One watch to rule them all

Dit topic komt om de paar maanden weer terug in de ene of andere vorm, maar smaak verandert met de tijd, dus bij deze nogmaals: als je slechts 1 horloge kon dragen de rest van je leven, welke zou dat zijn en net zo belangrijk: waarom?

Om het leuk te maken, maak ik onderscheid in de volgende prijscategorieën (nieuwprijs):
Tot 500 euro
Tot 1000 euro
Tot 5000 euro
Tot 10000 euro
De 10k+ categorie laat ik even buiten beschouwing, omdat iedereen dan met een Nautilus/Royal Oak aankomt.

Mijn keuzes:

Tot 500: Marathon TSAR
Mooie beater/duiker met een zeer goed afwerkingsniveau. Geen dresswatch, maar net genoeg bling om onder een pak te dragen, net als een Submariner. Daarnaast een legendarische stamboom die terug gaat tot de Benrus Type II.

Tot 1000: Sinn 556i
Mooie allrounder. Mooi merk, goede kwaliteit, dress up en down mogelijk. Tijdloos design. Gewoon een topper.

Tot 5000: Omega Speedmaster Professional
Deze klassieker heeft geen introductie nodig en wint het voor mij net van de 114060. Leer, nato, bracelet, velcro, hij kan het allemaal hebben. Wat een klasbak.

Tot 10000: Panerai PAM00210
Ik was altijd meer een Rolex man, maar sinds een week heb ik een Radiomir en wat een prachtig en tijdloos klokje is dat toch. De simpele en klassieke lijnen van de 210 maken het voor mij een topper, zowel casual als suit up.

Ja, ik houd van zwarte wijzerplaten.

Tot 500 : Seiko sumo, mooi en oersterk big bang for your buck
Tot 1000 : Longines Hydro Conquest nieuw model met eta 2892, sierlijk en toch stoer
Tot 5000 : Omega Speedmaster Mark II, kan het eigenlijk niet goed verklaren maar horloge heeft het gewoon voor mij
Tot 10000 : Ulysse Nardin maxi diver Titanium, vooralsnog mijn holy grail( met zwarte wijzerplaat )

Je hebt in ieder geval wel forumsnob stijl :smiley:

allen kleurloos zwart wit, gaat natuurlijk ook om wat erin zit.
Enne de duurste ook meteen de meest fantasieloze: voor dat geld
kun je hele mooie andere, wat complexere automaatjes binnenslepen.

mike moker Schreef:

allen kleurloos zwart wit, gaat natuurlijk ook om
wat erin zit.
Enne de duurste ook meteen de meest fantasieloze:
voor dat geld
kun je hele mooie andere, wat complexere
automaatjes binnenslepen.

Ik mis een lijstje ^^^

Ik vind zo’n Panerai ook heel mooi, maar als ik zoveel geld aan een horloge uitgeef, wil ik er toch wel "minuten-streepjes’ op :wink:
Want in feite is zulk een horloge al even onnauwkeurig af te lezen als een Meistersinger.

Tot 500 euro:

Steinhart Ocean Vintage Military

Tijdloos design, 2824 ETA, uitstekende bouwkwaliteit en afwerking. Kan op staal onder een pak, op leer mee naar de kroeg en op een NATO mee naar de camping.

Tot 1000 euro:

Longines Hydroconquest

Behoeft geen uitgebreide verdere toelichting lijkt me. Schitterend horloge waar je alle kanten mee op kunt (zie Steinhart OVM voor bandenredenatie).

Tot 5000 euro:

Tudor Heritage Chrono. Zelden heb ik een vintage rally thema zo mooi zien uitgewerkt. Met natuurlijk de afwerking en kwaliteit die we kennen van Tudor.

Tot 10000 euro:

Omega Seamaster Planet Ocean.

Mijn grail. Punt.

En ja ik hou van duikhorloges. En van vintage stijl.

Ik heb geen lijstje, maar ik moest wel hardop lachen om je handtekening. :smiley: (tu)

Dat geldt in mijn geval maar voor 1 horloge, los van de prijsklasse: een Christiaan van der Klaauw Planetarium 2000, met straal geguilocheerde zilveren plaat in een witgouden kast.

1 like

Heerlijk, zulkje lijstjes. :slight_smile: Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat je (nou, ik dan) 2 horloges nodig hebt: Één wat je wezenlijk mooi vindt en één wat tegen een stootje kan voor sporten / naar het strand gaan / momenten en gelegenheden waar horloges beschaadigd kunnen raken. Ik zou dus altijd zoiets als een Seiko SKX007 of G-Shock in reserve willen hebben maar voor de rest:

Tot 500 euro: Citizen Stiletto AR1110-02A (of AR1110-02B). In beide varianten een klassiek, minimalistisch en naar mijn mening zeer mooi horloge:

Tot 1000 euro: Junghans Max Bill (handopwinder): Rare keus misschien, gezien ik in werkelijkheid de Citizen Stiletto hierboven heb gekozen maar als het echt voor de rest van mijn leven zou zijn en ik de onderhoudskosten kan betalen… misschien toch een mechanisch horloge (en dan een ware klassieker):

Tot 5000 euro: Nomos Tangomat. Hoewel het pijn doet om de Citizen Chronomaster of een 9F Grand Seiko niet te keizen hier, dit is toch Bauhaus minimalisme met een uitstekend uurwerk:

Tot 10000 euro: Emmmm… weet ik echt niet. Misschien een Spring Drive Grand Seiko zoals de SBGA057J.

Monaco Schreef:

Om het leuk te maken, maak ik onderscheid in de
volgende prijscategorieën (nieuwprijs):
Tot 500 euro

Ik zou voor m’n Monster gaan, omdat het al jaren m’n trouwe werkpaardje is. Er zijn zoveel mooie en leuke klokken voor 500 euro te koop, maar ik vind em praktisch (met z’n day-date super goeie lume, duikersextentie (al gaat ie hopelijk binnenkort een ratchet krijgen), slim ontworpen (kast beschermt bezel, bezel beschermt glas), stoere look (of lelijk, zoals sommigen zouden zeggen :+) en het is een oerdegelijk ding (stoten & klappen tot butsen aan toe, vocht erin, en tot nu toe alles overleefd). Hooguit jammer dat ie niet handopwindbaar en hackable is zoals z’n broertje.

Tot 1000 euro

Kairos Hybrid. Ik ben wel zo een nerd, dat ik die gimmicks leuk vind. En ik hoop dat de Kairos die kick erin houdt. Maar een WIS zou zich meestal niet kunnen inhouden zonder een mechanisch klokje, dus Kairos combineert het beste van 2 werelden. Er is natuurlijk competitie zoals van de Montblanc e-Strap en Kairos eigen T-band, maar het systeem van Twincept scherm vind ik gaaf. Kwam voor mij het dichtsbij een holografisch display.

Tot 5000 euro

Die is wel heeeeel moeilijk. Er zijn zoveel mooie horloges en het is ook best een breed klassement. Je hebt leuke horloges van 1500, maar ook best chique klokjes van 5K. Toch is er een klokje die ik het gaafst vind. M’n eigenlijk 1e ‘serieuze’ klok: de SMP300. Maar dan wel die met facelift. De band, de horned lugs, de opgelegde indexen, het opgelegde logo, de skeleton wijzers, de golfjes… ik vind het zo een mooie combi van een elegant sportswatch :}

Tot 10000 euro

Ik heb dan nog geen dresswatch in m’n verzameling. Nou ja, echt dress is ie nou ook weer niet. MetZ’n pedigree als Black Seal instrument en een formaat van 45mm. Toch vind ik em iets chiques en sophisticated hebben. Vooral icm een zwarte lederen alligator bandje.
Ook vind ik het gaaf dat ie een zakhorloge uurwerk heeft. Als je em met z’n kroon omhoog houdt heeft ie de kleine secondewijzer op de 6 uurs positie.
Daarnaast heeft het ook een sentimentele waarde. M’n opa had de 1e Rolex Oyster waar de Radiomir z’n design vandaan heeft. Dit model heeft me daarom altijd getrokken, ook al vind ik de Luminor 1950/ mini fiddy stoerder.

De 10k+ categorie laat ik even buiten beschouwing,
omdat iedereen dan met een Nautilus/Royal Oak
aankomt.

10K+? Dan is er eigenlijk maar One watch to rules them all…

Niet alleen het idee is hier eerder langs geweest, ook de titel :smiley:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,440762,442092

Maar je hebt wel gelijk. Mijn 10K+ zou ook waarschijnlijk een Royal Oak zijn. Of toch misschien een Callatrava.

1 like

dik onder de €500,- Casio AQ-S800WD-1EVEF
met 2 vingers in de neus bang for buck.

0b5cur1ty Schreef:

Ik zou dus

altijd zoiets als een Seiko SKX007 of G-Shock in
reserve willen hebben maar voor de rest:

Ik zie 3x hetzelfde horloge :+

Net zoals sommigen 3x hetzelfde horloge zien bij een Snowflake, Submariner en een Seadweller :sunglasses:

Carpe tempus Schreef:

http://www.horloge.com/media/catalog/product/cache
/8/image/1100x1001/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e9
5/A/Q/AQ-S800WD-1EVEF.jpg

En niks van de andere categorieën?

I LOL’ed. :wink:

marnix.moed Schreef:

Carpe tempus Schreef:

http://www.horloge.com/media/catalog/product/cache

/8/image/1100x1001/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e9

5/A/Q/AQ-S800WD-1EVEF.jpg

En niks van de andere categorieën?

Nope… het horloge waar ik meer dan €500,-
voor neertel is nog niet gebouwd,
( ik heb 1 gouden horloge cat : +/- € 4000,. )
maar daar heb ik helemaal niks mee.
wanneer ik boven de 500,- ga moeten er minimaal diverse functies op zitten zoals gps / Email / telefoon etc.
niet dat ik andere klokjes qua vakmanschap niet kan waarderen maar kopen nee, dan koop ik er liever 5 van 100,-

Tot 500, simpel…
Deze staat nog op de verlanglijst…

Tot 1000… Dat is best lastig,
Ik denk toch een MeisterSinger of een Longines Hydroconquest.

Tot 5000,…
Sinds kort deze…

Of een mooie Rolex Datejust II…

Tot 10.000 …
Ook weer diverse…

Of…

Maar boven de 10.000 ook wel een andere smaak denk ik…

Of uiteindelijk toch deze…

Pieter.

Tot 500 EU; geen plaatje want hij is al genoemd door Monaco, Marathon TSAR.

Tot 1000 EU; Sinn 104 st sa,

Tot 5000 EU; Rolex Explorer II 40mm, Polar en Black dial samen op de foto omdat ik niet zou weten welke ik uiteindelijk zou kiezen…Tevens mijn watch to rule them all. Specs Looks and Versatility… Nuff Said!(tu)

Tot 10,000 EU; tikkie smokkelen!:smiley: Jeager LeCoultre Reverso Duo 18ct rosegold.

Groeten,

Noel.