Onderhoudsinterval ETA28XX uurwerken

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af wat het gemiddelde onderhoudsinterval van een ETA28XX uurwerk is. De reden dat ik dit vraag is omdat ik de mogelijkheid heb om een Tissot Le Locle, die vanaf de buitenkant gezien in een hele goede staat verkeert, over te nemen. Het horloge is door de huidige eigenaar in januari 2014 nieuw bij een Juwelier aangeschaft en komt met een complete set. Het horloge is inmiddels dus 3.5 jaar oud. Ligt een grote onderhoudsbeurt op de loer of kan hij er nog wel een of twee jaar tegenaan?
Alvast heel erg bedankt!

Gr. Ralph

Hieronder nog even wat foto’s van het horloge waarover het gaat.

1 like

Volgens mij om de 10 jaar.

2 likes

Bij mij bekend so correct me if I’m wrong.
Een volledige onderhoudsbeurt als je merkt dat hij meer dan een seconde of 10 per dag achter loopt. Of aanbevolen om de 5/6 jaar een onderhoudsbeurt.

1 like

Deze kan nog wel 3,5 jaar mee.
De ETA’s gaan langzamer lopen als de olie verouderd.
Dan wordt het tijd voor een service.

1 like

Tot ie wat minder gaat lopen, ik zou me nu nog geen zorgen maken. Je kan de amplitude laten meten om te kijken of er onderhoud nodig is.

1 like

Niet per se. Ligt vooral aan wat de amplitude is, niet hoe goed het horloge de tijd bij houd.

5-10 jaar is volgens mij gangbaar voor deze uurwerken. O.a. afhankelijk van hoe vaak het horloge word gedragen bijvoorbeeld.

3 likes

Valt de amplitude niet samen met hoe goed hij de tijd bijhoudt?
En als hij niet vaak gedragen wordt is de kans dat de olie indroogt groter

1 like

Die vallen niet per se samen. Er zijn genoeg horloges die met een lage amplitude nog prima op tijd lopen. Ook andersom kan het geval zijn als een horloge bijvoorbeeld gemagnetiseerd geraakt is.

Ik bedoel het juist andersom. Als een horloge bijvoorbeeld iedere dag gedragen word of de hele tijd op de winder zit is vaker service nodig dan een horloge dat bijvoorbeeld 1 dag in de week alleen op een zondag gedragen word.

3 likes

Moderne smeermiddelen gaan tegenwoordig zo’n 8 tot 10 jaar mee.

3 likes

En een Tissot Le Locle uit 2014 had hoogstwaarschijnlijk ook moderne smeermiddelen?

Ik weet niet wat ze in de fabriek gebruiken maar waarschijnlijk hitech spul.
Horlogemakers maken veel gebruik van smeermiddelen van Moebius.

1 like

Iedereen bedankt voor de vlotte reacties. Zo te horen kan het onderhoud hoogstwaarschijnlijk nog wel even wachten. Als het horloge morgen bij het bezichtigen er net zo goed uitziet en aanvoelt als de foto’s en de verkoper doen beweren hebben we morgen wellicht een nieuw NA topic.:grin::+1:

3 likes

Zowel ETA als Moebuis behoren tot de Swatch Group dus het zal me niets
verbazen als ze bij de ETA productie gebruikmaken van Moebius middelen.

1 like

Geen zorgen over maken in dit geval.:relaxed: Als het klokje serieus achter begint te lopen én de gangreserve (kan je zelf heel eenvoudig meten) loopt ook zichtbaar terug, dan is het tijd om eens bij b.v. een van de hier bekende horlogemakers langs te gaan. Die kunnen dan heel gemakkelijk beoordelen of een service noodzakelijk is. In jouw geval duurt dat minstens nog een paar jaar en wellicht zelfs langer dan ‘een paar’ :relaxed:

1 like

En áls dat onderhoud t.z.t. dan een keer aan de orde komt, dan is dat met het ETA uurwerk geen enkel probleem en ook niet kostbaar! DUS: als je het horloge graag wilt hebben: kopen! :+1:

1 like

Die onderhoudsbeurt duurt nog jaren dat is een ding wat zeker is en wat Klokkengek zegt, kost de wereld niet.
Goed bekijken het horloge. Heb zelf ooit een Breitling gekocht waarbij buiten bleek dat ik een kras op het glas gemist had die ik in het zonlicht wel zag. Zo’n fout maak je maar een keer.
Koop je hem, dan wens ik je veel draagplezier toe!

2 likes

Top! Klinkt goed. Even met het oog op de (gelukkig niet nabije) toekomst. Wat kost een onderhoudsbeurt aan een ETA uurwerk? En wie zijn de personen op dit forum waar je het beste heen kan gaan? :slight_smile:

1 like

@RLC
Het ligt er een beetje aan waar je woont.
Ik zelf zou me voor een service aan een ETA2824 bijv. wenden tot
Hub Hannemann te Kerkrade hij is ook lid van HF dus je kunt hem
tzt een PBtje sturen voor prijsopgave.

2 likes

Bij Wesselink & Vreeker in Alkmaar ben je voor 125 euro klaar voor dit uurwerk. Heb je ook meteen een van de beste horlogemakers van NL

2 likes

@Drex zei het al, lopen in de gaten houden.

Ik zit er zelf over te denken om zo’n chinees timegraphertje te scoren van eBay of Aliexpress, alsmede een druktestertje.

Als je dan ziet dat de WR niet meer in orde is kun je pakkinkjes laten vervangen, en als je dan ziet dat hij onregelmatig begint te lopen kun je 'm op service sturen. :slight_smile:

1 like