Heb met mijn Meistertaucher enkel nog gesnorkeld, ook omdat mijn vriendin nog geen duikbrevet heeft - maar misschien komt daar dit jaar verandering in.
Doorslaggevend bij aankoop was voornamelijk het ontwerp en uitstraling 
Heb met mijn Meistertaucher enkel nog gesnorkeld, ook omdat mijn vriendin nog geen duikbrevet heeft - maar misschien komt daar dit jaar verandering in.
Doorslaggevend bij aankoop was voornamelijk het ontwerp en uitstraling 
martin11383 Schreef:
Oeh, duiken met de Riseman⦠Hoe was dat? Wil
ik
ook gaan doen van het voorjaar (duikbrevet
halen
in Brazil en de Riseman meenemen)
Hij is natuurlijk 200 mtr waterdicht maar geen
"divers 200 mtr".Martin.
Gelukkig is 200meter hetzelfde als divers
200meter. Dan eigenlijk nog gewoon 20atm.Snap verder wel wat je bedoeld hoor!
OK, ik was er namelijk niet helemaal zeker van. Had zoiets eens gelezen. (over 20 atm en divers 20 atm)
Maar bedankt voor de opheldering, dan kan de Riseman nu gewoon mee. 
Bidle Schreef:
martin11383 Schreef:
Oeh, duiken met de Riseman⦠Hoe was dat?
Wil
ikook gaan doen van het voorjaar (duikbrevet
halen
in Brazil en de Riseman meenemen)
Hij is natuurlijk 200 mtr waterdicht maar
geenādivers 200 mtrā.
Martin.
Gelukkig is 200meter hetzelfde als divers
200meter. Dan eigenlijk nog gewoon 20atm.Snap verder wel wat je bedoeld hoor!
OK, ik was er namelijk niet helemaal zeker van.
Had zoiets eens gelezen. (over 20 atm en divers 20
atm)
Maar bedankt voor de opheldering, dan kan de
Riseman nu gewoon mee.
Ja hoor, geen probleem. Zelf neem ik ze mee vanaf 30atm, maar dat is uit, overdreven voorzichtigheid.
Korte uitleg m.b.t. de atmās
Stel het horloge kan idd precies 20atm aan. (Normaal gesproken is dit volgens enkele normen, mits het horlogehuis zich daar aan meet, altijd 25% meer.) En er staat 200meter op dan kan het horloge niet 200meter diep. De atm zegt namelijk iets over druk en op 200meter heb je 20atm druk op je horloge als het horloge niet beweegt. Omdat het destijds makkelijker was en waarschijnlijk commercieel verstandig is men ook de bijbehorende meters op de horloges gaan afbeelden.
Echter omdat jij met je armen bewegingen maak genereer je extra druk op het horloge. En dezelfde beweging op 30 meter diepte als op bijvoorbeeld 5 meter diepte maakt een groot verschil m.b.t. de extra druk die je genereerd.
Zo is dien je zwemmen ook niet te onderschatten want als je bijvoorbeeld de borstcrawl doet dan glijdt je hand netjes in het water maar je horloge krijgt elke keer een flinke klap te verwerken.
Jaeger heeft bijvoorbeeld in zijn handleiding staan bij de duikers (ook de 100atm) dat je er niet mee van de kant het water in kan springen.
Enfin, lang verhaal kort⦠de Riseman kan gewoon mee onder water.
Mijn duikers zijn echte ādesk-diversā. Zelf bij het handenwassen gaan ze af. 
Met uitzondering van mijn Mudman. Die gaat mee de plomp in.
Bidle,
Dank voor de uitleg.
Ook met cliffdiving moet je oppassen.
Ook met cliffdiving moet je oppassen.
Cliffdiving? Dus gewoon van (grote) hoogte de zee in duiken/springen?
Dat is inderdaad niet zo best voor je horlogeā¦
Bovendien is de 20 bar (of 20 atm) slechts bij een constante temperatuur en inderdaad een geleidelijk drukverschilā¦
Ja, en met een gevaarlijke combinatie van zout water, grote hoogte en rotsen.
Niet alleen riskant voor horloges.
En vanavond een oude, kapotte Casio Sea Pathfinder (SPF-60) opgeknapt. Nieuw binnenwerk er in + een nieuwe sensor. Het vorige binnenwerkje was compleet kapot gegaan omdat er water binnen was gekomen (vanwege een kapotte pakking, waarschijnlijk ontstaan bij/na een batterij wissel bij een āofficiele Casio dealerā, getuige het verhaal van de vorige eigenaar.) Heb het horloge nu voor de zekerheid ook maar meteen vol met olie laten lopen. Dan komt er in ieder geval niet gauw nog een keer water bij het binnenwerkā¦
Dit klokje heb ik echt speciaal voor het duiken aangeschaft, vanwege de dieptemeter en automatische registratie van duiktijd, geheugen voor maximum diepte en watertemperatuur op de maximum diepte.
Verder vind ik het niet speciaal een mooi ding.
Ook raar is dat hij officieel maar een wr van 100m heeft. Eigenlijk niet genoeg om mee te duiken dus, maar wel allerlei speciaal op duiken gerichte functies waaronder dus een dieptemeter die werkt tot 30 m.
Las op internet wel dat mensen er zonder problemen mee gedoken hebben.
En ik hoop dus dat de olievulling ervoor zorgt dat de waterbestendigheid sowieso geen probleem meer zal zijn.
En vanavond een oude, kapotte Casio Sea Pathfinder
(SPF-60) opgeknapt. Nieuw binnenwerk er in + een
nieuwe sensor. Het vorige binnenwerkje was
compleet kapot gegaan omdat er water binnen was
gekomen (vanwege een kapotte pakking,
waarschijnlijk ontstaan bij/na een batterij wissel
bij een āofficiele Casio dealerā, getuige het
verhaal van de vorige eigenaar.) Heb het horloge
nu voor de zekerheid ook maar meteen vol met olie
laten lopen. Dan komt er in ieder geval niet gauw
nog een keer water bij het binnenwerkā¦Dit klokje heb ik echt speciaal voor het duiken
aangeschaft, vanwege de dieptemeter en
automatische registratie van duiktijd, geheugen
voor maximum diepte en watertemperatuur op de
maximum diepte.
Verder vind ik het niet speciaal een mooi ding.Ook raar is dat hij officieel maar een wr van 100m
heeft. Eigenlijk niet genoeg om mee te duiken dus,
maar wel allerlei speciaal op duiken gerichte
functies waaronder dus een dieptemeter die werkt
tot 30 m.Las op internet wel dat mensen er zonder problemen
mee gedoken hebben.
En ik hoop dus dat de olievulling ervoor zorgt dat
de waterbestendigheid sowieso geen probleem meer
zal zijn.
Bij de meeste horloges neem ik het met een korreltje zout. Zo had ik per ongeluk een keer een horloge met daarop 30m diep per ongeluk mee de diepte (~25m) in genomen. Niks mee gebeurd!
Enkel bij sommige wil je het risico niet lopen⦠zag laatst een Rolex die was ondergelopen⦠pakkingen waren na 15 jaar niet meer wat ze waren, tja dat is gewoon niet handig!
Zondag in Brussel gedoken bij NEMO33, waar het voverigens 35 meter diep is. Niet gek voor eem āzwembadā 

en de SD was erbij uiteraard

hans
ik heb mijn citizen om gehad (foto1) tijdens het halen van mijn duikbrevet, daarna helaas niet meer in de gelegenheid geweest te gaan duiken. Wel eind vorig jaar nog een citizen aangeschaft met duiklogfunctie voor 4 duiken.(foto2) Overigens zie ik bij duikcomputers ook wel eens een andere waterdichtheid vermeld staan dan je zou verwachten. Ik heb eens een suunto voorbij zien komen en daar stond gewoon op dat ie tot 80m kon. Valt me wel tegen dat je met een Jeager le Coultre van 100atm (1000!meter) niet eens van de kant af mag springenā¦6K + neertellen voor een duiker en nog oppassen met borstcrowl;)>X

Ja, die gebruik ik ook naast mijn duikcomputer.

hans