One-Dip = Lubeta V105 ??

Volgens mij is het niet hetzelfde. Tenminste, de toepassing voor zoals ik het begrepen heb is anders.
V105 is voor het smeren van automaat wisselraderen
One dip is voor het fixeren van olie op bv deksteentje, zodat je een mooie druppelvorm houd.

Heb one dip nooit gebruikt, overigens

1 like

Uhm volgens mij is onedip alleen een reinigingsmiddel en is fixodrop het epilameermiddel.
V105 is inderdaad een verdampend smeermiddel wat een droge film achterlaat.

Dus in het kort, nee niet hetzelfde.

2 likes

Zeker niet hetzelfde! V105 is in feite een droogsmeermiddel opgelost in - tja - iets vluchtigs, en OneDip is echt alleen maar dat laatste. Ik weet ook zeker dat ik 2 verschillende flesjes heb staan hier. :wink:

One-Dip is primair bedoeld - is de uitleg die ik destijds kreeg - om echt hardnekkig (en gedemagnetiseerde) klevende spiraal-windingen meteen brandschoon te krijgen.

Fix-o-Drop is inderdaad weer iets anders; gebruik ik altijd, topspul om je druppel 9010 mooi bol op de deksteen te krijgen. Spul is extreem vluchtig, vereist snel en secuur handelen om niet te veel te laten verdampen. Glazen pipet kun je daar goed bij gebruiken.

4 likes

Geloof dat ik fixodrop en onedip door elkaar heb gehaald :sweat_smile:
Excuses

2 likes

Ik geloof overigens dat veel mensen hexaan gebruiken als alternatief voor de extreem dure onedip.

1 like

OneDip was een goor goedje. De originele had trichloorethyleen, nadat dat verboden (wegens rotzooi) werd tetrachloorethyleen (net iets minder rotzooi).

Ik heb intussen zowel hexaan als tetrachloor staan maar nog niet echt veel gebruik van kunnen maken. De hexaan is nog ongeopend. :sweat_smile:

Ik ben groot fan van hexaan. Na schoonmaken in ultrasoon nog even door de hexaan en fonkelen maar!

2 likes

Voor kasten/banden? Hm, had ik niet eens over nagedacht.

Gebruik hier ook Hexaan, maar enkel voor de balans en anker.

Nee ik doe m’n uurwerk onderdelen met de ultrasoon. Ben te gierig voor een Elma…

1 like

Met 'n schrobborsteltje en wat Jif lukt 't anders ook prima hoor :woozy_face:

Je doet de balans en anker daar toch niet in? Ankerpaletten en impulsjuweel kunnen dan loskomen.

Heb de bergeon one dip de nieuwe variant, maar hou altijd letterlijk m’n adem in als hij opengaat en in gebruik is, tevens goede ventilatie want het is echt prut. Maar werkt wel :sweat_smile::+1:

1 like

In hexaan niet. Dat is geen alcohol.

1 like

Denk dat hij de ultrasoon bedoelt.

1 like

Idd… ultrasoon kan de paletten eruit trillen…

1 like

Nooit gehad

Ik gebruik liever Heptaan, dat is minder vluchtig en minder giftig.

Is hexaan en heptaan echt veel beter dan wasbenzine?

Proefondervindelijk geen idee. Het probleem met wasbenzine is dat er vaak een niet-verwaarloosbaar percentage ā€œandereā€ stoffen in zitten - ā€œwasbenzineā€ is geen eenduidige chemische stof - en ik meen er al meerdere gezien te hebben waar er paraffine in zit. Wil je echt niet voor onderdelen. Dus dat is elke keer het label naspeuren, als je N-Hexaan 99.5% koopt dan is er geen discussie. Maar als je goeie wasbenzine vindt zal dat ook wel ruim okee zijn.

2 likes