Soms vergeet ik dat er nog zoiets bestaat als een forum. Mijn horlogewereldje speelt zich vooral af via mijn eigen kanalen zoals de website en socials. Maar toch zijn forums een meer eeuwige samenbundeling van waardevolle informatie en ik denk dat dit dan ook een uniek stuk is om te delen met de Horlogeforummers…
Wat is is er dan dan uniek? Deze one-of-a-kind chronograaf van Alpina die maar tweemaal eerder gezien is met zijn kast- en wijzerplaatontwerp, maar nog nooit met een kroon aan de linkerkant van de kast.
Alpina Valjoux 13
Er zijn slechts vier Alpina’s bekend met het Valjoux 13 uurwerk. Een later serienummer in goud en drie in staal.
Met de introductie van chronologische serienummers rond 1930 op Alpina polshorloges kunnen we een datum raden en soms ook de zeldzaamheid bepalen.
Voor de stalen modellen is dit de nu bekende reeks met serienummers van 1355 tot 1391. Het zou kunnen concluderen dat er minstens 40 meer chronografen zijn gemaakt met een Valjoux 13. Hoeveel er van deze nog over zijn is een raadsel wat soms wat geheimen weergeeft.
Het serienummer in deze chronograaf is in de reeks 13xx.
De reeks 196xxx is bevestigd te zijn geproduceerd in 1946. Met een opklimmende productie van Alpina beginnend met 2.000 tot 20.000 per jaar zou dit ongeveer op 1932 moeten uitkomen.
Iets wat 1932 nog meer doet vermoeden is deze advertentie van de nieuwe kastvorm voor Alpina, die mogelijk ook verband houdt met de kast voor chronografen.
Alpina “Leftie”
Een 33mm stalen kast met 20mm lugs. Een “onion” kroon met monopusher aan de linkerkant. Een two tone sector wijzerplaat met geblauwde wijzers waarachter het legendarisch uurwerk, de Valjoux 13 draait.
Waarom dit horloge is gemaakt kan alleen maar gissen zijn, maar het bedienen van de chronograafknop met je duim kan een meer logische reden zijn?
Ik heb het horloge gekregen van de oorspronkelijke eigenaren die al generaties langs als dokter in dienst waren. Dit kan verband houden met de voorkeuren van de vorige eigenaren.
Het onwetende, de zeldzaamheid en de absolute kwaliteit is wat mij altijd weer trekt naar de oude chronografen gemaakt door Alpina. Zijn hier nog meer verzamelaars van deze stukken? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe nummers in de serie.