Onderhoudsinterval ETA28XX uurwerken

Hoi Ralph,

Nog even inzake jouw laatste vraag van gisteren naar horlogemakers. Ik zie dat er inmiddels al een paar namen zijn genoemd. Dit zijn zeer bekende en betrouwbare adressen. Er schijnt hier op het forum ook een lijst van horlogemakers in Nederland te staan ergens. Ik vond hem niet, maar ben niet zo handig met zoeken :grin:

Er is hier ook een rubriek ā€˜Ervaring met horlogemakersā€™; als je die eens gaat bekijken, kom je snel de namen van verschillende horlogemakers tegen en de ervaringen die forumleden met ze hebben.

Ik heb met best veel verschillende horlogemakers zaken gedaan. De ene keer meer naar tevredenheid, dan de andere keer. Hier op het forum zijn er ook een heel stel, amateurs en professionals. Lees die rubriek maar over de horlogemakers. :relaxed:

Het is voorlopig niet aan de orde voor je. Eerst dat klokje kopen en van gaan genieten!

Veel succes! :relaxed:

1 like

Wat onderhoud betreft, zullen er heel wat verhalen de ronde doen.
Wanneer je een horloge aan een servicebeurt moet onderwerpen, is ook al vaker aan de orde geweest.
Een enkele keer wordt geadviseerd om dat stellig om de 7-10 jaar te laten doen, maar meestal krijg je het advies om de gangreserve en de nauwkeurigheid in de gaten te houden ongeacht het aantal ā€œlopendeā€ jaren.
Ik heb laatst de JubileumElka van mijn vader door Vouwfietser laten servicen.
Het horloge is van 1958 en had nog nooit een servicebeurt gehad. Het liep als een tierelierā€¦Ook nu hoor. AndrĆ© heeft uitstekend werk verricht. Het tikgeluid is alleen na de servicebeurt anders.
Nu draag ik een OriĆ«nt van mijn overleden broer. Ook nog nooit een servicebeurt gehad. Het horloge loopt 5-7 seconden per week voor en heeft voor zover ik dat weet dit ook zo ongeveer al die tijd gedaan(46 jaar)ā€¦Is het dan verstandig om deze gewoon te laten lopen?
Als je regel 3 en 4 van hierboven leest, zou ik het gewoon moeten laten lopen.
Maar hoe is zoiets in Godsnaam dan mogelijk?

Tja, dat zijn vreemde dingen.
Zo heb ik een Ancre van mijn opa, loopt per week een half minuutje voor.
Het horloge stamt uit eind jaren zestig en heeft zover ik weet nog nooit
een service gehad.
Mijn opa leeft ondertussen niet meer maar het klokje tikt vrolijk verder.
Het uurwerk is een PUW 1560 automatic.

Maar laat jij zoiets dan gewoon lopen of maak je je zorgen om een evt service-beurt?

@Jo1953
Ik draag hem niet vaak.
Laatst nog wel op een korte vakantie van een week en toen
verbaasde ik me over de nauwkeurigheid.
Met de reserve zit het ook wel goed hoewel het me opvalt als
je het klokje handmatig opdraait de main spring een beetje
stroef aanvoelt naar het einde toe.
Maar een week non stop dragen is dus geen probleem, we
laten het maar even zo :wink:

1 like