One watch to rule them all

Ik heb pas een Squale 50 Atmos gekocht. Is dat wat?

Is dit misschien iets? Weer eens iets anders… :)-D

SQUALE!X(

(stukje tekst van het net. Bron: www.gnomonwatches.com )

Maker: Squale

Movement: Swiss automatic movement ETA 2824-2

Dial: Orange lacquered. Polished index markers.

Luminous: SuperLuminova

Date: 3 O’clock

Case: 316L Stainless Steel. Polished.

Bezel: Bakelite bezel. Press-to-release uni-directional bezel.

Crown: Screwdown crown at 4 O’clock

Lug: 22mm

Crystal: 3.5mm flat sapphire crystal

Strap: 22mm Squale signed rubber strap

Water resistance: 1000m

Dimensions: 44mm in diameter, 14.5mm thick

Power Reserve: ~42 hours

The Squale 101 ATMOS Ref. 2002 watch is a remake of the original 101ATMOS from the 70s. A must have for Vintage fans. Made in Switzerland and powered by a Swiss Made ETA 2824-2 automatic movement.

The 1000 meters watch with the famous snap-on rotary bezel and 3.5mm thick sapphire crystal with double gasket to ensure outstanding resistance.

The bakelite bevel is coloured in a multi-stage process. First the phosphorescent SuperLuminova material is applied by hand, followed by colouring with varnishes immune to seawater corrosion, and then application to the supporting steel substrate. This guarantees that the component is warm to the touch while guaranteeing excellent bevel legibility thanks to the transparency.Like the model that inspired it, the bezel can always be unscrewed from above.

The etched caseback and the special diving winder. All painstakingly designed details, crafted to make a product that keeps faith with the Squale brand philosophy.The 101ATMOS’s discreet elegance is combined with reliability, provided for example by the Swedish steels used.

Mechanical reliability is guaranteed by the well tried and tested ETA 2824-2 which Squale has been working with for around 50 years.This time, the 2002 also features adjustable-length real rubber straps with safety catch to match the dial colour.

The watch comes with a leather box.

Squale watches come with a 2 years Squale international warranty.

Tommaat Schreef:

Ik heb pas een Squale 50 Atmos gekocht. Is dat
wat?

Lees jij gedachte Tom? :wink:

Ik zou op zoek gaan naar een Sinn EZM3, moet jong gebruikt te vinden zijn binnen genoemd budget.

Het blijft lastig. Wil je namelijk nou een duiker of een (oversized) dress watch? Een dress watch heeft namelijk niet erg vaak iets ‘stoers’.

Als ik denk aan wat elegantere divers, dan komt als eerste de Longines Legend Diver bij mij naar boven. Deze komt alleen niet direct met stalen band, heeft wederom geen drilled lugs en geen zichtvenster.

Verder denk ik toch weer aan Seiko en dan met name de Sumo en in het wat duurdere segment de Shogun:

bas12721 Schreef:

Tommaat Schreef:

wat?

Dat wil je niet weten… :+

Puringa Schreef:

Het blijft lastig. Wil je namelijk nou een duiker
of een (oversized) dress watch? Een dress watch
heeft namelijk niet erg vaak iets ‘stoers’.

Als ik denk aan wat elegantere divers, dan komt
als eerste de Longines Legend Diver bij mij naar
boven. Deze komt alleen niet direct met stalen
band, heeft wederom geen drilled lugs en geen
zichtvenster.

Verder denk ik toch weer aan Seiko en dan met name
de Sumo en in het wat duurdere segment de Shogun:

http://img717.imageshack.us/img717/9383/ku3rvuvfoj
.jpg

Ja ,die Shogun.

Titanium met diashield, 6r15 uurwerk. Lijkt qua kast op m’n SARB021/023 enz. Mooie lijnen en “cuts”.

Mooi, maar op dit moment ook wel buiten het budget zeker als ook nog eens staatssteun moet geven worden.

Elf.

Ik vind de Bell&Ross Vintage BR 123 Carbon ook mooi. Past niet binnen het budget, voldoet ook niet aan alle vereisten (sorry)…maar hij komt zo weinig binnen dit forum langs;

En een hele mooi Ball watch met 2824 en tritium buisjes die de hele nacht licht geven? Erg solide en niet iedereen loopt er mee.

puntje Schreef:

Is een mooie damasko niets?
Lijkt mij uitermate geschikt als daily beater…

Heeft alleen geen stalen band en zichtbodem, maar
dat moet toch wel eventueel kunnen !?

even plaatjes van i-net geleend:

http://img250.imageshack.us/img250/4417/dam2zk9.jp
g
http://www.atwoodknives.com/pics/damasko1.jpg

Hm… stalen band en zichtbodem vind ik wel belangrijk. Vooral omdat ik horloges meestal op staal draag.

Kast en de stoere looks staan me wel aan. En ook fijn dat ie een dag aanduiding heeft. Wat me er alleen stoort is dat ze niet recht op de 3 uur staan, maar er iets onder.

erik-kool Schreef:

Oke, geen Nomos dus;

Fortis B-42 marinemaster Of een Longines Legend
Diver?

Mischien niet helemaal duidelijk aangegeven bij de afknappers: geen duiker met duikersring meer.

JackW Schreef:

Ik denk meteen aan Fortis. Ik heb deze gehad:

http://farm8.staticflickr.com/7164/6482960369_c887
fb2ed6.jpg

Voldoet aan heel veel eisen, is (afgerond :)) 40
mm, en doet het goed op staal en leer. Ik vind de
afwerking heel goed en je kunt er binnen budget
makkelijk eentje reserve kopen voor als-ie er echt
niet meer uitziet. :wink:

Ook dankzij Erik ben ik maar weer eens wat aandachtiger naar Fortis gaan kijken, want die B42 modellen zijn er ook zonder duikersring. De nieuwe modellen hebben helaas geen lugholes meer :frowning: Op reis hoefde ik alleen een paperclip mee te nemen om dan bandje te kunnen wisselen.

taaiewillem Schreef:

And one really heavy beater to beat the tear and
wear: the Monster…

Yep yep, m’n T800 Monster gaat heus niet meer weg hoor! B)-

Bert1 Schreef:

BAM:

http://i1101.photobucket.com/albums/g433/trebz1/do
xa.jpg

Stoere klok, maar niet mijn smaak. Bovendien vind ik met zo een grote kast en zulke smalle lugs, 't bandje te klein in verhouding met de klok.

Het is wel wat anders dan een Sub-achtige duiker. Heb wel een Seiko met een cushion achtige kast. Maar het is voor mij niet iets om dagelijks te dragen.

bas12721 Schreef:

Tommaat Schreef:

wat?

@B&T, bedankt voor de tip, maar het moet geen klok met duikersring meer worden. Heb al opeenvolgende jaren, Seamasters, ML, Seiko, Rolex, etc. duikers gedragen. Wil nu eens wat anders als daily-beater.

marnix.moed Schreef:

Mischien niet helemaal duidelijk aangegeven bij de
afknappers: geen duiker met duikersring meer.

Bestaan die dan?

LeenV Schreef:

Ik zou op zoek gaan naar een Sinn EZM3, moet jong
gebruikt te vinden zijn binnen genoemd budget.

Blijkbaar was ik bij de afknappers niet duidelijk genoeg. Ik zoek een horloge zonder duikersring. Maar door je tip ben ik wel op de 556 gekomen. Vind alleen het merknaam niet zo en erg prominent op de wijzerplaat, de Automatik text, de gouden rotor, en de doornsluiting is niet lekker stoer. Merk na het zien van de keuzes dat hoe bevooroordeeld het ook mag zijn, ik liever Swiss Made onderop zie. Er tikt zelfs een ETA in, maar toch… raar is dat :S

Daarentegen hebben ze mooie vouwsluitingen en leuke metalen banden. Van sportief tot semi netjes. Weet alleen niet of ze allemaal op de 556 passen. Toch ff in m’n achterhoofd houden deze klok. Jammer dat er geen 2836 uitvoering van is.

Puringa Schreef:

Het blijft lastig. Wil je namelijk nou een duiker
of een (oversized) dress watch? Een dress watch
heeft namelijk niet erg vaak iets ‘stoers’.

Ik merk dat mijn omschrijving niet duidelijk genoeg was bij de afknappers. Ik zal dat met een update, samen met de nieuwe puntjes even aanpassen Ik zoek dus GEEN diver met een duikersring a la Submariner, Seiko skx007, Seamaster, etc. Ik wil juist helemaal geen ring (kompas, tachy, etc) erop hebben, maar meer een rustigere uitstraling.

Dat gezegd te hebben, mooie Seiko duiker tipte je met die Shogun!

Alias Schreef:

Ik vind de Bell&Ross Vintage BR 123 Carbon ook
mooi. Past niet binnen het budget, voldoet ook
niet aan alle vereisten (sorry)…maar hij komt
zo weinig binnen dit forum langs;

http://www.leblogdesmontres.fr/2011/05/31/bell-ros
s-br-123-vintage-original-carbon/

Maar wel een mooie klok die makkelijk met bandjes combineert. Vooral zonder die zwarte coating.

vintagecollector Schreef:

En een hele mooi Ball watch met 2824 en tritium
buisjes die de hele nacht licht geven? Erg solide
en niet iedereen loopt er mee.

Ah, daar komt een afknapper bovendrijven. Ik vind mechanische horloges iets… eeuwigs hebben. Geen lege batterijen of uitgeputte accu’s. Natuurlijk is er zo iets als een service beurt enzo, maar toch…

En oprakende tritium vind ik daar niet passen, hoe praktisch ze ook zijn. Dan zie ik het liever terug op een stevige quartz toolwatch, als Traser ofzo.

Volgens Luminova kan hun lume onbeperkt aantal keren ‘licht’ opnemen en uitstralen.

Maar ook u vriendelijk bedankt voor de tip, want hoewel ze in Nederland niet hip zijn, zijn ze in andere landen als Hong Kong helemaal hot!