Onderzoekskosten Breitling

Goede middag,

mag een dealer/servicecenter zonder vooraf gemeld te hebben onderzoekskosten in rekening brengen?

Betreft een Breitling waar de kroon van is afgebroken (zie topic “hoge reparatiekosten Breitling” in deze Forumlijst)

Ja dat mag.
Wanneer een opdracht is gegeven door de klant om een prijsopgave te verzorgen
mag bij een niet-accoord een bedrag in rekening worden gebracht.
Het is aan de opdrachtgever om te informeren of hier kosten aan zijn verbonden.
Het verdiend aanbeveling om de klant door desbetreffende dealer geïnformeerd te worden.

De meeste onafhankelijke reparatie ateliers en juweliers die met deze ateliers werken
doen dit doorgaans kostenloos.

Ik denk toch als je iets ter reparatie aanbied of het nu een horloge is of iets anders is en je laat het vervolgens niet repareren .
Dat je toch zeker onderzoek kosten voor moet betalen, dat is mijn mening .

harb Schreef:

Ik denk toch als je iets ter reparatie aanbied of
het nu een horloge is of iets anders is en je laat
het vervolgens niet repareren .
Dat je toch zeker onderzoek kosten voor moet
betalen, dat is mijn mening .

Inderdaad, is niet alleen in de horlogebranche zo. Als je DVD speler buiten de garantietermijn is en je biedt em ter reperatie aan, ben je vaak al onderzoekskosten kwijt. Die kunnen soms dus zelfs hoger uitvallen dan het product zelf >X

De eerste keer toen ik er van hoorde was ik ook verbaasd. Soms zijn er kleine bedrijfjes die er niets voor in rekening brengen, maar onderzoekskosten bij niet akkoord (tot reparatie) is blijkbaar gebruikelijk.

Helaas is het vaak niet de juwelier die dit rekent, maar Breitling zelf (of Omega of any other).
Kan behoorlijk in de papieren lopen.

Het is wel zo netjes om vooraf de kosten door te geven, maar ik bedenk mij dat wij dit ook niet doen.

Op de service afdeling waar ik leiding aan geef (landmeetkundige optische apparatuur en GPS), hanteren we ook onderzoekskosten. En de klant heeft in principe 3 opties:

  1. Reparatie tegen de geoffreerde kosten
  2. Afzien van reparatie, defecte item retour onderzoekskosten betalen
  3. Afzien van reparatie, item blijft bij ons achter, kleine bijdrage voor de verwijdering betalen.

En eigenlijk hoor ik nooit een klant over de onderzoekskosten, als je iets ter reparatie buiten de garantie afgeeft dan is het logisch dat je onderzoekskosten betaald. Is alleen vervelend als je dan toch maar niet wil laten repareren.

Vr. Groeten,
Herman

Edox Schreef:

Het is wel zo netjes om vooraf de kosten door te
geven, maar ik bedenk mij dat wij dit ook niet
doen.

Op de service afdeling waar ik leiding aan geef
(landmeetkundige optische apparatuur en GPS),
hanteren we ook onderzoekskosten. En de klant
heeft in principe 3 opties:

  1. Reparatie tegen de geoffreerde kosten
  2. Afzien van reparatie, defecte item retour
    onderzoekskosten betalen
  3. Afzien van reparatie, item blijft bij ons
    achter, kleine bijdrage voor de verwijdering
    betalen.

En eigenlijk hoor ik nooit een klant over de
onderzoekskosten, als je iets ter reparatie buiten
de garantie afgeeft dan is het logisch dat je
onderzoekskosten betaald. Is alleen vervelend als
je dan toch maar niet wil laten repareren.

Vr. Groeten,
Herman

Redelijkerwijs kun je het wel verwachten, maar soms schik je er wel van. Ik geef even een extreem voorbeeld: je hebt een DVD speler die 60 euro kostte. Nu doet er een knopje het power knopje het niet meer. Die zal misschien voor een paar euro verholpen kunnen worden denk je. Offerte voor reparatie blijkt 5 euro voor knopje, 50 euro voor loon. Onderzoekskosten bedragen 40 euro als je em niet laat repareren. Dan kun je wel even schikken. Als je dat van te voren had geweten, zou je misschien maar het standby knopje op je afstandsbediening gebruiken.
Of gewoon de stekker eruit trekken :+

Arno, stel dat jij op een reparatieafdeling werkt en jouw baas betaalt alleen salaris over de reparaties die doorgang mogen vinden.
Als 20 procent van de offertes geen doorgang vindt, zou er 20% salaris worden ingehouden.
Om die 20% gemaakte kosten niet om te slaan naar die andere 80%, worden daar onderzoekskosten voor in rekening gebracht.
Jouw baas en jij kunnen immers niet van de lucht leven.

Feit blijft wel dat het netjes zou zijn, de klant vooraf te informeren.

Hoeveel waren die onderzoekskosten eigenlijk?

jantje.vlaam Schreef:

Hoeveel waren die onderzoekskosten eigenlijk?

+1

Ook al is het toegestaan… ik vindt het in rekening brengen van onderzoekskosten echt het toppunt van arrogantie!

Ik was al begonnen met het typen van uitleg, maar dan wordt het een stuk tekst waarin menigeen op een kwart toch al afhaakt :wink:

Er zijn toch kosten gemaakt… Horloge is vermoedelijk ingeleverd bij een juwelier. Dus 2 x verzendkosten + een horlogemaker die eea openmaakt en inspecteert.

Anders gezegd, wij (in de wtb) rekenen het ook. Een monteur hier kost tussen de € 70,-- en € 140,-- per uur. Als die een dag of soms meerdere dagen zoet is met het demonteren en inspecteren dan lopen de kosten snel op.

In dit geval is het zuur, vanwege de voorgeschiedenis. De juwelier stelt zich erg klant onvriendelijk op.

Hoeveel zijn de onderzoekskosten als ik vragen mag?

gr Ron

Sander Schreef:

Er zijn toch kosten gemaakt… Horloge is
vermoedelijk ingeleverd bij een juwelier. Dus 2 x
verzendkosten + een horlogemaker die eea openmaakt
en inspecteert.

Anders gezegd, wij (in de wtb) rekenen het ook.
Een monteur hier kost tussen de € 70,-- en €
140,-- per uur. Als die een dag of soms meerdere
dagen zoet is met het demonteren en inspecteren
dan lopen de kosten snel op.

In dit geval is het zuur, vanwege de
voorgeschiedenis. De juwelier stelt zich erg klant
onvriendelijk op.

dat er kosten gemaakt zijn voor bepaalde onderzoek snap ik wel. maar dat ze je dan alleen de keuze stellen v bijv ook alle pakkingen verwisselen of onderzoekskosten, vind ik onplezierig. wie zegt dat ik bijv. mn rolex oyster ooit aan water wil/zal blootstellen? ik kan em toch ook enkel onder n pak dragen? of alleen in mn doosje leggen en s avonds voor t slapen gaan even omdoen? ik wil dan mogelijk alleen n nieuw batterijtje in hebben. maar dat mag dan niet altijd.

misschien beetje n scheve vergelijking, maar ik vind t soms alsof je voor n kapot koplampje in je auto naar de dealer gaat. ik zuig nu maar wat uit mn duim en t lampje verwisselen zou 20 euro kosten incl verwisselen. nu ziet de monteur dat de pakkingen van alle lampen ook aan vervanging toe zijn. en stelt dan of lampje en alle pakkingen vervangen voor 120 euro of 50 euro onderzoekskosten er wordt vaak op hele manuren afgerond) EN lampje wordt niet vervangen. net als dat ze weigeren om alleen je batterij te vervangen.
of nog extremer, de monteur ziet dat de auto aan n grote beurt toe is. hij bekijkt gelijk wat er allemaal nodig is voor n grote onderhoudsbeurt (beetje idee v servicebeurt horloge), en wat alle onderdelen voor het specifieke model kost en komt met n offerte van 400 euro of 100 euro onderzoekskosten (hij is dan net 1 uur en 5 minuten bezig geweest )8-). kwam je daar voor n lampje van 10 euro en verwachte je met omwisselen voor misschien 20 euro klaar te zijn. krijg je ineens de keuze tussen 400 euro voor n complete servicebeurt of 100 euro onderzoekskosten en heb je nog geen nieuw batter… ik bedoel koplampje :wink:

schets wat grof de gang v hoe zaken soms kunnen gaan, maar hoop dat de boodschap duidelijk is.

Het woord “onderzoekskosten” dekt wat mij betreft de lading. Alleen de gemaakte kosten worden in rekening gebracht. De rest is advies en dus een offerte.
Verder werken veel bedrijven met protocollen (wij ook). In jouw voorbeeld (Rolex) kan ik me indenken dat Rolex wil dat zijn service centers een Oysterkast voorzien van nieuwe dichtingen en test op waterdichtheid. Dat is de filosofie van Rolex. Als iemand zich daar niet in kan vinden, prima, maar dan ben je dus bij Rolex aan het verkeerde adres, en is het tijd om een onafhankelijke horlogemaker te zoeken.
Het merk Rolex dient even als voorbeeld, ik ken hun policy niet. Maar van heel veel merken staat online precies omschreven wat er tijdens een servicebeurt wordt uitgevoerd.
Het geval van Arno vind ik anders, het horloge is 1,5 jaar terug al geserviced, dus een volledige service adviseren is onzin.

Ik vind de onderzoekskosten altijd een beetje dubbel.
In mijn optiek is het juist zaak om een nette offerte bij de klant neer te leggen zonder kosten voor in rekening te brengen.
Dit is er bij verschillende branches gewoon ingeslopen en een leuke bron van inkomsten.
Net zoals kleinmateriaal bij een onderhoudsbeurt van de auto.
Als elke branche dit soort praktijken zou uitvoeren konden er vele hun winkeltje sluiten.
Om een paar voorbeelden te noemen; je vrouw gaat een middagje kleding passen en vertrekt met lege handen, een leuke proefrit met een auto, een halve dag keukens kijken en een offerte laten maken etc.
Verschillende aannemers benaderen voor de aanstaande verbouwing.
Zij steken er ook allemaal uren in en wordt ook niet in rekening gebracht toch? Althans niet direct.:wink:
Ik denk dat het einde dan zoek is…

Grt, Rene

Misschien wel. Maar die kosten zitten dan weer verrekend in de offertes… Maw, als een keukenbedrijf weet dat hij per 10 offertes 1 keuken verkoopt, dan zal hij de kosten van 9 overige offertes in jou keuken hebben zitten :slight_smile: Overhead moet toch betaald worden. Of het verdeeld wordt, of bij diegene die de kosten heeft veroorzaakt ondergebracht wordt, dat is een keuze.

In het geval van Arno, stel, hij hoeft de gemaakte kosten niet te betalen, maar 10 minuten later stapt r.obelink bij dezelfde juwelier naar binnen, en krijgt geen korting… Want de juwelier zal toch de gemaakte kosten verrekenen.

Sander Schreef:

Misschien wel. Maar die kosten zitten dan weer
verrekend in de offertes… Maw, als een
keukenbedrijf weet dat hij per 10 offertes 1
keuken verkoopt, dan zal hij de kosten van 9
overige offertes in jou keuken hebben zitten :slight_smile:
Overhead moet toch betaald worden. Of het verdeeld
wordt, of bij diegene die de kosten heeft
veroorzaakt ondergebracht wordt, dat is een keuze.

In het geval van Arno, stel, hij hoeft de gemaakte
kosten niet te betalen, maar 10 minuten later
stapt r.obelink bij dezelfde juwelier naar binnen,
en krijgt geen korting… Want de juwelier zal
toch de gemaakte kosten verrekenen.

En als er tien r.obelinks zijn geweest zonder iets te hebben gekocht omdat ze geen korting hebben gekregen, gaat de winkelier er toch over nadenken om de kosten daar te verrekenen, waar ze gemaakt worden.:wink:

Sander Schreef:

Het woord “onderzoekskosten” dekt wat mij betreft
de lading. Alleen de gemaakte kosten worden in
rekening gebracht. De rest is advies en dus een
offerte.
Verder werken veel bedrijven met protocollen (wij
ook). In jouw voorbeeld (Rolex) kan ik me indenken
dat Rolex wil dat zijn service centers een
Oysterkast voorzien van nieuwe dichtingen en test
op waterdichtheid. Dat is de filosofie van Rolex.
Als iemand zich daar niet in kan vinden, prima,
maar dan ben je dus bij Rolex aan het verkeerde
adres, en is het tijd om een onafhankelijke
horlogemaker te zoeken.
Het merk Rolex dient even als voorbeeld, ik ken
hun policy niet. Maar van heel veel merken staat
online precies omschreven wat er tijdens een
servicebeurt wordt uitgevoerd.
Het geval van Arno vind ik anders, het horloge is
1,5 jaar terug al geserviced, dus een volledige
service adviseren is onzin.

ik snap dat er met protocollen gewerkt worden waar ook de ad zich aan dienen te houden, of ze er nu blij mee zij of niet.

bij mn eigen garage bijv. verwisselen ze zonder morren n kapotte kopplampje, maar als ze zien dat de pakking aan vervanging toe is of met n korte blik op de kilometerstand enzo dat n beurtje eraan zit te komen, dat wordt daar niets voor in rekening gebracht. zo n aanpak vind ik prettiger dan of hele servicebeurt of pakkingen vervangen of geen lampje vervangen.

is misschien t verschil tussen n kleine ondernemer en een ad die volgens bepaalde regels moet werken.