One-Dip en de alternatieven

Oplossen is één ding, maar het wordt erg week en rubberig voor het zover komt - al zie je dat niet meteen maar je voelt het wel. Ik heb mijn eigen gepruts met slecht aangebrachte shellac ongedaan gemaakt met één precies aangebracht druppeltje IPA en dat was toch ruim onder een minuut om de boel los te maken.

2 likes

Ik gebruik het ipa als naspoeling voor al de rest behalve voor de balans en het anker.
Ook gebruik ik het om shellac vloeibaar te maken zodat het makkelijker aan te brengen is of om wijzers mee vast te zetten op een staking blokje als ik ze polier Ze zitten dan goed vast en zijn ook zo weer los te maken en te reinigen na het polieren.

Aangepast.

2 likes

@Macx

Ik heb het hier besteld:

Inclusief wasbenzine en de 99,9% isopropyl alcohol.
Gratis verzending boven de 35 euro.

1 like

Vandaag binnengekomen.

Voor een heel schappelijke prijs bovendien. Benieuwd, hoog tijd dat ik nog eens wat herstellingen begin. :smile:

2 likes

In Frankrijk (en België misschien ook ? ) wordt vaak Essence C gebruikt om te ontvetten.

De enige gegevens die ik kan vinden zijn

grafik

Weet iemand of dat goedje ook te gebruiken is om horlogeonderdelen te reinigen?

BTW 1 liter kost ca. 5€
Ook in verpakkingen van 5 en 20 liter :wink:

Ik zie er niet meteen iets in dat verkeerd is maar “hydrocarbures” is natuurlijk heel algemeen. Zit maar een beetje n-hexaan in dat nuttig is. Alkanen ken ik niet zo.

Ergens een scheikundige in de zaal? :smile:

1 like