloge 24 dat allemaal zeker in huis heeft.
En nogmaals even voor de duidelijkheid, ik ben wel horlogemaker maar werk uitsluitend aan vintage horloges van bepaalde manufacturen waaronder o.a. JLC en dan ook nog ouder dan 1980. Ik heb geen JLC certificaat, maar wel de expertise van de vintage horloges, met name JLC, waar ik aan werk en wat ook prettig is, inmiddels heel veel onderdelen van vintage JLC horloges in mijn laatjes die bijna of helemaal niet meer te vinden zijn.
En zoals @PeterLC al aangeeft ook nog als ik er zin in heb.
Intussen blijf ik hopelijk nog wat jaartjes ademen.
Ik adviseer de vraagsteller dan ook om een dergelijk horloge zeker niet door een willekeurige iemand te laten onderhouden die het voor een klein bedrag eventueel zou willen doen.
Meerdere keren krijg ik horloges in handen die niet direct deskundig zijn behandeld, kennelijk heeft er dan iemand aan gezeten die geen reparatie heeft uitgevoerd maar meer roeiend door het uurwerk is gegaan waardoor er soms een slagveld is achtergelaten.
Ik heb hierboven al aangegeven wat er nodig is om dit soort complicaties probleemloos en correct uit te voeren.
En ja heer @palok ik zou toch even contact opnemen met @Horloge24, Het zou zonde en zeer jammer zijn als een dergelijk fraai JLC exemplaar vroegtijdig gaat hemelen.
dixi